Travare har jag också haft funderingar på. Men hör om så mycket problem med rygg,ben och stelhet. Tycker du att det är en överdrift? Ställer människor för höga krav för fort i ridningen eller är det vanligt med skador från travet ? Man kan också tycka att håller dom för så pass hård träning borde de hålla för ridning?
Tycker dom verkar ha en sån härlig vilja att vara till lags och arbeta och de jag träffat har varit supersupersnälla i all hantering.
Min förra häst var en kallblodstravare som inte höll för travet, han blev halt gång på gång vid snabbjobb och kom aldrig ens till start, utan såldes som ridhäst när han var fyra. Jag hade honom tills han var 20 år och hade inga som helst problem med varken rygg eller ben förrän han var 17 år, då fick han problem med framknäna, det gick ändå att hålla hyfsat i schack, men vid 20 års ålder hade han även fått pålagringar på båda framkotorna och fick somna in. Vi tränade och tävlade en hel del hoppning och även lite fälttävlan. Jag var inte så kunnig vad gällde hållbarhetsträning på den tiden, med den kunskap jag har idag, hade jag ridit och tränat lite annorlunda och då kanske han hade hållt ännu längre.
I mitt stall står det även en 31-årig kallblodstravare, som var mycket framgångsrik på travet tills han var 7 år, då han fick en knäskada som satte stopp för karriären. Han opererades och såldes som ridhäst. Nuvarande ägare har väl haft honom i ca 15 år och under den tiden har han varit frisk och kry, förutom att han en dag skadade ett öga så svårt att det fick opereras bort. Nu är han dock pensionerad och lullar bara omkring på gården.
Jag har ridit många kallblods- och varmblodstravare och har aldrig upplevt någon som stel! (Har dock ridit många halvblod som varit stela.) Men om en häst ska svänga när de har skaklar på sidorna så kan de ju förstås inte böja på kroppen, så är de inkörda så har de ju lärt sig att svänga med rak kropp, men jag tycker att de flesta förstår på nolltid hur man kan svänga när man har ryttare på ryggen. Sedan har jag ridit några varmblodstravare som har haft problem med balansen och svårt att hålla koll på benen, men det har varit hästar som varit väldigt höga och långbenta, så den typen kan man ju undvika.
Viljan att göra rätt och vara till lags är helt otrolig! Den kan dock leda till att hästen blir orolig och stressad om den inte förstår vad den ska göra, min skenade många gånger i början för att han trodde att han gjort något fel...