Vad heter momentet?

eldhroka

Trådstartare
Det står helt still när jag ska berätta vad jag just tränade med mina hundar.. Fick förklara hela momentet istället. När jag hade min förra hund så tränade jag rätt mycket lydnad och då tränade vi bland annat det här, att man går i en fyrkant, sätter hunden, går fyrkanten runt utan hund, "plockar upp" hunden fot bredvid sig, gör ett läggande vid nästa hörn, går vidare själv fyrkanten runt, plockar upp hunden, gör ett stående vid nästa hörn, går runt, plockar upp, avslutar med ett sitt och sen "hopp och lek". I vilket fall så är jag väldigt glad just nu. Fick bara för mig att testa med mina nuvarande som jag inte anser mig ha så bra lydnad på och båda klarade det :D Jag fick göra en väldigt liten fyrkant men ändå. Malamuter kan!

Det står helt still när jag ska berätta vad jag just tränade med mina hundar.. Fick förklara hela momentet istället. När jag hade min förra hund så tränade jag rätt mycket lydnad och då tränade vi bland annat det här, att man går i en fyrkant, sätter hunden, går fyrkanten runt utan hund, "plockar upp" hunden fot bredvid sig, gör ett läggande vid nästa hörn, går vidare själv fyrkanten runt, plockar upp hunden, gör ett stående vid nästa hörn, går runt, plockar upp, avslutar med ett sitt och sen "hopp och lek". I vilket fall så är jag väldigt glad just nu. Fick bara för mig att testa med mina nuvarande som jag inte anser mig ha så bra lydnad på och båda klarade det :D Jag fick göra en väldigt liten fyrkant men ändå. Malamuter kan!

Det momentet kallades "stå-sitt-ligg under marsch" eller "dumrutan" och var med i elitklass förr. Försvann från tävlingslydnaden förra regelrevideringen 2012 har jag för mig, eller om det var ännu tidigare...

Har ersatts med "zätat", samma princip att man ska visa upp stå-sitt-ligg under marsch men nu i en z-formation.

Tack :D Det stod helt still :laugh: Märks det att det var några år sen jag tränade lydnad kanske... Det var som sagt med min första hund jag höll på en del med sånt (även hon malamute). Med de här hundarna har jag gått valpkurser och rallylydnad med ena tjejen. (samt att vi håller på med drag såklart)

Senast ändrad:
Bör kanske tillägga att vi aldrig kom upp i någon elitlydnad heller egentligen. Jag tränade lydnad på klubben men tävlade aldrig och så såg jag det där momentet på "stora Stockholm" och började prova med min egen hund.

Det momentet kallades "stå-sitt-ligg under marsch" eller "dumrutan" och var med i elitklass förr. Försvann från tävlingslydnaden förra regelrevideringen 2012 har jag för mig, eller om det var ännu tidigare...

Har ersatts med "zätat", samma princip att man ska visa upp stå-sitt-ligg under marsch men nu i en z-formation.

Vet du anledningen till varför man valde zäta istället för en ruta?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 712
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 409
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka