Vad har ni gjort idag?

Sv: Vad har ni gjort idag?

Idag blev det lite lätt dressyrarbete, jag red barbacka (hade schabrak, fårskinnspadd o longeringsgjord) för att verkligen känna hans rörelser o det var verkligen svårt för mig att hitta en stadig sits! han är så känslig så det minsta jag gör så flyter han ut åt olika håll. väldigt bra träning för både mig o hästen.
galoppen funkar verkligen jättebra (när jag väl gör rätt) så det känns riktigt roligt att det har släppt. han har inte riktigt styrkan än att bära upp sig i form men det kommer.
traven fick jag verkligen igenom i slutet :love: hö varv var lite sämre dock. tog ett tag att få honom att slappna av i traven, han ville gärna bara springa fort o inte alls sätta bakbenen under sig :p men som sagt det släppte tillslut, å då var det lättare att sitta också ;)

:bump:

Jag red lektion.:bump:
Som vanligt så tränade vi på att hon skulle spåra på volt och fyrkant, lite öppnor och lösgörande. Hon har lätt för att skjuta ut ytterbogen och gå innanför med innerbak... så det var lite trixande med det.
Ella var rätt så stel och gick emot innerskänkeln ibland, hon har nog träningsvärk från förra veckans (fre&lör) träningar! Men hon är så snäll, försöker så gott hon kan trots att hon tycker det är jobbigt! :D

Hon var lindad med röda lindor :D (special occation) och mamma filmade. Alltid intressant att se hur det ser ut jämfört med hur det känns... Men det såg ut ungefär som det kändes... :smirk: Man ser tydligt iaf när hon släpar bakbenen och när hon tar i mer. Och galoppen ser lugnare ut än den kändes ibland... :rofl:

VIlken helt förtjusande söt liten häst!
jag brukar inte tycka islänningar är fina (förutom den jag själv ägde då :D ) men din var verkligen fin :)
För det är väl en islänning? :o :D
Och duktigt flätat!

Jag har bara tagit en promenad med min häst.
Hon har stått några dagar pga att jag varit sjuk, så jag mjukstartar lite :D
Imorgon ska hon klättras för hand, jag ska flåsa lika mkt som hon är det tänkt! Jag brukar göra så när jag får lust att plåga mig själv lite :D

Red i ridhuset imorse. Det är bara tredje gången jag rider sen han hade nästan två veckors julledigt, så vi kommer igång igen succesivt båda två. Jag hade köttiga ridsår efter igår så jag satt inte ned så mycket.
Red mest tempoväxlingar och övergångar i lite öppnare form. På slutet galopperade vi lite och då fick jag faktiskt till ett byte (tv)ur en skänkelvikning. Inte helt rent för han studsade till först, men jag tyckte ändå att han var så duktig som börjar fatta vad det handlar om att jag kramade om honom och skrittade av direkt.

Ett kort pass i paddocken. Det var ett par dm snöslask och väldigt halkigt. Vi jobbade mest i skritt av den anledningen. Skolor i olika kombinationer. Imorgon ska jag rida lektion i sörjan. Undrar hur det blir??

Usch då. Hoppas han var bättre idag.

Vi har ridit i paddocken idag. Hon har vilat två dagar till så hon var ganska pigg. Bockade rejält i en galoppfattning och var nära att slänga av mig:angel: Sadel åkte helt på sne så var tvungen att hoppa av och sadla om. Hon var ganska laddad:angel: Efter det travade vi mest. Övade lite på sidförande och skänkelvikningar.. som är såååå svårt:crazy: Hon bara faller iväg åt alla håll, men men, det gick hyfsat ändå till slut.
Sen har hon tappat en sko... Tur hovslagaren kommer imorgon. Hennes hovar bara försvinner när en sko faller av:eek:

Ja, nu verkar det som febern börjar ge med sig.. vid 19-tiden hade han 38.1. innan har inte febern varit under 39.5 trots febernedsättande. som max har den legat på 40.8 :eek:

Tänkte träna i ridhuset men hästen var väldigt pigg och bockade lite då och då. Vill inte sänka mitt självförtroende ännu mer genom att åka av (haft en stormig höst med denna hästen) så vi tog en långpromenad på 2 timmar i det fina vårvädret istället! Solen sken och det var riktigt skönt ute:love:

Imorse var jag i ridhuset och tränade en ponny, och nu ikväll ska jag och NiraK in till ridhuset med mitt ena sto. Red bara lite lätt dressyr imorse, lite skolor osv i skritt och trav.
Gick riktigt bra förutom att ponnyn var rätt hingstig under våran korta promenad (300m) till ridhuset, men väl framme så skötte han sig exemplariskt! :D

KL

Red dressyr idag på min gamla (19 år :D) ponny, efter träning och massage har hans vänstersida blivit så hemskt mycket bättre och han har blivit mycket rakare och faller inte isär diagonalt lika mycket d.v.s. höger bak vänster bog ut bort bort bort.
Har börjat skritta mycket mer och så fort hans vänstersida blir lite trött går vi ner till skritt och gör 1/4 bakdelsvändning på volt (varje hörn) och det gör det lättare för honom att hålla ihop, försöker gå ner i skritt och göra så innan han blir trött.
För första gången var travarbetet mycket bättre än galoppen då jag blev lite väl passiv där.
Långa skänkelvikningar, miljarders övergångar och mycket ryggningar samt mina fina bakdelsvändningar då :)

Satans vad jag längtar efter en egen häst igen att träna och så med nu!

svarar för igår.
var först på morgonen i märsta med donna o byte ut min dressyrsadel som inte passar längre efter fyra månader. Blev en ny crown wb. ja tyckte den va helt ok.

kom hem så fick donna va ifred några timmar och sen på kvällen tränade jag för samma tränare som IronWill(stella) rider för. Kalas bra å så i den nya sadeln :love:

Gash vad jag är nöjd med gårdagen!

Idag har vi varit och markarbete/hopptränat lite för första gången efter vintervilan. Hoppade bara låga hinder (Max 70-80) studs, serier, lydnad. Ponny var sååå busig :DVäldigt het och hoppade av ett galoppsprång för tidigt hela tiden. Aja, det är bra att hon tycker det är kul iaf :p

Använde nya racesafe väste idag oxå, sjukt skön (i jämförelse med andra!)

Idag red vi först ute i skogen var super mysigt fast det var lite dugg regn=(
Galloperade mkt och det tyckte min häst var super kul=)
.Sen hemma igen blev det lite dressyrträning på gärdet.

Hade tänkt o longera + tömköra idag men tiden krömp ihop då jag rockade loss i stallet när jag mockade ist.. :angel: :rofl:

så grovrykta, på med träns o reflexer på benen så var vi ute.. va på ridbanan. först tränade vi på att han skulle vara uppmärksam på mig o lyssna på mig. han kan ibland vara lite i sin egen värld :angel:
stannade, backade, ökade o sänkte farten genom kroppsspråket. det gick jättebra! sen hade vi lite problem vid longeringen.. lite stressad var han (lite svårt me balansen..), o pigg o ngt inne i sin egen värld. fick jobba mkt med kontakten med honom o att han inte bara springer.. :crazy: vänster varv är det han har svårt för. när vi bytte varv gick det mkt bättre. galoppade honom i båda varven o han var så duktig så :D

:bump:

*kl*
Eftersom det nästan var stormvindar i smålan idag tyckte jag det var dumt att ge mej ut och rida, så idag har alla lädergrejor fått en ordentlig genomgång med smörjning :)

idag är det storm här.. men inte så mycket så man inte kan rida.

Red i ridhuset, hoppning.. herregud, för det första är det andra eller 3:e gången jag rider på 5 veckor (utomlands..) och för det andra är det väl första gången på väääldigt väldigt länge som jag hoppar i en hoppsadel (:

Isak är väldigt speciell och nu på sistonde så har man knappt kunnat galoppera på honom, för då blire kicka osv.. Har inte kunnat gått på tygeln på väldigt länge och brukar kunna konsten att stå på 2 bakben om jag säger så..

.. men idag! först red jag honom lite i dressyr, just för att han skulle slappna av, lyssna och arbeta. Herregud, såhär fin har inte min ponny varit sen i sommras! Han sökte sig neråt, jag kunde till och med böja honom åt höger och vänster!! kunde galoppera, samla, öka, samla osv. jättebra övergång från galopp till skritt. Han var verkligen jättefin idag!
Han rör sig väldigt bra och idag visade han vad han kan. Vissa dagar när jag får sitta 45 minuter för att han ens ska gå förbi ett hörn utan att tvärnita/hoppa bort/resa på sig är det sånna här stunder man tänker på för att orka med honom..

Sen var det dags för bommar.. först blev det bommar, i trav. Gick bra, förutom att han blev lite pigg i börjanså vi klarade oss över 2 bommar i arbetstrav och sen blev det ökad trav/galopp över dom andra 2.. Men sen gick det riktigt bra med bommarna, han sänkte nacken och sökte sig neråt självmant idag!! :bow:

Sen blev det dags för själva hoppningen.. eftersom vårat ridhus inte är så stort så hade vi bara 3 hinder, en oxer och 2 "läskiga" plank (: först blev det ett kryss, gick helt fingemang ;D sen oxer, och sen liten bana av alltiop :) Jag som är "dressyrtönt" tyckte att ett språng på oxern var jättehögt, men det var väl ca 1m. Hehe ganska högt för att va C-ponny va? :angel:
Jaja vi bara flög över alla hindrena :D och därimellan så gick min ponny på tygeln och jag kunde ta tillbaka honom! förutom precis efter att vi landat, då drar han iväg i det tempot som behagar honom - väldigt fort med andra ord (:

Jag är hursomhelst JÄTTE JÄTTE NÖJD med Isak idag :bump:

idag övade vi o lasta. transporten är inte ett dugg farlig tycker han men när luckan fälls upp så börja han trampa så fick lugna ner honom. sen när vi sklle gå ut så kasta han sig bakåt, det kan ju vara farligt där inne.så gick jag in med honom igen o backade honom lugnt ut.

sen skulle jag ju då rida :) märkte att han var väldans pigg o tänkte då longerar han men hmm han är jobbig att longera när han är så pigg men mamma kanske ville göra de, fast de ville hon inte egentligen. så kom ja på att vi kunde släppa honom i paddocken istället o hoppas att han inte hoppar över staketet så vi stod utanför vid staketet med piska o han sprang som en idiot o bockade o höll på.men springa av sig fick han o trött blev han.

jag var glad att jag inte red idag :D

förmodligen är han snäll och foglig imån :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka