Jag har en Kigermustang som är 6 år gammal.
Hon hamnade väl hos mig lite av en slump. Jag har jobbat i travsporten i massor av år och vid sidan om har jag tränat grunderna i westernridning med mina varmblod och kallblod. Min förra häst var en kallblodstravare som jag behöll som ridhäst efter avslutad travkarriär. När han gick bort var jag mer än färdig med travsporten och skulle ha en ridhäst.
Planen var att hitta en ung quartervalack (2-5 år) eftersom det var western jag skulle pyssla med. J
Jag hade läst lite om Kigern tidigare och tyckte det verkade vara en häst som skulle passa mig men det var ju en mycket ovanlig ras i Sverige och inte lätt att få tag på.
Sen visade det sig att en kollega var vän med en uppfödare, jag åkte dit och tittade och sen blev det som det blev. Några månader senare stod ett ettårigt mustangsto på gården. Hon genskjöt mig helt enkelt.
Jag känner att jag träffat rätt men det är inte en dans på rosor. Hon är smart. lättlärd, arbetsvillig och har massor av åsikter. Man måste ha henne med sig varje steg, då går hon genom eld för en, men om man försöker köra över henne, då är det ingen rolig häst. Hon tvingar mig att ta tag i mina svagaste sidor och gör mig till en bättre ryttare och tränare.
Att bebisrida med övertydliga hjälper funkar inte alls, då händer inget mer än att jag får en sur blick. Jag måste hela tiden veta exakt vad jag ska göra, se bilden framför mig och nästan bara tänka det jag vill.
Hon har högt självförtroende men är extremt känslig och mycket social. Har en del lustigheter för sig som att jaga ut grävlingar ur hagen, spåra älg och trampa ihjäl ormliknande saker på marken. Hennes mor-och farföräldrar levde vilt så det ligger ju nära.
Vi har gjort massor sen hon var liten, tävlat handklasser i western, varit på rasparad på galoppbanan och annat. Nu håller vi på med grundutbildning. Hon blev färdig i kroppen sent så jag har tagit det lugnt. Hon reds in som fyraåring, tyvärr så har hon varit konvalescent i tre månader denna vintern på grund av en sparkskada och lite annat tjafs. Men vi har ingen tid att passa så det gör mig inget att vi kanske "ligger efter".