Vad har ni för sadlar till era islänningar?

Sv: Vad har ni för sadlar till era islänningar?

Jag har en barefoot bomlös på min kille...funkar bra :)

Sv: Re: Vad har ni för sadlar till era islänningar?

ang skrev:
... (Att dock byta koppjärn är inte så lätt som man kan inbilla sig :devil: )

Jag har inte haft något som helst problem med att byta koppjärn, med en kort skruvmejsel och en sexkantsnyckel från IKEA var det inga som helst problem...

Jag har haft en massa islandssadlar til mina hästar men gav upp då aldrig ngn passade.Nu köper jag bara vanliga dressyrsadlar, de är oftast mer svängda å det är lättare att hitta en vid sån än en islandssadel..

Jag har en Globus Glói till min häst som har jättebra sits:) :love: :love::banana: innan dess hade jag en Goertz Tölt som tyvärr var för lång och som gjorde att min häst fick problem med ryggen:cry: :mad:

*kl*

Hos mig heter husguden WINTEC!! Har en wintec dressyr cair just nu, alternerar mellan rött och vitt koppjärn :love: :love: :love:

Har tidigare använt Halfinger (från h**ks) som fungerade bra men inte passar hästen som är hemma just nu.

Jag har Griffin island. Kort, x-vid, superlätt och jätteskön att rida i!!! Dessutom bara att spola av när den blir smutsig. Syntet är suveränt!!!

Albion K2 och Amerigo

OIIIII, gammal tråd!!!!:eek:

Nu har jag haft bomlös i mer enn 1 1/2 år, och är jättenögd:) Jag har en Knights Leather Bareback.

Lewa'en har jeg fortfarande, til sprang!

Min häst var 100 gradar bred, rak, konstig och överbyggt, men är nu 115 gradar bred och har fått normal svank. Fortfarande överbygd ;)

Jag har en Wintec Dressage Pro. Fördelen med Wintec är ju att du kan byta bom vartefter hästen växer/musklar sig. Pro-varianten är mycket mindre än vanliga Wintec dressyr och passar prefekt på min kortryggade, breda pålles rygg. Kolla på Wintecs sida. :d

Jag rider i en sadel som jag aldrig kommer att byta ut. En Stübben Bennis Harmony. Den ligger kanon på hästen och hjälper ryttaren att komma på plats i sadeln.

/Emma

tyrdur skrev:
Jag har en Wintec Dressage Pro. Fördelen med Wintec är ju att du kan byta bom vartefter hästen växer/musklar sig. Pro-varianten är mycket mindre än vanliga Wintec dressyr och passar prefekt på min kortryggade, breda pålles rygg. Kolla på Wintecs sida. :d
Det visste jag inte. Får man ändå plats med gumpen :o

Hej!
Jag har också en överbyggd, svankig isis. Svårt att hitta en sadel som inte ligger an mest bak... Har testat några som funkar. Bla Top dressage som du redan blivit tipsad om. Den låg helt OK på honom ( 16" bom 35, 17" var för lång för både honom o mig) däremot satt jag själv bättre i en begagnad Hubertus (inte helt fel för plånboken heller). Även den kort o med svängd bom, men den är tunnare så att man hamnar nära hästen, vilken gjorde det lättare för mig att sitta still o följa med.

Jag fick hjälp av sadelutprovare, inga namn nämnda men många känner till dem om de bor i norra Stockholm :angel:

LYCKA TILL!!!

Hej igen!
Såg att det kommit in ett nytt inlägg om wintec samtidigt som jag skrev mitt förra... Har en till en annan av mina hästar. Älskar sadlarna, men den funkar inte till min svankiga. De är för raka i bommen o ligger an lite fram, mycket bak o inget på mitten :( tyvärr...

marijaa skrev:
Det visste jag inte. Får man ändå plats med gumpen :o

Japp, det tycker jag nog. Jag har strl 48 och sitter bra i en 17tummare. Då det är "konstmocka" i sitsen så är man ju inte så rörlig i sätet, man sitter där man sitter liksom. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 181
Senast: Carraa
·
Utrustning enkel fråga, går det att vidga dominus ngt? hade ut en utprovare som var den första att bekräfta min egen känsla om hästens rygg, att...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka