Vad har svängeln för nytta??

Svängeln(med draglinor) är till för att följa selens rörelser, så att hästen inte ska få obehag.
Sitter selen fast direkt i skaklarna, så är den s a s "still" när hästen rör sig, och brännskador/skavsår kan uppstå. :(
Det här gäller väl först och främst, om du kör med en bröst sele, för lokselen är lite annorlunda konstruerad.
Hoppas jag var till nån hjälp :crazy:

Svängeln är en "stång" som sitter fast framtill på vagnen i ett ledat fäste, och från varsin sida på svängeln går draglinorna fram till selen på hästen(när du kör).
Själva skakeln, ska sedan sitta fast, något högre upp på däckeln, och egentligen vara till för när vagnen ska svänga.
Drag linorna drar och skaklarna svänger vagnen, typ...
:p
Kolla gärna in nån körbild i någon häst tidning, det brukar synas rätt bra,det där med skaklar, svängel och draglinor. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är inte bara OS som drar igång de närmaste dagarna. Det är även flera Europamästerskap som ska avgöras. Här finns allt du behöver...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
6
· Visningar
257
Senast: Bison
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama