Vad har ni för erfarenheter av kejsarsnitt på häst?

Tilma

Trådstartare
Hur vanligt förekommande är det? Är majoriteten av kejsarsnitt som görs planerade såvida man inte bor granne med klinik? Har vissa raser enklare att klara av ett kejsarsnitt än andra raser?

Vad är era egna personliga erfarenheter?

Jag känner bara till en som gjort det. Dröktigheten var drygt 330 dygn men fölet var inte fördigt och dog.

Har inte så mycket info mer än att en gammal vän till mig fick göra det på sitt islandssto. Var ej planerat utan de fick åka in akut. Operation på strömsholm och både sto och föl klarade sig :)

Jag känner till ett, som gjordes 2001. Minns inte exakt, men tror att stoet fick balansrubbningar (förgiftning?) och kunde inte räddas, då gjordes ett kejsarsnitt och fölet överlevde. Han fick fö namnet Racersnitt. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024