vad har ni på fötterna? (ridning)

Elinbeyla

Trådstartare
Sitter och funderar på vad man ska ha på fötterna när man rider. Har under en tid ridit med bara ridskor men vill hitta något som ger mer stöd.

Vad använder ni och till när? Stövlar endast till tävling ? Och berätta gärna vad för modell, tex dressyrstövlar eller kanske mjukare shortchaps?

Sv: vad har ni på fötterna? (ridning)

Ariat :love::love::love:

Kommer aldrig köpa några andra skor. :angel:

Har ett par nättare jodphurs med stålhätta, och vattentäta såklart!
I höstas köpte jag ett par sonnenreiterbyxor i "islandsmodell", så nu har jag dem till skorna. Förr hade jag nästan alltid jeans, ibland vanliga smala ridbyxor och shortchaps a la billigaste varianten på rean :p

Sen har jag en känga som är vinterfodrad och såklart också vattentät.
Båda varianterna går att klafsa med i vattenpölar och djup lera utan att bli det minsta blöt, och när man kommer in i stallet är det bara att stoppa foten under kranen. Supersmidigt!

Förutom att de är praktiska och snygga (nåja, kängorna är väl snygga för att vara kängor) så är det lätt de skönaste jag någonsin gått i, alla kategorier!
Ger otroligt bra stadga genom sin rejäla sula och underbara passform över foten. Tycker inte det spelar någon roll var jag har till.

Kan tillägga att kängorna har jag haft i 4-5 år nu och de har inte blivit synbart eller kännbart slitna.

Senast ändrad:

Jag rider helst i jodhpurs och stabila "hårda" läderchaps ( ingen aning om vad de egentligen heter, jag brukar bara säga chaps.)
Tycker jag får mycket stabilare skänkel med dem, och slipper dessutom att få ont i mina över-rörliga leder då. :)

Om jag bara har tid och ork så försöker jag alltid rida med dem, men ibland är man ju lat och rider helt enkelt med de vanliga stallskorna. På vintern rider jag i vinterridstövlar från H**ks som man kan knyta lagom tajt, super nöjd med dem.

Jag kör på medelhårda dressyrstövlar och älskar det :) Mountain Horse fö.

Jag är en inbiten jodpuhrsanvändare! Men mina vandrarkängor från Meindl och vinterkängorna från Salomon används oxå flitigt förutom jodpuhrsen. Till det har jag jodpuhrsridbyxor. Ibland short-chaps på sommaren om det är varmtdvs jag kan ha mina oskodda sommarridbyxor).

Men jag måste ju erkänna en sak... I söndags red jag aktivt med ridstövlar för första gången på säkert 20år, o vilket grymt grepp man fick i sadeln!! Benen satt stabilt fastklistrade på sidorna istället för att hej vilt flaxa i takt med hästens rörelser. Jag tror jag skall satsa på att använda stövlarna vid träning i paddocken framöver o se hur det funkar. Jag har ett par 300kr(halva priset, eg 600kr) stövlar från Hööks så de är ju inga superstövlar, men de sitter på iaf!

Jag tycker det är superskönt och underlättar för att hålla övriga kroppen på plats. Typ :p

vad kul med så många svar!

Jag är lite på jakt efter stövlar tror jag.. Tycker dels det är snyggt :o och för det ger bra stöd när jag testat. Men.. när jag provat stövlar har jag tyckt att dressyrmodellerna är ngt klumpigare och hoppmodellerna sitter mer slimmat ?! kan ha fel och jag är väldigt kort och liten kanske därför?
Känns lite dumt komma töltandes med hoppstövlar :(

Jag har 2 stövlar. Ett par mountain horse richmond high rider och de är riktigt snygga och sköna. passar både i hoppning och dressyr så det är allroundstövlar som passar vad man än gör typ ;)
Sen har jag även ett par Tretorn advance, lite ponnyunge-varning men jag har ju ponny så de är tillåtna för mig hahah! ;) Skoja bara.
De är riktigt sköna men är mina typiska hoppstövlar.
Men mountain horse's stövlar är riktigt bra! Kolla efter ett par såna du :)

Till vardags rider jag alltid med jodphurs eller ett par mountain horse vinterkängor.

Till tävling använder jag oftast mina mountain horse high rider stövlar. Egentligen så tycker jag att stövlarna är bättre att rida i men jodphurs är ju överlägsna till allt stallarbete!

Stövlar.
Ett par riktiga dressyr monster av den gamla skolan, underbara i stöd, men måste vårdas ömt med sträckare och skoblock.
Ett par fårskinnsfodrade vinter stövlar, inte lika bra men är det kallt så är det.
När jag bara är eller jobbar i stallet, ett par gamla väll ingågna kängor från mountain horse (tyvär gör dom inte den modellen längre så jag får inga nya). Behöver jag upp på hästryggen är det bara att smacka på ett par shortchaps till.

Stövlar! (När jag har ridbyxor, ibland fuskar jag med mjukisbyxor ;) ).
Jag kan knappt rida utan stövlar längre, man får ett så himla bra stöd för skänkarna :)
Har ett par mountain horse som jag använder både till vardags och på tävling :)

Just nu används mina MH active winter ridstövlar flitigt :)

Annars har jag ett par Sarm Hippique som används mkt men ska komplettera och köpa en hård dressyrstövel också då denna är väldigt mjuk.

Brukar använda jodphurs från Graninge, Lacrosse och Ariat till stallarbete men byter oftast till stövlarna vid ridning.
Men ibland rider jag i skorna men alltid med shortchaps till.

Senast ändrad:

Det beror på vädret.
Nu använder jag gummistövlar med stålhätta. Utmärkt att ha på fötterna när det är snö som smälter. När det är riktigt kallt, har jag ett par läderstövlar med ordentligt vinterfoder så jag håller värmen.

Om det till äventyrs är torrt på sommaren använder jag jodhpurs med stålhätta, annars gummistövlar.
Det händer en gång per år att jag använder "riktiga" ridstövlar och då i läder.

Jag använder ridstövlar till största del.
När jag mockar och fixar i stallet har jag lite billigare från h**ks och när jag rider tränar och tävlar har jag nu beställt ett par fina bruna dressyrridstövlar:love:

På vintern när det är riktigt kallt har jag "dojjan" som skon heter med ullsocker i:love:
På sommaren har jag bruna ridskor på sommaren när jag fixar å donar i stallet och samma ridstövlar under ridning

På vinter/vår/höst: Tretorns Frost stövlar för jämnan, har också H***s stallkängor (st**ds)
Sommaren: gummistövlar eller gympadojjor :)

Har inte ridit i ridstövlar sen.... Oh.. När jag var 15?

KL På sommaren händer det mer än en gång att jag rider i jumpadojor :p

Under min tid i dressyrvärlden insåg jag behovet av ett par bra dressyrstövlar som ger ordentligt stöd till skänken, så då köpte jag ett par Cavallo Grand Prix Plus som jag rider i även på islandshästen.

Nu under vintern har det dock blivit en del ridning i overall och jodphurs (vinterfodrade från Hööks) när det har varit kallt. Jag har också en stövelväska där jag kan ha stövlarna när jag inte rider, himla praktiskt och med bra förvaringsmöjligheter för andra småsaker!

Det enda negativa jag har att säga om stövlarna är att de sjunker ihop något allteftersom man använder dem (men det gör kanske alla läderstövlar), och att dragkedjan är lite vek. Jag har bytt den två gånger under mina 2,5 år med stövlarna. Sen bör man ta hjälp i butiken när man ska prova ut storlek, så att de sitter så bra som möjligt :) Jag tror att man kan måttbeställa ganska noga utifrån sina ben om man har tålamodet att vänta lite på att få dem sydda och levererade.

Senast ändrad:

Det enda negativa jag har att säga om stövlarna är att de sjunker ihop något allteftersom man använder dem (men det gör kanske alla läderstövlar), och att dragkedjan är lite vek. Jag har bytt den två gånger under mina 2,5 år med stövlarna. Sen bör man ta hjälp i butiken när man ska prova ut storlek, så att de sitter så bra som möjligt :) Jag tror att man kan måttbeställa ganska noga utifrån sina ben om man har tålamodet att vänta lite på att få dem sydda och levererade.

Alla läderridstövlar sjunker ihop, därför man ska köpa lite för höga och använda hälkilar tills de satt sig om man inte står ut med att ha svårt att böja på benen första tiden :p
Men du måste haft otur med dragkedjan, har aldrig hört om ngn som behövt byta på så kort tid!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix