Vad har NI för hopphästar?

Sv: Vad har NI för hopphästar?

D-ponny, sto född 2008 e. Dirco hästak-Fantomen II: en ponny med otrolig kapacitet, har aldrig sett en ponny löshoppa som hon. Dubbeldiplom på 3-årstestet och matchas nu för kvalitén.
SDC10812-KopiaJPG-for-web-LARGE.jpg
.

Vilken urhäftig ponny! Du har ingen film där den löshoppas?

Misstänker att hans pappa är hingsten Flush/flash som Roempke på visingsö äger och betäckter sina stona med. Min kompis hade en valack efter honom väldigt lik din och rätt knepig i tempramentet.

Vad heter din?

*kl*

Intressant att väldigt många har hästar som hoppar bra men är svårridna, alltså att det är ridbarheten/psyket som sätter p i första hand.

Vad beror det på? Är det aveln som har gått snett, och bara fått fram kapabla hästar, men inte lyckats få ridbarheten att hålla jämna steg? Eller är det något i hur vi tränar hästarna som gör att det blir så?

visst är hon fin:D hon är en helt fantastisk liten ponny och jag tror mycket på henne:love:

knarehare_191617812.png

Vi köpte min gamla tävlingsponny i julas, en C-ponnyvalack från Irland som blir hela 17 år i år! VÄRLDENS raraste lilla ponny, min lillasyster (9 år) har bara ridit i drygt ett år men de hoppar runt små banor lätt som en plätt. Är en riktig liten speedkula som älskar att hoppa, så en liten tjej i stallet ska ut och tävla honom nu när jag både är för lång och för gammal.

mdsi_191618532.jpg

mdde_191618613.jpg

Första riktiga storhästen, ett 12-årigt sto e. Cortus-La Paz, en verklig hoppmaskin och speedhäst som hoppar ALLT. Om C-ponnyn var en grym omhoppningsponny så är det inget jämfört med denna, hon är helt fantstisk verkligen men dock rätt jobbig i dressyren. Han bara varit ute på en handfull tävlingar då hela fjolåret spoilerades av skador och sjukdom, dock placerad i alla starter!

beb_191619233.jpg

Lilla bebisen, blir fyra i sommar och är e. Stokdals Livanos, mamman är ett D-ponnysto med meriter tom. 110-hoppning. Väldigt brötig och ponnyaktig i temperamentet, men stencool och helt orädd. Rör sig helt ok och hoppar strålande, gör i nuläget felfria 80-clear rounder och är otroligt enkel att hoppa. Blir nog en speedhäst upp tom 120, hon har tyvärr inte riktigt storleken med sig för de större klasserna, men kan säkert gå 130 med okej resultat.

Hingst f. 07 e. Stalypso-Escudo I. Häst med mycket talang men med väldigt mkt nerv, ligger dessutom ett år efter pga inridningsproblem och sedan tarmvred o bukoperation. Matchas försiktigt i år, eventuellt mot Breeders till hösten.

Sto f. 08 e. Quidam de Revel-Contendro I. Förhoppningsvis min blivande stjärna, ser väldigt lovande ut och matchas i år mot 4-årschampionatet.

Hingst f. 10 e. Monte Bellini-Escudo I, köptes som föl och såg då otroligt fin ut men nu tyvärr utdömd pga troligen medfött fel.

*kl*

Intressant att väldigt många har hästar som hoppar bra men är svårridna, alltså att det är ridbarheten/psyket som sätter p i första hand.

Vad beror det på? Är det aveln som har gått snett, och bara fått fram kapabla hästar, men inte lyckats få ridbarheten att hålla jämna steg? Eller är det något i hur vi tränar hästarna som gör att det blir så?

Precis vad jag oxå tänkte på..

Min är ett hannoveranersto f 2003 med en himla massa Contender i sig

Jag får väl gå mot strömmen då..hon har inte det minsta problem med psyket, pigg och glad men gör inga galna grejor vilket jag som medelsålders amatörtant tycker är vansinnigt skönt. Dock tror jag det tar stopp snart kapacitetsmässigt. Hon har gått väldigt bra upp till 1,35 nationellt (1:a Henriksdal, 2:a Skyrup osv.) och gjort en handfull 1,40 förra året, allt med inhyrd pilot medans jag rider hemma.

*kl*

Intressant tanke, nu är inte min en hopphäst, dock är han hoppstammad så det förslår och han hoppar bra när han inser att bommarna inte kommer att döda honom. Han är en Westf f. 06 e.Stamtavla. Han har varit handikappdressyrhäst till mig sedan han var fyra. Han var riden ca 30 ggr när jag provred i Tyskland. Väldigt bra psyke, lugn och förlåtande mot ryttaren, rör sig väldigt bra och klarar av de flesta skumma situationer som uppstår när man rider ut med två galna hundar och annat jag utsätter mig för.
Jag tror att mycket nog beror på ryttare, hantering och miljö i allmänhet inte aveln eller hästarna, inte i första hand i alla fall.

lite OT ursäkta, men ett intressant ämne..:crazy:

Senast ändrad:

Precis vad jag oxå tänkte på..

Min är ett hannoveranersto f 2003 med en himla massa Contender i sig

Jag får väl gå mot strömmen då..hon har inte det minsta problem med psyket, pigg och glad men gör inga galna grejor vilket jag som medelsålders amatörtant tycker är vansinnigt skönt. Dock tror jag det tar stopp snart kapacitetsmässigt. Hon har gått väldigt bra upp till 1,35 nationellt (1:a Henriksdal, 2:a Skyrup osv.) och gjort en handfull 1,40 förra året, allt med inhyrd pilot medans jag rider hemma.

F´låt, glömde bild/film. Ignorera tulpanerna som flyger i början, litet missförstånd där hon trodde hon skulle galoppera ÖVER kullen med de fina blommorna, men de var tydligen utsmyckning .. :angel:

Vill ni bara se omhoppning gå till 50 sek.

http://www.youtube.com/watch?v=5V4EPG48IOw&feature=bf_prev&list=UUWBlUXpcbocgLWOpdwNSsow&lf=plcp

Min foderponny är ett litet c-ponny sto på 7 år. Har inte gjort så mycket ännu, bara tävlat LC/LB men har mycket kapacitet. Har haft henne i lite över ett år nu och först nu känner jag att jag verkligen har hittat hennes knappar! Hoppar 120 hemma och ska verkligen satsa i år! Är så stolt över henne :)! Jag minns ju hur hon var att hoppa när jag tog henne på foder, inget självförtroende, saktade ner mot hindrena och smet sedan åt sidan eller stannade. Kunde inte hoppa högre än 70cm med henne. Nu studsar hon och gör luftsprång mot hinder på 1m-110 och hoppar 120 utan att tveka :love: . Hoppas att vi kan rida bra rundor i LA i år, kanske högre om allt går på räls!

Senast ändrad:

Min egen häst, tant f-95 KWPN e Polydox. Tävlad upp till 140 hoppning.

ODFc_17ALSg/T3AX7Z4rwcI/AAAAAAAAATQ/76u9Swn2bFc/s600/Henriksdahl.jpg[/IMG]

Gamleby4.jpg

Ett sto som jag tävlar f-97. Levantos I-Ramiro Z. Sent tagen som 8 åring. Startad 135. Med mig 0 i 130. Planerar start i 140 i år.

P1030046.JPG

P1030052.JPG

Hennes avkomma f-07 som jag har i träning. Cardento-Levantos I. Hoppdiplom som 4 åring. Matchas mot 5 års klasser.

IMG_0029.JPG

KL

Har ett korsningssto på ca 154 cm, f.02. Själv är jag egentligen dressyrnörd ut i fingerspetsarna, men hästen gillar hoppning så jag styr, håller i mig och hoppas på det bästa! :idea:

Den åttonde startar vi vår första lokala 90 clearround på hemmaplan, och går allt som det ska kan vi väl sen räkna oss som lite hoppekipage i alla fall ;) Sen får vi väl se om det blir några meterklasser i år (hööögt tycker piloten :o).

Hade ingen hoppbild, ni får hålla till godo med denna.
080.jpg

Jag hoppar runt på en liten fullblodsvalack, ca 170 cm, född 01. Startade två st 120 p&j i slutet av förra året, och det kändes riktigt fint, så vi hoppar vidare på våra 120 ett tag till. :)

331427_10150981556975531_694465530_21812750_1506900361_o.jpg

332249_10150388301111855_662676854_8259793_336055845_o.jpg

Korsningen är okänd. Hon har okänd stam, importerades från Holland som 2 eller 3-åring. Vi tror att det är åtminstone lite ponnyblod i henne iaf :)

*KL*

Äger 2 hopphästar (och en dressyr, han e egen uppfödning)

Bägge hopphästarna är imp Holland, osedda =)

En hingst f 07, inköpt som föl, satsas mot Falsterbo. e Upgrade (Heartbreaker - Pilot) - Lux Z.
Ett sto f 06, inköpt för ett år sen. e Indorado - Lux Z.

Bägge är ca 175 cm och inga som helst problem med =)
Märren ligger lite efter då hon inte är riden i mer än just 1 år typ på videosnutten hade hon vart i sverige i 6 mån.

http://www.youtube.com/watch?v=FMx5cY2lNcs

Jag har också ett styck fullblod född -01 på 170cm.
Han har tävlat upp till 1.35, dock ej med mig i sadeln. Jag har själv tävlat upp till 1.20 på honom och på den nivån kommer vi att var den här säsongen.

2011%25252010%25252016_1447.jpg

Liknande trådar

Gnägg Om några månader är det äntligen dags för mig att skaffa egen häst. Jag är 30 år gammal och har ridit i stort sett hela livet. De sista...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej, vill veta lite tankar från er som bytit häst med någon, hur gick det till, vad skrevs in i kontraktet? mm berätta gärna hur det...
Svar
5
· Visningar
2 215
Senast: Hellena
·
Avel Sitter här och har lite tråkigt och tänkte därför höra om någon kan hjälpa mig välja hingst till mitt sto! Hon är ju bara ett i år, så...
2
Svar
21
· Visningar
2 113
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar