Vad har ni för morgonrutin vid födelsedagar i familjen?

Sv: Vad har ni för morgonrutin vid födelsedagar i familjen?

Jag har alltid blivit väckt med sång, tårta och paket. Eller väckt och väckt. Man lärde sig ju tidigt att det gällde att ligga kvar i sängen och låtsas sova även om man vaknade tidigt ;)

Samma här. Vi tog med oss det till våra egna barn när de var små men så småningom när alla blev äldre blev det mer och mer så att vi firade födelsedag med middag och paket på kvällen. Tårta är det länge sen vi hade, det är ingen som egentligen tycker om det.

*KL*

Kvällen innan fick man bestämma vad man ville ha till frukost, sedan blev man väckt av sång, fick frukost på sängen och 1-2 paket (+ hundpussar från hundar som väldigt gärna coskå ville ha frukost i sängen :D ) .

Eftersom jag har hörapparater så var och är det helt värdelöst att försöka väcka mig med sång :angel: Men mamma försökte iallafall när jag var liten fast då vaknade jag av att hon grävde i mina öron med mina hörapparater så jag skulle höra istället för att vakna av födelsedagssången :rofl:

Men annars var och är det alla paketen på sängen, lite bullar och kakor åt födelsedags"barnet" (gäller både vuxna och små). Möjligen tårta under kalaset på ett senare mera passande datum för familjen :)

Kl

Sambon fyllde år igår. Väcktes av skönsång från mig och frukost på sängen :D
Presenten fick han på eftermiddagen då jag inte fått hem den tidigare. :)

Vi fick paket och frukost (av rätt mycket standardvariant, vill jag minnas) på sängen under min uppväxt. Tårta åt vi på kvällen eller vid senare tillfälle, med de närmaste släktingarna. Numera är jag ensamstående så jag stiger upp och äter min havregrynsgröt och dricker mitt kaffe, som alla andra morgnar. ;)

*kl*
Här har vi traditionen med tårta och paket på sängen. Fast det äts inte i sängen, tårtan följer med in i sovrummet för uppvisning, och tas sedan ut i köket igen för att ätas efter den vanliga frukosten.

Barnen öppnar alla paket i sängen direkt, vi vuxna brukar få vänta till kvällen om vi inte är lediga den dagen.

Hur firade ni under er uppväxt och hur gör ni nu?
När vi var små och hur vi gör nu med våra barn:
Vi smyger upp och tar fram tårta eller glass, paket och ljus. Sen går familjen sjungande in i födelsedagsbarnets rum o denna får tårta/glass o paket.

Spelar det någon roll om de får tårta/glass på morgonen en gång per år (eller två, tre, fyra eftersom syskonen förstås får smaka också!)?

Låter lite överdrivet i mina öron om det handlar om att undvika "sött"...

När jag var liten och hade turen att fylla år på helgen och inte på första dagen i skolan så var det väckning på sängen med födelsedags sång, tulpaner, levande ljus, kort, oboj, en bit tårta(pappa gjorde djur tårtor så blev sockerkaks bitar över :d), mackor och presenter.
När jag hade skoldag = inget kalas på em så var det ingen tårtbit på morgonen.

Nuförtiden när man är gammal men fortfarande bor hemma så är det (om man inte ska upp för tidigt), fortfarande väckning med present och tulpaner. Men frukost äter jag som vanligt.

När jag var liten blev jag väckt med frukost på sängen, presenter och någon form av gofika. Tårtan fick däremot vänta till eftermiddagen när hela familjen var samlad :)

Äsch, han är ingen söt-fanatiker, han har inga problem med chokladcroissanter på helgen t.ex. Men gränsen verkar gå där av någon oförklarlig anledning :).

Men efter att ha läst här verkar det vara en vanlig tradition att äta något extra gott på morgonen så jag gör nog ett nytt försök att införa en trevlig rutin angående det.

Här väcks barnen med sång, paket, varm choklad med vispgrädde och extra god macka eller en muffins eller bulle eller liknande, beroende av vad födelsedagsbarnet har önskat sig som födelsedagsfrukost. Det är även födelsedagsbarnet som bestämmer menyn för resten av dagen.

Liknande trådar

Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 101
Senast: Lingon
·
Relationer Min sambo gillar att sova. Mycket. Vilket börjar bli ett problem för mig. Annars har vi en superrelation. Detta är det enda hos honom...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
21 079
Senast: Modest
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 835
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II