Vad har ni gjort idag?

orion_x

Trådstartare
Precis som rubriken säger, vad har ni hittat på med era hästar idag?

Här har vi ganska kasst väder med massa blåst. Hästarna blev överlyckliga när jag kom vid tre och tog in dem:p Jag mediterade och samlade allt mitt tålamod och gav mig ut och skittade en runda. På en dötittig pålle som dessutom stårr i två veckor (förutom en kort sväng i skritt på en åker igårkväll) kan det gå hur som helst. Det tog lite tid att ta oss igenom den jobbiga byn. Att gå emellan stenmurar (på bägge sidor av vägen) är fruktansvärt jobbigt, men efter 20-30 minuter hade vi nog tagit oss förbi tre stenmurar och kunde fortsätta ut i skogen. Där halvtaktade hon runt hela rundan och slappnade av sista 400m, de som var jobbiga när vi väl skulle ut:smirk: Men men, vi har iaf skrittat i skogen. Tänkte vi får iaf försöka mjukstarta med skritt ett par dar. Vägarna är inga kul och dessutom har hon tappat en sko.. Dock verkar det inte som om åkrarna är helt frusna ändå, då det blir märken efter hästfötter om man travar *suck* Hade hoppats på att de skulle vara så frusna nu så man kunde rida lite vettigt på dem.

Vad har ni andra hittat på?

Sv: Vad har ni gjort idag?

Tänkte att i med att det inte hade snöat idag + att det var minusgrader så kaaaaanske inte pollen fick stylltor under skona.. så jag tog och gick med honom där det var mycket snö, men jo, det blev packade stylltor under, inte så värst höga, men ville inte riskera några stukningar mm :(

så det blev en grundlig genomrykting samt att jag tog mig igenom att borsta igenom man och svans nogrant (vilket inte händer så värst ofta), sen fick jag mig en idé om en ny sorts flätning, så jag satte igång och fläta med :)

resultatet;
fast bara ena sidan är då flätad. klicka på bilden om ni vill se andra sidan ;)

det är vad jag gjorde idag :)

Vaccinerade hästarna igår. Så idag var det vila, men B. var pigg (trodde jag) så jag släppte honom i stora hagen en stund.

17538187.jpg

Jag red lite dressyr inne på min, höll på att blåsa bort bara jag skrittade till ridhuset :crazy:
Pålle var hur som helst fantastiskt fin och duktig idag :love:

Idag red vi först ute i skogen, mysigt, mysigt :)

Sedan red vi på fältet och tränade mycket på att han skulle
sluta springa iväg, vilket är en väldigt ful ovana.
Gjorde även mycket övergångar.
Usch, kändes inte alls bra idag, känns verkligen som om man
är tillbaka till ruta ett.... :(

Jaja, vi hade även sällskap av I och C :p

idag kunde jag rida :banana: pollen hade nu fått vila några dagar och var helt fantastisk att rida med näst intill svävande trav :love:
dock kommer jag få träningsverk efter att fått skotta upp en volt i paddocken för att kunna rida (har inga snösulor än)

Efter många om och men så red jag lite på ridbanan.. skulle eg ridit i ridhuset men där var det folk så vi red runt lite på delen av ridbanan som var ridbar :)

Han var snäll så vi skrittade och travarde lite i ca 15 min.

Hit har det kommit ägare o provridit!:D Gick kanske inte så bra för henne men hon kände tydligen väldigt skillnad i galoppen:) !! Hon har ju inte ridit sedan jag hämtade hästen o de e ju nästan 8 månader sen:smirk:Så man förstår ju at hon var ringrostig,.. Sedan hoppade ja upp i mjukisbyxor o gympadojor:) Men det gick bra ändå,trots att ja varit sjuk så han har fått vilA i 3 dar,,,men är hon nöjd så e ja det!!!

Ska la bara övertala pappa att det blir ett köp oxå:idea::banana:

Eftersom vi har lyckats få snö nu som har lagt sig över blankisen så man inte ens ser isfläckarna fick jag hålla mig till ridbanan. Har inga snösulor än o pållen har nyss varit skadad(sträckning i bogen sen förra halkan) så ville jag inte riskera nått, han e inte världsbäst på att hålla si lugn heller...:devil:

Fick iallafall skritta en hel del o träna allt sidförande jag kunde komma på i skritt.

JAG VILL HA SOMMAR!!!!!!!!!!!

Jag red lite på ängen. Äntligen får jag rida där! Nu när snön kommit och marken frusit förstör inte Ella så mycket, så nu kan vi börja sätta igång med ridningen på allvar.

Hon (och jag :angel:) var väldigt obalanserade och hade svårt att hitta samspelet. Sen att underlaget var ganska ojämnt och jag vara spänd och frös gjorde ju inte saken bättre. Men i slutet gick det faktiskt riktigt bra.

Rund och låg i skritt.

Rund och låg i trav.

Pigg och obalanserad galopp.

min bebis har fortfarande lite ont i benet :crazy::cry:
så han har vilat idag med

17577707.jpg

Började med att rida dressyr i ridhuset, gick bra. Övade först lite öppna och sluta på volt mest, i skritt. Sen travade vi övergångar och fattningar, och på att hon ska svara snabbt för hjälperna och det lyckades vi bra med :) sen red vi ut i skogen en liten stund, mest skritt men lite trav på en sträcka :D
Jätte nöjd med henne ute i skogen! Har inte ridit ut så mkt i vinter och det var väldigt länge sen som vi red ut själva oxå, och när vi red förbi ridskolans ponnyhage och ALLA ponnyer sprang längst staktet och höll på så trodde jag att märren skulle bli vild men hon höll sig i skinnet! :banana: :p

Vi hade fått jättemkt snö igår/inatt/imorse så jag och Gammeltanten gav oss ut och pulsade lite i den! hon var jättepigg och vi rejsade runt (jag stod i fältsits som värsta hoppryttaren ;) ) ett tag sen red vi hem och ryckte man.

Nått som dock är väldigt skumt är att hon halkar med bakkärran, typ som om hon inte hade nåra broddar, fast hon har det. Men det kanske bara är att dom är nerslitna

red lektion idag o pållen var sååå duktig :love: :love: själv var jag lite bakis så jag kan väl inte säga att jag var på topp :angel: :rofl: galoppen funkar så himla bra nu iaf! uuunderbart! :love: helt fantastiskt!
nu när galoppen fungerar så bra så har nu formen i skritt o (främst) trav gått tillbaka lite istället samt att jag har lite problem med min sits just nu (dels pga ryggont). men lite fick vi till traven idag faktiskt! :bump:

jag är heelt såld på den här hästen! blir så glad att åka ut till honom o mysa o rida! :love:

Skulle ridit första riktiga träningen sen igångsättningen idag men i stället ska jag snart ut till stallet och få häststackarns öga kollat en gång till av veterinären.
Verkar aldrig vilja bli riktigt bra och just nu känns det bara som problemen avlöser varandra :cry:

kl

idag red en kompis min häst,hon hoppade henne eftersom jag är hopprädd :angel:

ridit på banan. var fortfarande lite snö på den trots att pappa varit ute med snöslungan i går. men mkt bättre iaf. min häst tycker inte alls om att gå i snö, han blir spänd och kort i steget, tydligt att han inte tycker att underlaget känns säkert.

var ganska lugn i dag så passade på att galoppera mkt och gjorde även en del enkla byten. tempoväxlingar och övergångar trav-halt-trav och några varv med öppnor längsefter långsidorna. var väl typ allt. :p

Hästen har stått i några dagar när jag varit bortrest, så vi tog det lugnt. Red på en stor äng (det enda som inte var total isgata). Skrittade en halvtimme eller nåt, sen var hästen jätteuttråkad så vi jobbade lite i skritt och trav, flyttade framdelen, gjorde några bakdelsvändningar. Sen fick det räcka, haha. Hästen var lite okoncentrerad men fin på slutet. :)

Andra pållen fick stå p g a vädret.

Min häst har skyhög feber och varken äter eller dricker så jag har varit i stallet i princip från 7.30 till 18.30..

Vakat, väntat på vet, tempat, vakat, tempat, myst, tempat *suck*

Och nu är vet på väg ut igen för att sonda i honom mer vatten och elektrolyter :cry:

Isch, det låter inget kul.
Hoppas han blir bättre!

För min egen del har jag ridit ett lättare dressyrpass idag.
Acce har gått rätt ordentligt två dagar i rad så idag kände jag bara efter så att allt stämde.
Mest galopparbete, övergångar galopp-skritt-galopp. Även en del sluta på volt samt bakdelsvändningar.
Avslutade med lite byten. Acce blir glad & laddad av detta, men får inte alltid med sig benen ordenligt.
Vi fick dock till ett finfint rent byte så efter det travade jag av.
Fiiina Acce! :love: :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka