Vad har ni för vikt på era viktboots?

Sv: Vad har ni för vikt på era viktboots?

Jag har ett par maic boots från topreiter. Jag tkr dom är jättebra och sitter där dom ska. Jag har 200g på dom, men ångrar mej för jag skulle hellre vilja ha med 220g. Med 200g blir hon travtaktigt. Har dock inte provat med 220 men tror att det skulle funka bättre.

Jag har även ett par billiga klockor med 230g som hon funkar jättebra med.

Just nu använder jag inga boots, det pga av att jag använder senskydd som väger 220g. Det tkr jag funkar bra ändå. Dem ahr jag dels för att hon lätt blir gallig och dels för att hon kan stryka sig, ska dock skaffa ett par lätta skyddsboots tills jag ska vara med i femgången om en vecka! :D

Men jag rekommenderar magic boots till er, dom sitter verkligen bra, dessutom är dem lätt att göra ren och är snygga!

Jag har flera olika boots både vikt och skyddsboots vilka jag oftast rider med. De andra har vikter på 120,125,230,240,250,260 gram.

har 230 g på mina vanliga o billiga klockor. min pålle travar o galoppar bra med dom men blir trav taktig o framtung i tölten pga att hon inte orkar :cry:.
ja har fattat d som att dom e för tunga :confused: men ja vet inte....
funderar på att köpa gboots 165 g o hoppas d funkar bättre.

d flesta som skriver i den här tråden verkar ha rätt tunga boots, blir inte era hästar typ tunga i munnen o vill springa iväg i tölten?

Det beror på helt vilken typ häst man har. Min ena kan gå hur tung som helst medan stoet inte kan ha mera än runt 120 gram.

jag har svarta och vita skyddsboots med kardborre, va kan de väga? typ ingenting men han reagerar på dem när han är passtaktig i tölten utan nånting.

har annars 230grams vita klockor med kardborr..har bara använd dem 3 gånger hittils...väldigt sällan.
han får fint steg i tölten men är rätt framtung dock orkar han t.o.m i högt gräs nu senast.
han blir dock tung i galoppen med dem men det tränar vi på det är ju en fråga om styrka, i traven blir han lika läcker som utan typ (kolla fotot på min avatar) och i skritten får han ett ännu snyggare steg.

vid träning använder jag inget för då tycker jag man fuskar endel bättre att komma åt grunden istället för att fuska sig fram speciellt på träningar.

tävling ska jag ev ha de tunga på eller så har jag bara de lätta får se.

shit, inte undra på att era hästar lyfter på benen:angel:;)

Fast man rider ju inte alltid med boots, speciellt inte tunga ;)
För som sagt har jag även massa skyddsboots, som väger typ inget.
Och så lyfter faktiskt hästarna på fossingarna iaf ;)

Precis! :bow:
Även om du sätter tunga boots på en häst som kanske är framtung osv osv så lyfter inte hästen så mycket mer på fötterna för det.
Det är samling som gör att hästen lyfter på fötterna ..
(Till gullan alltså)

så sant som det är sagt :bow:
Om man sätter boots på en häst som är framtung, kan det nog bli ännu värre.
Om du däremot sätter boots på en häst som redan är uppe i fram, så hjälper bootsen till att fixa till det där "lilla extra" i steget :love:

Måste verkligen fixa så att mina G-boots lagas snart, speciellt nu när ási inte är skodd på "mitt sätt"...

Du har inte tänkt på att hästen blir mer travtaktig ju mer vikt du har fram. Det är en fråga om att orka bära upp sig själv, ryttaren och bootsen .. så mindre vikt om du vill att hästen ska bli ren i takten.

jag hade först ett par G-boots som vägde 265 men dom trampade min häst sönder så det ena bootset vägde ingenting:p
mina nya är ett par top reiter som väger 280.
jag använder så tunga boots för takten i tölten. min häst är ganska... passasktig:p
andvänder bara så tunga boots när jag rider på banan

Ojjsan!jag råkade skriva att jag använde ett par ''magic boots'',jag tänker köpa ett par hehe!:D

(delvist kl)
... fast på 300 gram räknas även eventuella lindor, senskydd eller annat. Engelskt FIPO är för övrigt gratis om du laddar ner, och på sidan 18 börjar texten om hovar, skor och övrigt material:
http://www.feif.org/Default.aspx?tabid=205

Island har tidigare haft maxgräns på 250 gram för boots/ skydd, men jag tror även de tillåter 300 numera. Enligt avelsreglementet är dock vid visning endast 120 gram/ ben tillåtet. Bootsen får väl heller inte då vara vita, endast svarta.

Hemma finns alla möjliga vikter; från lätta skyddsboots i plast till klockor från TR som väger 275 gram. Dessutom senskydd för pass, fast de har alltid legat hemma när vi tagit till passen ... :angel:

Jag har:
190gram läderboots Jacson(använder dem inte så mycket eftersom de åker av hela tiden!:(:mad:)
240gram Top Reiter Magic Boots
240gram Top Reiter Klockor
280gram Top Reiter Klockor
Svarta och vita skyddsboots med kardeborrdeband.

Dom där 190 g bootsen är händelsevis inte sånna som är köpte på Hööks? :o Jag har köpt sånna som jag inte ens kan tölta med eftersom som åker av. Nu Vågar jag inte ens använda dom eftersom jag är rädd att min häst trampar på dem och skadar sig! :o Jag har lånat likadana av min ridskola som funkar Riktigt bra. Har aldrig ramlat av!. Så jag tror att man måste "slita"(mjuka upp dem) som för att dom ska sitta kvar.:confused: Jaja, iallafall ;)

*knapp*
Har hittat mina TP-boots nu :D
Så nu har jag:
Typ viktlösa vita skyddsboots (2par á 15-20g)
TP Magic 240g
TP Magic 280g

Så nu är det bara ett par boots som saknas, nämligen ett par G-boots 265g :D

Har en hel uppsjö med olika boots och klockor, men de jag använder vid tävling är ett par läderboots 170g, och då endast för det där lilla extra.

Sen lite tips! Om man tänker köpa nya boots för att de gamla ser trista å gråa ut - det finns vit färg för skor! Alltså färg som är till för att måla över tex nåt skav på ett par finskor eller liknande - passar utmärkt att måla om bootsen med, mina favoritboots blev som nya :D

Och så till det ständiga problemet med att bootsen flyger av. Jag säger bara det - dubbelhäftande mattejp! Finns inget bättre :) Men det ska vara av väv och inte av plast dock.

Och så ett plus till boots helt i gummi - de suger ju inte upp vatten om man skulle ha oturen att få rida i ösregn. För domarna tar ju inte hänsyn till vad bootsen väger -egentligen-, utan det är ju vad de väger på plats. Och ett par läderboots kan lätt suga upp en 10-30g vatten..

Mina väger 149 g och 240 g.
Dock använder inte dom första som väger ("149")

Jag har ett par väldigt lätta skyddsboots, typ klockor med kardborreband.

Nu nyligen köpte jag ett par Jacson-boots på 230 gram.
Tro det eller ej, men dessa är de enda som sitter kvar. G-bootsen sitter inte kvar, inte Top Reiter-bootsen heller.

Jag klagar inte, Jacson-bootsen är väl de billigaste på marknaden :angel:

Hej! Jag har ett par som väger 240 g. De får inte väga mer är 280 på tävling.

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Murray
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka