Vad har ni för sadlar till era islänningar?

superbusan

Trådstartare
Jaa, då var det väl dags igen med sadel tjafset. Vad för sadel tror ni skulle passa en överbyggd, svankig, kortryggad islänning som dessutom är bred. 108 grader enl mina beräkningar, men dom kan ju vara ngt fel. Jag bor inte direkt så det vimlar sadlar runt mig heller. Pm gärna om ni vet ngn som åker runt på västkusten och provar ut sadlar på islänningar.

Vet du hur många grader sigman är? Är den vidare än Griffin Haflinger och Horse Saver? Finns det för islänning eller har du en dressyr el allround.
Puh, många frågor blev det!

Det finns trådar som beskriver bättre än mig, men du vinklat en tumstock bak bogbladet, där sadeln ska börja. Du har vinkel som sadeln ska ligga an. Mät sedan med en gradskiva hur många grader det är. Vinkeln på en bok är ju tex 90 grader.

Jag har en Henri de Rivel på min pålle. Han är som din i ryggen. Den ligger jättefint, rör sig inte trots lös sadelgjord.

Åh, jag hade fått för mig att Henri de Rivel var smalare bomar typ 90 grader, såna finns väj rätt många beg? Vilken model har du?

Jag tror jag har sån tur att en tjej ni säkert alla vet vem jag menar (får väl inte göra reklam) passerar västkusten om ett par veckor. Jag får väl försöka ge mig till tåls och ta hennes hjälp!

Nu så är det här med GRADER väldigt olika hur man räknar ut det hela. Du mäter o räknar ut din hästs grader men vad gör det när sadelns tillverkare mäter i andra grader. Det är bättre att göra som ...tror det var Lillhästen, man mäter ut med ståltråd o ritar av...Det finns beskrivet där.

Sedan så ska man se hur pass bred hästen är över sin rygg och hur musklerna är o så rak eller svankig rygg ger olik bom...

Det här med att hitta en bra sadel är en hel vetenskap. Kontakta en sadelutprovare som INTE är bunden till vissa märken.

Det går inte att vi här säger att den o den sadel ska passa för det VET VI INTE!!! :bump:

Jag kan säga att den sadel som passade MIN häst är en Prestige Top Dressage bomvidd 37. Kort, svankig o överbyggd rygg. Det betyder inte att den passar en häst med likartad bygnad!!!

Jag är inte hundra men har för mig att det är så här: HdR tillverkas normalt bara upp till 32. Men man kan beställa större, åtminstone upp till 34.

mandalaki

Graderna skiljer sig väl inte? Storleksangivelserna, ja, men grader är ett matematiskt begrepp, där en rät vinkel är 90 grader. Däremot håller jag med dig att det är bra att göra en mankmall. Gör man det en gång per månad eller varannan månad är det också lätt att hålla koll så att sadeln inte börjar 'smyg-ligga-fel' pg av att hästen ändrat sig.

Den enda gången det blir lite problematiskt med graderna är när man har en häst med väldigt hög manke, för den intressanta vinkeln att mäta är ju den som musklerna och revbensbågen som ska bära upp sadeln håller. Tar man ut vinkeln direkt på hästen då, så får man en för smal vinkel. Då är det bättre att göra en mankmall, ta ut vinkeln på bärytorna (som då kommer att mötas under mankens högsta punkt) och sedan leta efter en sadel med tillbakaskärning. Fast detta är nog inte ett så vanligt problem på islandshästar. ;)

Det finns en sadelmakare i Hällingsjö som åkert ut och en i Göteborg... Slå upp sadelmakare i Gula Sidorna... OM du har möjlighet att åka iväg med hästen finns ju alltid Sandris i vårgårda...

/Linda

Men skulle inte du sälja den? :confused:

Top Dressagen är den första sadel som passar pålle! De andra sadlarna jag haft innan är sålda utom Pioneern som ligger inne för reklamation.

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 181
Senast: Carraa
·
Utrustning enkel fråga, går det att vidga dominus ngt? hade ut en utprovare som var den första att bekräfta min egen känsla om hästens rygg, att...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur