Vad har ni gjort idag?

Sv: Vad har ni gjort idag?

Idah var det superfint väder så vi red ut en stund! Ponnyn var så busig och pigg så jag nästan fick bli arg efter ett tag :p

(Jag ser biff ut i säkerhetsväst+dunjacka :rofl: )

Var hos kiropraktor/equterapeuft återigen och utredde hans ny-gamla skada/stelhet... Den här gången hittade vi något att behandla iaf, så jag är nöjd med dagen även om hästen sparkade kiron när han fick ont plötsligt.

Får rida på onsdag igen!

Senast ändrad:

Msn, din tönt!

Red i nya sadeln för andra gången idag. :love: Tränade lite galoppfattningar på ett fält. När hon fattade jääättefint från ryggning gav jag mig och lät henne sträcka ut. Sen skrittade vi bara lite.

*kl*

Jag har bara tömkört idag (som alla andra dagar...). Vänstersidan är alldeles katastrofal... Hon fixar att vara jättefin i ca fem minuter sen slår hon sig fri och går ut på dubbla spår och sen är det stört omöjligt att få henne bra i vänstersidan igen. Så hon får mest gå i högervarv tills kiropraktorn kommer nästa gång... Men trösten är att stunderna hon går bra och är raki vänster varv blir längre om än att det går långsamt.

Idag red vi dressyr inne. Vi jobbar med att jag ska sitta i balans och att hästen ska följa min sits. Vi red en hel del serpentiner, skolor rakt fram/diagonalt och på böjt spår, pirouetter och övergångar mellan detta och i tempo.
Svårt med galoppen iom att jag blivit sned i backenet igen. Och hästen inte förstår vad jag menar riktigt i ena galoppfattningen.
Så det lade jag ner ganska fort. Ingen idé att pressa honom om jag gör fel.
Kiropraktorbesök inbokat nu iaf.

kl

Vi skulle rida dressyr idag.. Första turen slutade kvickt i att jag blev ordentligt avslängd... grannens soptunna hade vält i stormen och då gick världen under enligt Limman, som måste passera denna hemska tingest på vägen mott ridbanan:devil: Sadeln åkte runt och ridtäcket gick sönder... In i stallet, putsa av sadeln, på med den på med nya ej blöta kläder på mig och nytt ridtäcke och upp igen.... Skam den som ger sig... Ledde dock henne förbi den hemska soptunnan....:crazy: Knäppskalle. Sen gick hon fint. Galopperade gudomligt och tog galoppfattningar utan att slänga upp huvudet, vilket är något vi jobbar mycket på. Trots att hon var spänd så lyckades vi ta oss runt hela fyrkantspåret... Skänkelvikningarna gick bättre idag. Mindre tvärning, men fick en aha-upplevelse när vi red lektion i fredags.

Nu måste jag bara hitta en ny hjälm innan jag hoppar upp igen... Och hoppas på att värken och yrseln försvinner fort..

Knapp*

Idag har jag hjälpt till att rida en kompis c-ponny och det gick helt OK, speciellt med tanke på förra gången då vi hade brottningsmatch i säkert en timme:p

Sen senare på kvällen traskade jag och min ponny omkring och tittade på månen och alla stjärnor, jättemysigt:love:

*KL*

Igår var det träning för Jill då vi gick igenom olika moment ur LA:4.
Acce känns bara bättre och bättre hela tiden! :love: Börjar bli mer och mer peppad på tävlingen, inte så sovlöst nervös som i söndags. :D

Idag fortsatte jag med att rida igenom programmet några gånger och tränade extra på bla ryggningen-galoppfattning.
Oj vad jobbigt, tyckte Acce som protesterade lite. Kommer väl se sådär bra ut på tävlingen... :crazy:

Men vilka travökningar vi fick till! Har aldrig känt Acce gå så bra innan! :love:

Vill egentligen rida heela tiden, men då blir nog Acce lite trött och putt på mig. :D Fina hästen!

Idag led jag av ridabstinens och fick låna min kompis fina connemara :banana:
Jag finner inga ord för denna ponny :eek: Så sjukt fantastisk!

KL
Blev rätt besviken på kallblodet som (inte hans fel) är för tokladdad av all körning o mat och går emot allt.
Tar inte fina hjälper alls utan det blir lite gestaporidning för att komma åt någon väg iaf. Huvva. Ska minska maten och prova igen om någon dag.
Försökte få igenom en flytt av bakdelen som hans tod emot, men då det lossade kom en slags passagtrav ett halvvarv, så han kan bara humöret taggas ner en smula och han blir samarbetsvillig igen. Nu bara står han emot och kortar sig uppåt eller blir lååångstegad som en älg med trampolinrygg... Suck:cry:

Arabstoet som inte rids mer än någon gång i veckan fick lufta sig (är satt på undantag och rehab..) Provade lite bara och blev glatt överraskad. All massage o underhåll verkar ha hjälpt. Fick mitt livs första runda, balanserade och fina galopp på den hästen. Tänkte bara skritta men det gick ju så bra...
Går fortfarande och ler!
Hon kan ju! Alla hemska låsningar och spänningar i ryggen verkar ha gett med sig!
Skolor flyter och hon gör allt för att följa sitsen. Provar lite att bli stjärnkikare med trumpinneben ibland men lägger ner det beteendet snabbt om jag rider vidare lugnt och tydligt. Fina!:love:

Idag red jag ut och galopperade upp för en backe i snön :love:
Han var jättepigg första gången, knappt att jag fick stopp på honom, haha! Så jag red ner igen och tog backen en till gång och få var han mkt lugnare :p han var väl glad över att få galoppera ute i snön kan jag tänka mig, har ju varit isigt ett tag nu ;)

*kl*

idag klippte jag ett ettårigt Paintsto :crazy:

fast bara under magen och en liten bit på insidan av frambenet.
Hennes vita fläckar skulle nämligen mätas och skickas in till hennes pass :)

här är en bild på henne. Gwen(hon heter något jättelångt, men sånt minns inte jag:o)

håll med om en sötnos :love:

sen busade hon med sin mamma i hagen :)

Måste bara fråga... varför klipper man en ettåring? har den löss eller

läste väl slarvigt... ni skulle mäta tecken. Verkar ju ganska jobbigt kan jag tycka.

hehe ne, men Paint har ju oftast en vit fläck på magen och den ska mätas och fotograferas innan det kommer på passet. Så jag klippte just fläcken + en annan vit fläck på benet. Vinterpälsen gör ju att fläcken blir större, så hon behövdes klippas :)

Vi har ridit vår första lektion idag, "på riktigt"!!!!:banana::banana::banana:

Bakgrund:
4-årig häst, inriden i skritt och trav för ett år sedan, har sedan varit fångkonvalescent under hela sommaren och hösten. Satte igång henne under senhöstern/vintern, och började rida igen strax efter nyår.

Hon har mognat massor under sin långa vila, och allt bara flyter på med min lilla pärla!:love:

Idag började vi titta lite smått på styrning samt flytta fram- och bakdel. Superskoj, för hon är verkligen duktig.

Det känns lite märkligt att redan göra sådant på en såpass grön häst, men hon behöver hela tiden nya övningar för att hålla fokus och tycka att träningen är rolig.
Att bara gå rakt fram och träna på halt/igångsättning/svänga/volta/framåtbjudning osv tröttnar hon väldigt fort på, och blir grinig och trist att sitta på. Gör man det lagom svårt för henne så är hon hela tiden med på noterna, det kluriga blir att inte gå fram alltför fort i framtiden. Hoppas jag klarar det...:crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka