Vad har ni för vikt på era viktboots?

I

Ishest

Skulle vara intressant att veta vad andra har för vikter på sina viktboots? Både vid tävling och träning om ni nu har olika;).
Det skulle också vara intressant att veta varför ni har viktboots till era hästar, taktproblem eller bara för att få hög frambensaktion?:angel: När ni ändå är igång kan ni ju skriva vad ni har för märke också:D?

Sv: Vad har ni för vikt på era viktboots?

Får jag låna tråden och fråga hur mycket man får vikta en hov?

Boots,+ sulor av diverse material (obs ej sjukbeslag),mm.?

Skulle vara intressant att veta vad andra har för vikter på sina viktboots? Både vid tävling och träning om ni nu har olika;).
Det skulle också vara intressant att veta varför ni har viktboots till era hästar, taktproblem eller bara för att få hög frambensaktion?:angel: När ni ändå är igång kan ni ju skriva vad ni har för märke också:D?

vid träning av tölt, trav, skritt och galopp 260-290g (G-boots, AlliUnn dubbelboots, Top reiter Magic)
Om jag ska träna passen under ett ridpass används oftast G-Boots 240g, men dom är trasiga nu så det blir kompisens top reiter med samma vikt eller alliunn dubbelboots 260g.

Använder boots på min häst dels för takten, han får lättare att hålla takten i tölten t.ex. men han töltar även riktigt bra utan boots (äntligen!), eftersom jag tävlar på honom så används bootsen även för mer frambensaktion.. i passen har jag alltid boots på, dels för att skydda men även för att han behöver vikten för att kunna hålla passen..

Det var nog allt :)

Får jag låna tråden och fråga hur mycket man får vikta en hov?

Boots,+ sulor av diverse material (obs ej sjukbeslag),mm.?

Vet att man får ha boots som väger MAX 300g..

Om man har 10mm skor får endast ringsula användas, om man har 8mm får man använda heltäckande sulor.
Man kan ju även fylla ut under sulorna med diverse, t.ex. silikon m.m. men reglerna för detta har jag ingen aning om..

Hemma används mest skyddsboots (med ingen vikt alltså) eller inga alls. På tävling/träning använder jag G-boots 240 g.
Används dels lite för att hjälpa takten lite och så för att få det där "lilla extra" med aktion osv.

Vet att man får ha boots som väger MAX 300g..

Om man har 10mm skor får endast ringsula användas, om man har 8mm får man använda heltäckande sulor.
Man kan ju även fylla ut under sulorna med diverse, t.ex. silikon m.m. men reglerna för detta har jag ingen aning om..

En silikonsula väger ju ca 100 gram.

Jag tränar på boots som väger ca 100 g. När jag sedan trappar upp träningen inför en tävling så börjar jag att vikta upp dom ända upp till 290 g.

Jag använder boots lite då och då. Hemma använder jag mest lätta skyddsboots som knappt väger någonting. Dels så skyddar dom och dels så tycker jag att hästen jag rider reager på det, trots att det inte är någon tyngre vikt.
Eftersom hon kan bli travtaktig med för tunga boots har jag bara vita 175 g läderboots på tävling för att få till det där extra i frambensaktionen.
Läderbootsen används också lite hemma när hon känts passtaktig tidigare (och hon ska tydligen vara fyrgångare). Mina boots är inga speciellt exklusiva grejer, men dom funkar iallafall.

Jag har:
190gram läderboots Jacson(använder dem inte så mycket eftersom de åker av hela tiden!:(:mad:)
240gram Top Reiter Magic Boots
240gram Top Reiter Klockor
280gram Top Reiter Klockor
Svarta och vita skyddsboots med kardeborrdeband.

Jag hade tänkt köpa ett par nya som jag kan ha till tävling, för dom jag har är så himla slitna nu. Vilka rekommenderar ni? Magic Bootsen ska tydligen vara bra, men jag var inne och kollade på Agersta och jag tyckte nog att Top Reiter bootsen såg snyggare ut. Och AliUnn bootsen var också fina.. Beslutsångest! men har ni några bra tips ?

Jag hade tänkt köpa ett par nya som jag kan ha till tävling, för dom jag har är så himla slitna nu. Vilka rekommenderar ni? Magic Bootsen ska tydligen vara bra, men jag var inne och kollade på Agersta och jag tyckte nog att Top Reiter bootsen såg snyggare ut. Och AliUnn bootsen var också fina.. Beslutsångest! men har ni några bra tips ?

Jag har G-boots, 240 g, och tycker att de fungerar jättebra. De sitter på bra och påverkar min hästs aktion och takt på "rätt" sätt. Eftersom större delen av vikten sitter i trakten, så blir frambenssteget mer uppåt och mindre framåt, så att säga, vilket passar min häst då han lätt får långa, flacka steg. Vill man istället ha påverkan mot ett längre steg, så skall man välja boots med mer av vikten på sidorna av hoven. Jag tror att AlliUnn är sådana. Klockor (som jag då inte tycker är så bra för min häst) har också den effekten. Jag hade en kort period Jacson-boots, men det funkade inte. Min häst snubblar på dem, och förutom att bootsen flög av ett par gånger per träningspass, så kändes det livsfarligt för oss båda... Att det blev så beror antagligen på att min häst har långt bakbenssteg och Jacson-bootsen "sticker ut" mer baktill än vad G-bootsen gör.

Tack så mycket för svaret! Hästen som jag rider och tävlar har ganska hög aktion när hon går bra, så ett par boots som påverkar den mera framåt kanske vore något för henne. AliUnn bootsen verkar ju rätt bra isåfall :) Jag har ett par jättebilliga saker som också åker av precis hela tiden.. så det kan nog vara smart att köpa nya. Jag funder fram och tillbaka på Magic Boots eller AliUnn.. men vi får se vad det blir. Tack så mycket för ditt svar iallafall, nu blev jag lite klokare. :)

Jag använder sällan boots men gör jag det så använder jag mina som är 260 g eller bara skyddsboots.

jag använder ''Top reiter magic boots'' 280 gram.
Främst för taktproblem.

Är du nöjd med Magic bootsen?
Jag ska kanske köpa såna, så det vore kul att veta vad en del andra tycker och så.
Tacksam för svar :)

Jag har ett par boots med vikten 190 g å ett par med 230 g. Använder dem för att lättare hålla takt å mer frambens aktion :)

Jag har ganska tunga boots! - 240 g.

Varför?: Jo för att min häst ska få mer töltaktion i tölten och ibland kan passtack rycka in. :mad:
Första gången jag sätta på boots så blev de liksom "Oj!! Jag har något på benen! :o"
Det gjorde också att hon arbetade mer med frambenen och på något sätt blev hon roligare att rida! :rofl: - OCH vi höjde med 3 poäng i arbetstölt på tävlingen den 15 maj på sinntorpsbanan! :banana:

Jag har ett 18-årigt sto, som verkligen inte är en tävlingshäst. Har inte tävlat, men tränaren säger att hon kommer få en poäng på 3 ungefär. Till henne har jag 170g. boots ibland. Jag har dom inte hela tiden när jag rider, utan när jag ska träna speciellt på tölten eller så. Bootsen är Top reiter Magic Boots. Jag har nog boots för att hon ska lyfta mer på frambenen, och komma upp mer med framdelen. Eftersom jag inte rider med dom hela tiden, så töltar hon bättre med boots på.

Jag har massa boots, både vikt- och skyddsboots. Men de vikter jag har på dem (viktbootsen alltså, inte skyddsbootsen) är 230,240,280 samt 290 :D

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Murray
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka