vad har ni på fötterna? (ridning)

Sv: vad har ni på fötterna? (ridning)

Det absolut skönaste när man ska rida ordentligt är stövlar!
Jag har ett par sköna från Tattini, Tretorn både advanced och Falsterbo och nu på vintern använder jag ett par jättesköna fårskinnsfodrade CRW från hööks. Tretorns är ju kanske inte så snygga men väldigt mjuka och sköna redan från början men ger ändå okej stöd! :)

Ska jag slapprida ut i skogen har jag vår/höst/vinter graningekängor och mysbyxor :o Och på sommarn gympadojor eller foppatofflor.:o

Dragkedjan kan bero på bristfällig rengöring, hehe... Men flera andra tjejer i stallet som rider i likadana stövlar har också fått byta dragkedjan ett par gånger, så jag vet inte :crazy:

Jag har börjar rida mer och mer i ridstövlar igen pga stödet som mina klena fotleder behöver. Köpte nyligen ett par nya mountain horse och jag älskar dom!

Annars gillar jag mycket att rida jodpurshridbyxor men har inte hittat några skor jag gillar som jag kan ha den varma tiden på året. Köpte ett par jodpursh med stålhätta men dom passa inge bra så jag får ont av dom, men på vintern har jag ett par supersköna stallkängor från Börjes som jag både rider i, promenerar i och grejjar i stallet med :) Får nog lägga ner mig och köpa ett par ridskor jag gillar för jag vill variera skor och stövlar.

När jag var ung var det stövlar som gällde, riktiga läderstövlar som jag fick som present som fjortonåring efter flera år med enkla gummistövlar.... De har jag kvar i en kartong i förrådet och de följde mej till jag blev tjugoett, lagade, vadöppnade och omsydda av skomakare under åren :p

Numera är det vädret som gäller vilka skor som kommer på, gummistövlar (LaCrosse med löparsula i pga utslitna leder i benen, tyvärr verkar de inte finnas mer??)

Icebug vid kyla o halka.

"Blunnies" övrig tid, men måste ha nån sula i för de är inte så sköna gå med. Går ju en hel del även med häst.

Fuskar med vanliga gympaskor emellan....

Jag älskar mina rel nyköpta dressyrstövlar. Verkligen pricken över i. Har rätt bra sits (inte alltid dock, typ när det kör ihop sig och jag börjar använda alla hjälper samtidigt och min rara häst följer alla hjälper ;) )men det underlättar ju enormt men en bra stadi stövel.

Dragkedjan kan bero på bristfällig rengöring, hehe... Men flera andra tjejer i stallet som rider i likadana stövlar har också fått byta dragkedjan ett par gånger, så jag vet inte :crazy:

Jag har fått lära mig att det är väldigt viktigt att använda stövelsträckare när man har stövlar med dragkedja. För tydligen sliter det väldigt mycket på kedjan ifall de får "sjunka ihop" i skaften. Sedan är rengöring förståss viktigt - grus/sand i dragkedjan sliter också mycket.

Jag är en utpräglad "stövelryttare" - rider bara i ridskor (och chaps) de allra varmaste sommardagarna. Har ett par Mountain Horse High Rider som jag använder vår/sommar/höst (och putsar upp lite extra till tävling). På vintern ett par Rimfrost Rider. Och när det är blött/lerigt oavsett årstid använder jag ett par LaCrosse i ridstövelmodell - UNDERBAR läst för mina onda fötter!

Ja, det tror jag också. Det blir lite knöligt när stövlarna sjunker så att lädret veckar sig. Jag har "stövelstöd" eller vad jag ska kalla det, i stövlarna när jag inte rider. De följde med stövlarna när jag köpte dem. Men jag tycker inte att de sträcker stövlarna tillräckligt mycket, de är liksom lite veckade ändå, även om det är bättre än att inte ha något stöd i dem alls.

Egentligen skulle man ha någon form av tyngd i foten och hänga upp dem på en klädlina, så att de verkligen sträcks ut... ;)

Men jag är lite sugen på ett par nya stövlar faktiskt, gärna en hårdare modell från Cavallo. Men jag känner att det är andra saker som måste prioriteras ekonomiskt, och skulle jag ha en hårdare modell så blir det dyrt :crazy:

Just nu rider jag mest i små skor med dragkedja. Jätteskönt! Märke ingen aning. Till träning:stålhättaläderdojjor. Till tävling: läderstövlar, de är köpta från hööks för några år sedan. Lite obekväma.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix