Vad har ni för morgonrutin vid födelsedagar i familjen?

Lupino

Trådstartare
Min man tycker det är otänkbart att vi firar ett födelsedagsbarn med något sött på morgonen medan jag är uppväxt med det.

I min familj blev man alltid väckt och sjungen för med paket på sängen också. Hur min mans familj gjorde vet jag inte, barnen är så små än att de inte riktigt slutat sova i vår säng än och vaknar oavsett före oss så frågan har inte varit uppe.

Hur firade ni under er uppväxt och hur gör ni nu?

Sv: Vad har ni för morgonrutin vid födelsedagar i familjen?

Vi blev alltid firade med tårta, finsmörgås, finmugg med choklad och paket på sängen, under hela min uppväxt. Med skiftarbetande man och 45 min pendling till jobbet har det visat sig väldigt knökigt i mitt vuxenliv att först uppvakta med tårta, sedan packa ihop barn och lämna på fritids där de äter frukost och sedan får pappa vara med först på kvällen, att jag låtit det vara. När det finns möjlighet blir det en finmacka och finmugg med presenter på morgonen men ibland har allt firande fått vänta till eftermiddagen. Känns rumphugget men å andra sidan ser jag ju att min tillvaro skiljer sig en del från mina föräldrars, så då får vi ju leva med det. Jag undrar rätt ofta numera vad mina barn tar med sig för vanor in i framtiden...

Vi fick alltid tårta och ett paket på morgonen :)

Som barn fick jag alltid tårta och samtliga paket på morgonen/i sängen.
Numer är jag vuxen, singel och barnfri, och blir firad kvällstid av vänner med öl och drinkar.
wink.gif

Så gjorde vi också. Frukost på sängen med tårta.

Nu säger vi grattis :p

Frukost på sängen med tårta och paket! Så hade jag det när jag var barn och så har mina barn haft det.

Under min uppväxt firade vi alltid med paketöppning i sängen för både mig och mina föräldrar. Undantaget de gånger någon eller flera var bortresta på födelsedagen. Frukost på sängen fick jag någon gång men det var nog ett undantag.

Min dotter fyller 3 år i maj och har således inte firat så många födelsedagar. Firandet numera beror på om hon är hos mig eller hos sin pappa samt mina arbetstider. Förra året firade hon födelsedag hos mig men jag började jobba tidigt så firandet fick bli på eftermiddagen. Unga fröken är långtifrån morgonpigg så det var klart trevligast så ;)
Hennes första födelsedag blev hon firad på morgonen eftersom hennes pappa var föräldraledig och jag började sent. Jag tycker generellt sett att det är en trevlig tradition.

När det gäller min egen födelsedag så är dottern fortfarande för liten för att självmant uppmärksamma den. I höstas hade jag i förväg fått ett paket från mormor som jag öppnade på födelsedagskvällen när min vad-det-nu-är kom förbi med hämtmat och paket :D
Presenterna från mina föräldrar fick jag nog några veckor senare när de var här på besök så vi är egentligen inte så bundna till själva dagen.

Frukost på sängen med varm choklad och vispgrädde. Även paketen gavs på morgonen. Tårta åts dock på kvällen :)

Hittills har det aldrig varit så att mina bonusbarn varit här när de fyllt år så några egna rutiner har vi inte fått än

Jag har alltid blivit väckt med sång, tårta och paket. Eller väckt och väckt. Man lärde sig ju tidigt att det gällde att ligga kvar i sängen och låtsas sova även om man vaknade tidigt ;)

Min sambo har haft någon liknande tradition och det har varit naturligt för oss att fortsätta så. Vi har ju inga barn men vi fixar alltid med tårta och paket på morgonen när den andre fyller år!
Ibland blir det tidiga mornar. Man får ju anpassa sig efter den som börjar jobba först. Men det gör inte så mkt :)

ev kl (kommer inte ihåg vilken knapp jag lånade, kanske ts, kanske inte ts)

Under hela min uppväxt har vi firat med extra god frukost, tårta, varm choklad med grädde och paket på morgonen, sen ev firande med resten av släkt och vänner på kvällen/dagen efter.

Nu bor jag ensam i en annan stad än min familj (studier) men i den mån som går så brukar jag faktiskt åka hem till min familj på min födelsedag för att upprätthålla traditionen med tårta på morgonen. Jag är ju bara 21 i år liksom :angel:

Kommer absolut att påtvinga samma tradition på min egna kommande familj :D

När jag var barn var det frukost och ett litet paket på sängen. Tårta och stort paket på kvällen. Min sambo och jag säger grattis och på kvällen blir det antingen god middag hemma eller på restaurang.

Paket i sängen på morgonen, tårta och mer paket när det kom gäster senare.

Varm choklad och god macka i sängen samt åtminstone ett paket. Tårta sedan när gästerna kommer. Vi firar våra barn på samma sätt

I min familj har det alltid varit "morgonpaket" i sängen och lite extragod frukost vid matbordet. (Har bara ätit i sängen när jag varit riktigt dyngsjuk?)
Jag och sambon har fortsatt med att ge morgonpaket och har alltid smugit in paketet under sängen så det ligger som en överraskning där på morgonen. Blir lika förvånade varje gång man tar fram det:D

Vi går upp mellan 5-6 på morgonen, fixar kaffe/te och en landgångssmörgås. Tänder ett ljus och "väcker" födelsedagsbarnet med sång (under det att vovven ser konstigt på oss :D). Är det små paket får de följa med in i rummet annars är paketen kvar i köket. Ljuset blåses ut och vi äter frukost.
På kvällen eller en annan passande dag kommer resten av familjen (min storebror och hans familj) och då äter vi tårta.

Själv har jag inte blivit firad på morgonen med sång och paket som barn vad jag minns. Men mina barn har alltid fått sång och bricka med ljus, fika/ frukost, serpentiner och ballonger i massor och paket.

Frukost på¨sängen, varm choklad, glass & färsk frukt, paket.

Vi gör ungefär samma med våra barn som när vi var små själva.

Sång, frukost på sängen med varm choklad, vispgrädde och gärna nybakade frallor med gott pålägg. Paketen gör vi lite olika med, barnen brukar få på morgonen, vi vuxna brukar kunna hålla oss till middagen på kvällen.

Vilka minnen, man väcktes av elvispen när mamma vispade grädde, sen låtsades man alltid sova när familjen efter låååång väntan kom in... :D

Mina barn fick frukost på sängen och alla paket på morgonen när de fyllde år så länge de bodde hemma. Tårta åts på kvällen ihop med de utanför familjen som kom och firade.
När jag fyllde år hände det att min dotter fixade en extra fin smörgås åt mig på sängen om hon var vaken eller så fanns det en fin smörgås i kylskåpet när jag kom upp. Annars firas vi vuxna på kvällen. Fyller sambon år när han är ledig så får han extra fin frukost, dock inte på sängen eftersom han inte vill det men han får paketen på morgonen i sängen om han är ledig. Annars får han det på eftermiddagen istället.

Vi har alltså inget sött på morgonen men självklart frukost och paket på sängen för barnen.

Senast ändrad:

När vi var små fick Vi Paket i sängen men vanliga frukostrutiner. På ju fick vi några på morgonen och några med tomten(multikulti). När vi var lite större lärde vi oss att föräldrarna brukar lägga ut paketen innan dom la sig,så om man sov lätt och var tyst kunde man öppna dom mitt i natten. När vi blev ännu större fick vi.paketet på kalaset.

Jag inser ju nu när jag skriver detta att det nog säger något om morgonvanorna. Jag mår illa bara av tanken på tårta till frukost.

Liknande trådar

Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 101
Senast: Lingon
·
Relationer Min sambo gillar att sova. Mycket. Vilket börjar bli ett problem för mig. Annars har vi en superrelation. Detta är det enda hos honom...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
21 079
Senast: Modest
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 835
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II