Vad har ni för hästar?

A

asjo1932

Vilken är bästa rasen för distans egentligen? Lägg gärna in bilder på dig och hästen när ni tävlar. Vore kul att se lite oväntade hästar, kanske någon som rider distans på islandshäst?

Sv: Vad har ni för hästar?

Jag har en arab, 75 % egypt med stammen e. Ibn Halim, u. Blue Carisma, ue. Hadban Blue. Han är "halvbror" med Maria Hagmans Euro, alltså! ;)

Spirre är 11 år gammal och har som bästa merit en 3:e placering i en 8-milare och därmed distriktsmästare i mittsvenska 2004.

Jag har bättre distansbilder men då min sida är under konstruktion så visas inte bilderna som de ska men jag hittade en, en gammal från Grytritten, därav vinterkläderna!

gryt04_1.jpg

Första hästen jag hade var en travare som jag red tom 120km på.

Nu har jag en korsning 75% arab, 25% halvblod som är 6år. tyvärr kommer han inte starta något i år men nästa år så får vi se;).

Så har jag lånat en korsning arab travare över säsongen men han är lite stor (165) och tung i steget så vi tävlar hoppning i stället. Villket han tycker är skitkul.

när jag red filipstadsritten (länge sen) var det en liten tjej med shetlandsponny med. hon var verkligen publikfavoriten :D tyvärr tror jag hon fick avbryta. har även sett en islänning som var med. men det var en som sa att dom ofta inte är med för att endel är svåra att visa i trav utan blir ist tölt så det är svårt för vet. att se om är rena eller inte.. *synd* en tjej här borta i krokarna rider distans med sina sadelbreeds. (nästan lika vackra som araber :)

Jag har bara ridit en, en PP på 32km. Klarade den jättebra, han var inte ett dugg trött och var på minuten så att vi inte var för snabba!! Men han haltade nästan imål (jag kände INGET, då hade jag absolut avbrutit) men vet. sa det i besiktningen (men vi hade åkt så långt så vi blev godkända i alla fall!!9 men då var det med en shettis som blev gdk, och en islandshäst som också blev gdk.!!

Hejsan!! Jag har ju min Sven... En kallblodstravare /Nordsvensk bruks-korsning.. Han har gått som tåget, upp till 120km-klassen, där han tom. kom 3:a, bland alla Araberna.. och på 100 km. kom vi 4:a.. (Först Nybygget, sen Rönningeritten).. Så nog kan andra raser oxå gå bra på distanserna... Du kanske vet vem Sven är... Vet väl hela Sverige nu....*ler*....:bump: :banana:

neywaz skrev:
Har ingen bra nyare ridbild men här är en bild på min häst dagen efter vi ridit 100 km, och han fick best condition :bump: *jaa jag är glad över det haha* Han är arab, de klarar sig normalt bäst, de flesta distanshästar är araber men det är alltid lika roligt att se andra raser på banan!

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Delicat/bete06.jpg

gud vilken söt arab! jag har också höt att araberna är mest lämpade i distans!?

(sysslar själv med hoppning!);)

Här är min älskling..
IMG_0724.jpg

Namn:Grimnir frá humlebo
e:aeskur
u:viska
Född:2003
Har börjat att sitta på han....
Älskar att gosa:p
Ägare:Jag själv..
Medryttare:har ingen..

Jag har min islandshäst Ári... vi har ridit några femmilare o det har gått relativt bra hittils :smirk: ....
(har ingen bra bild, men det är pållen på avataren)

tycker din häst är sjukt snygg :love:
Har ingen ridhäst för stunden men min åring har jag tänkt ska bli distans häst :) Hon är ett halvblod, men många tycker hon ser mer ut som en arab då hon är väldigt ädel av sig :D
3342481.jpg

3339204.jpg

Har sj inte tävlat distans innan men är väldigt sugen på det och tycker det ser så roligt ut :) (är en före detta hoppryttare som är rädd för högre höjder :smirk: )

Oj tack för berömmet båda två, jättekul att någon tycker han är fin :)

Fuxen ser verkligen ut som en arab, speciellt på första bilden ;) Kul med andra raser inom distansen, vi har ju haft ett par riktigt duktiga halvblod så fler är välkomna!

Tävlade distans med min C-ponny. korsning Islänning/New Forest. Red upp till 6 mil o skulle ha startat 8 mil sista säsongen jag hade henne men honb blev såld. Klarade oss bra o kunde lätt hålla samma tempo som araberna. Vann en 5milare i Nybygget.
min hovslagares dotter har tävlat på fjording. tror hon ridit upp till 12mil.
Min nuvarande häst är ett hbl. hon har tyvärr för veka kotor för att hålla för distans, men funderar på att rida clear round 50km på Fornaboda nästa år bara på kul! Hennes mamma däremot har tävlat distans i mitten av 90-talet o fått pris för bästa kondition!

asjo1932 skrev:
Vilken är bästa rasen för distans egentligen? Lägg gärna in bilder på dig och hästen när ni tävlar. Vore kul att se lite oväntade hästar, kanske någon som rider distans på islandshäst?

Tyvärr så har jag inte tävlat distans på några ovanliga hästraser. Det är bara araber, en travare och en trarab. De allra vanligaste. Har nu en korsning arabhalvblod dock som är född 2004. Det skall bli intressant att se hur han klarar sig jämfört med den arab som jag har nu.

Den häst jag haft som gått mest, var en liten arab e.Pargos. Han gick 12 milare som längst och var 145 cm hög.

Hälsning Maja

En tjej i "mitt" stall tävlar distans med sin fjording :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 685
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Mia_R
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka