Vad har ni under tallriken?

break_a_leg

Trådstartare
Använder ni tallriksunderlägg och i så fall vad för slags?

Jag rotade fram några med engelskt jaktmotiv på (hårda), de har under årens lopp blivit lite skamfilade och jag skulle vilja ha något nytt...

Har några tygvarianter också, men det är lättare att bara kunna torka av de man har till vardags.

Sv: Vad har ni under tallriken?

Jag gillar de i plast man kan köpa på tex hemtex. Använder just nu mest några med ett gammaldags rosmotiv, köpta på GeKås förra året.

Har massor i tyg också men de använder vi när det ska vara extra fint.

En nyfiken fråga.
Varför har man tallriksunderlägg? Ja, om man nu inte är småbarnsförälder och inte gillar att skruba bananklägg och annat...

Å så fina de hade! Blir en tur till Svenskt tenn tror jag ;)

Jag använder just nu dessa från IKEA, supersnygga och billiga:
klistrig-tablett__0132092_PE286845_S4.JPG

Har även tygunderlägg i vitt med rosmönster.

Så att man slipper skaka duk/torka bord (beroende på om man har duk eller inte) varje gång man har ätit. Lättare plocka bort underläggen och skaka/torka av dem.

Eller förstod jag inte frågan?

Underlägg i tyg, någon quiltad och några som typ liten löpare i vävt. Snyggt och känns bra att duka på :-)

En nyfiken fråga.
Varför har man tallriksunderlägg? Ja, om man nu inte är småbarnsförälder och inte gillar att skruba bananklägg och annat...

För att även vuxna spiller ibland :)

Dessutom sparar det bordet från slitage.

Fast... funkar det inte att torka bordet bara?
Bordet måste man ju torka i alla fall, eller? Har ni alla textildukar på bordet?

Tanten - fortfarande något förundrad

Jag har oftast underlägg och då av samma anledning som mandalaki beskriver. Jag spiller ibland och vill inte riskera att t.ex. glas blir stående på det lite känsliga oljade ekbordet med vätska under utan att jag märker det. Ringar på bord går fort att få.

Använder underlägga av textil för närvarande, men har haft laminerade tidigare. De elegant machinery länkade till var farligt snygga.

En nyfiken fråga.

om man har känsligt träbord så är det trist att få fläckar/ringar/osv när det är så enkelt att bara lägga dit ett underlägg och ha en fint bord längre =)

och då är det inte bara att torka bordet då det redan kan vara för sent beroende på vad som landar på bordet

Fast... funkar det inte att torka bordet bara?
Bordet måste man ju torka i alla fall, eller? Har ni alla textildukar på bordet?

Tanten - fortfarande något förundrad

Jag har oljat ekbord och det blir jättelätt märken som sen inte går att få bort.

Och nej, jag använder inte duk på bordet. Bara underlägg som tas bort efter måltid.

Liknande trådar

Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
953
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka