vad har ni för erfarenheter av fång?

E

EmmaF87

Hovslagaren har varit här och tittat på min nyinköpta shettis i dag och sa att hon hade kroniskt fång, att hon måste stå inne och aldrig mer kan gå ut i en hage med minsta lilla gräs i... :(

Är lite förvirrad och chockad för tillfället så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av fånghästar? kan de bli bra? vad har de fått för behandlling? kan hästen bli bra?

Mycket tacksam för lite råd!

Mvh Emma

Sv: vad har ni för erfarenheter av fång?

ingen som har några tips och råd? veterinären ska komma ut nu idag och jag vet inte om det är värt att behandla eller om jag kommer behöva ta bort hästen :(

Hovslagaren har varit här och tittat på min nyinköpta shettis i dag och sa att hon hade kroniskt fång, att hon måste stå inne och aldrig mer kan gå ut i en hage med minsta lilla gräs i... :(

Är lite förvirrad och chockad för tillfället så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av fånghästar? kan de bli bra? vad har de fått för behandlling? kan hästen bli bra?

Mvh Emma

Det finns massor av fångtrådar här på forumet.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Är ponnyn sjuk nu? Hur gick det på besiktningen när du köpte den? Hur såg hovisen att den har kronisk fång?

Lite kort så
Kronisk fång betyder (oftast i Sverige) en hovbensförändring. Det kan man se på röntgenbilder. Däremot så betyder det inte att det är ngt som inte kan gå tillbaka igen.

Om den är akut sjuk, har svårt att röra sig, vända, stå osv så ska den stå still i en box och absolut inte äta gräs. Den ska få smärtstillande och undersökas av en veterinär.

Fånghästar kan bli i stort sett bra igen. Det kräver ofta mkt arbete, tid, pengar och kunskap. Men till sist kan de fungera, förhoppningsvis som tidigare. Det finns ingen behandling mot fång. Man får rehabiltera skadorna, se til så att hovarna verkas och ev skos av en duktig hovslagare, vänta på att ny hov växer ut igen, banta hästen om den är tjock och sedan vara mkt noga med vad den äter (i de flesta fall troligen resten av hästens liv). Risken för återfall finns.

Vi är nog ganska många här på forumet som har fånghästar som mår bra idag.

Undrar också som Forest Autumn om din häst är sjuk med fångsymtom nu? Hur konstaterade hovslagaren kronisk fång? Hur ser hovarna ut utifrån?

Annars kan jag bara hålla med om detta:

Fånghästar kan bli i stort sett bra igen. Det kräver ofta mkt arbete, tid, pengar och kunskap. Men till sist kan de fungera, förhoppningsvis som tidigare. Det finns ingen behandling mot fång. Man får rehabiltera skadorna, se til så att hovarna verkas och ev skos av en duktig hovslagare, vänta på att ny hov växer ut igen, banta hästen om den är tjock och sedan vara mkt noga med vad den äter (i de flesta fall troligen resten av hästens liv). Risken för återfall finns.

Mvh Emma

För det första, om hästen är så dålig att den aldrig mer kan gå ut... då bör den nog avlivas. Fånghästar kan gå ut. Man måste bara anpassa hagen. Endel är så illa att de måste gå i sandhage eller liknde.
Har två fånghästar för tillfället i mitt stall, eller de har haft fång för 4 år sedan, bägge två. Och du fungerar bägge två alldeles utmärkt idag. De går i en hage med extremt lite gräs och har inget annat men av det mer än att de inte får gå på bete då och att jag absolut inte byter hage på dem i onödan.

Är också nyfiken på hur hovslagaren kunde se detta bara så, å andra sidan så kan man ju på ett sätt säga att fång alltid är kroniskt, risken för återfall är ju betydligt högre för en häst som har haft fång än en som inte haft det.

Vad sa veterinären?
Och besiktade du inte hästen innan köp?

Röntgen tycker jag är nödvändigt för att fatta ett beslut. Har hästen en rejäl hovbenssänkning tycker jag den ska tas bort omgående. Samma med en svår rotation. Detta är inget man kan se utan att röntga, så jag tycker att ett klinikbesök är ett måste, alternativt att ta ut en veterinär med portabel röntgen.

Själv tog jag in ett av mina förra ston till kliniken för hon markerade en smula på ett framben. Röntgen visade att hon hade hovbenssänkning och - rotation bägge fram p g a fång, så lite som 3 mm kvar till sulan. Hon fick somna in nästa morgon.

Röntgen tycker jag är nödvändigt för att fatta ett beslut. Har hästen en rejäl hovbenssänkning tycker jag den ska tas bort omgående. Samma med en svår rotation. Detta är inget man kan se utan att röntga, så jag tycker att ett klinikbesök är ett måste, alternativt att ta ut en veterinär med portabel röntgen.

Själv tog jag in ett av mina förra ston till kliniken för hon markerade en smula på ett framben. Röntgen visade att hon hade hovbenssänkning och - rotation bägge fram p g a fång, så lite som 3 mm kvar till sulan. Hon fick somna in nästa morgon.

Jag håller helt med dig i det råd du gett.

Däremot ställer jag mig väldigt frågande till att din hovis inte verkar ha noterat både rotation och desutom sulsänkning innan du själv noterade en smula markering på ett framben eftersom dessa två trauma aldrig säger "poff" utan traumats fulländade utvecklade stadium tar minst 2-3- månader från det akuta utlösande stadiet.

När fick din häst fång och hur lång tid tog det innan du själv såg det??

Min hovslagare hade inte varit i närheten av hästen innan vi åkte till kliniken, jag hade haft hästen så kort tid.

Hästen var i full kondition och tränades när den köptes, efter en månad förändrades hennes rörelsemönster och då åkte vi in till klinik och fick diagnosen.

Min hovslagare hade inte varit i närheten av hästen innan vi åkte till kliniken, jag hade haft hästen så kort tid.

Hästen var i full kondition och tränades när den köptes, efter en månad förändrades hennes rörelsemönster och då åkte vi in till klinik och fick diagnosen.

Vem va köpare av denna häst och vad gick att utläsa av veterinär köpebesiktning???

En häst som köps i full kondition och träning (vilken typ av träning och kondition framkommer tyvärr dock inte men,,,) som efter en månad uppvisar både hovbensrotation och hovbenssänkning förefaller i alla fall för mig som som att något har brustigt.

Jag tror inte på i ett ögonblick att denna individ vid köpetillfället inte va behäftad men symtomen fång eftersom ditt beskrivna trauma och fallbeskrivning inte finner stöd i tidsperspektiv..

För att nu lära mig ngt som jag aldrig tidigare tagit del av så skulle jag tacksamt ta emot lite mera information om just din fallbeskrivning och ditt enskilda trauma på den individen som du skriver om i tråden som ex.

Jag har noterat att din hovslagare inte varit i närheten av denna häst men ställer mig frågande till. Varför inte tidigare???

hade en häst en gång som fick fång, behandlades en gång o blev sen bra. Går nu på gräs och tävlar hoppning som aldrig förr! Det var en ponny som pga för lite motion o på sommarbete fick fång, fast den var 12 år då o hade gått på bete i hela sitt liv utan fång.. Har även varit med om några andra hästar som har haft fång men kan gå på lite gräs med munkorg utan problem!

Det är ju jättetråkigt att du inte tycker hästköpet rimmar i dina ögon, goda nyheter: det behöver det inte. Jag vet precis hur det gått till, hästen har somnat in och sluppit allt lidande.

Varför i all sin dar skulle hovslagaren vara i kontakt med hästen om den inte uppvisar problem och inte behöver skos om?

Det är ju jättetråkigt att du inte tycker hästköpet rimmar i dina ögon, goda nyheter: det behöver det inte. Jag vet precis hur det gått till, hästen har somnat in och sluppit allt lidande.

Varför i all sin dar skulle hovslagaren vara i kontakt med hästen om den inte uppvisar problem och inte behöver skos om?

Tråden heter "vad har ni för erfarenhet av fång" och du svarade i den tråden med ett första inlägg där du poängterade vikten av röntgen för att fastställa status för graden av fång vilket jag anser som väldigt kunskapsgivande.

Du delger även en viss vidareutveckling i ämnet, baserat på egen erfarenhet och fallbeskrivning vilket fick mig att ställa ett par följdfrågor som jag hade hoppats på att du besvarade. Detta enbart beroende på att det kan leda till större erfarenhet även för mig.:eek:

Att själva inköpet inte rimmar i mina ögon betyder inte att min poängtering kan vara till stor framtida kunskap för andra användare som införskaffar häst och vikten av hovvård och veterinärbesikting före köp.

Så va snäll att svara på min fråga: Vem va köpare av denna häst och vad gick att utläsa av veterinär köpebesiktning för det framgår inte av din historik,, bara att den inte va i behov av skoning.

Jag ska inte behöva stå frågande till vad du själv delger i dina inlägg utan med respekrt för vad du skriver förvänta mig svar på mina frågor utifrån vad du delger i skrift, oberoende om du skriver som moderator eller privat användare.

Jag söker mera erfarenhet precis som trådstartaren och skriver du ett inlägg som gör att jag ställer en fråga till dig för att förhoppningsvis det ska leda till en större erfarenhet hos mig så emotser jag tacksamt ett förtydligande istället för en "bortvifftning" från din sida.

Du får ursäkta men ditt bemötande uppfattas av mig i klartext att du verkar uppfatta mig som en större idiot än jag är och även nedvärderar ts:s seriösa frågeställning.

Så i klartext,, förmedla din erfarenhet och kunskap eller skriv hellre rakt ut att ngn veterinärbesikning före köp inte skett, heller ingen utförd hovvård före klinikbesök för det är så jag uppfattat ditt bemötande.

Jag hoppas innerligt att jag missuppfattat dig i skrift.

Vem va köpare av denna häst och vad gick att utläsa av veterinär köpebesiktning???

En häst som köps i full kondition och träning (vilken typ av träning och kondition framkommer tyvärr dock inte men,,,) som efter en månad uppvisar både hovbensrotation och hovbenssänkning förefaller i alla fall för mig som som att något har brustigt.

Jag tror inte på i ett ögonblick att denna individ vid köpetillfället inte va behäftad men symtomen fång eftersom ditt beskrivna trauma och fallbeskrivning inte finner stöd i tidsperspektiv..

För att nu lära mig ngt som jag aldrig tidigare tagit del av så skulle jag tacksamt ta emot lite mera information om just din fallbeskrivning och ditt enskilda trauma på den individen som du skriver om i tråden som ex.

Jag har noterat att din hovslagare inte varit i närheten av denna häst men ställer mig frågande till. Varför inte tidigare???

Varför i hela friden skulle hovslagaren behöva komma innan det gått 6 veckor till nästa skoning och innan hästen har några problem?

Jag har ju ingen aning om händelseförloppet i frågan och det tycker jag att Lovisaleonora_ själv får bestämma om hon vill dela med sig eller inte.

Men jag ser inget omöjligt på något vis (däremot väldigt tråkigt) att en häst med u.a. på vetrinärbesiktning inom en månad fått fång. Det blir ju vid försäljning onekligen ett foderbyte med grovfoder och har du ex.vis en väldigt sockerkänslig individ kan det tyvärr innebära att du får ett fånganfall som ett brev på posten. Man vet ju inte heller om hästen har en historik i detta som tidigare säljare inte uppgivit.

Jag har dock träffat flera fånghästar (som fått fång av bete) som en månad före fånget kunnat gå igenom en vetrinärbesiktning u.a.

Jag förstår att du gärna vill göra en case study.

Mitt svar var till TS, och var i korthet en rekommendation att röntga innan beslut. Med det personliga tillägget. Du valde att fastna på det privata tillägget. Jag tänker inte redogöra för fallet eftersom det inte gör varken till eller från för TS.

Ursäkta om jag klampar in, men...
Hade den ingen stark puls eller andra hovsymptom?

Jag som lider av fångest ringer nog hovis en gång för mkt(även helg:o) o om jag har fel ringer jag kliniken.

Men innan den fick DIAGNOSEN o uppenbara symptom var jag inne på klinik o fick hem en en bakknäsprutad häst- vilket den självklart inte blev bra av.
På en travhästklinik är inte fång ngt vanligt förekommande.. kan jag tro.

Jag tror man måste vara lite skadad för att se fång i allt- även för Vettarna.

KL

Är det helt sant att man inte kan se fång utan röntgen? För jag har sett många informationsfilmer från england bland annat, där de visat och pekat på exakt vilka symptom man som hästägare själv kan se att hästen har kronisk fång.
Bland annat beskrev de att man kunde känna i överkant på hoven om det skett en sänkning. Och man kunde även se undertill i sulan i vissa fall.

Är detta helt humbugg eller är det inget man lär ut i sverige?

Självklart även puls som axel säger, men det vet väl alla redan.

Senast ändrad:

ser du nåt på sulan under så är det nog väldigt illa, men visst kan man ibland på vissa fall se sulan bukta, men röntgen ska alltid göras. min hade ju inte ens fångsymptom när jag krävde att få komma till Ultuna utan remiss, jag trodde på hovbensfraktur flr han var bara blockhalt på ett ben hur jag än vände honom eller gick. Fast han ställdes direkt i boxhage utan nån större mängde öfda ifall att, men sen när han kom till klinik då fångvände han så till o med jag förstod vad det var..

Absolut måste man röntga. Veterinären som pratade om detta i senaste filmen jag såg utbildade hästägare för att själva se tecken så att de så snabbt som möjligt kunde få hästen behandlad av veterinär. Han ville nå ut med budskapet att man i första hand ska misstänka fång, just för att det är så viktigt med snabb behandling vid fång. I england är det tydligen vanligt att man söker för artros (heter det så? Arthritis eller liknande på engelska) för att hästen kändes stel. Han menade att stelhet ofta är ett första tecken på fång och ville att man skulle misstänka fång, och leta efter tecken på det, så att man snabbt kunde komma igång med behandling.

Varför i hela friden skulle hovslagaren behöva komma innan det gått 6 veckor till nästa skoning och innan hästen har några problem?

Jag har ju ingen aning om händelseförloppet i frågan och det tycker jag att Lovisaleonora_ själv får bestämma om hon vill dela med sig eller inte.

Min erfarenhet är att fånghovar växer nästan dubbelt så fort som en frisk hov och då tycker jag personligen att man kan jämföra 6 veckor på en fånghov med 12 veckor på en frisk hov.

Vad anser du själv är en lämplig individuell hovvårds period??

Jag ställde en fråga eftersom jag ansåg att det skulle kunna bidra till ytterligare en erfarenhet av fång, (främst för mig eftersom jag inte fick ihop ngn logik i det som skrevs) men respekterar naturligt vis om ngn inte vill ge en lite mera ingående förklaring.

Jag släpper gärna detta ämne eftersom jag är allergisk mot fång.

Här hade det ju endast gått 4 veckor (en månad) och vi vet inte om hästen tidigare haft fång. Om inte torde den växa normalt.
Jag släpper också gärna ämnet!;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 629
Senast: Murray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar