vad har ni för erfarenheter av fång?

Sv: vad har ni för erfarenheter av fång?

Min gamle herre fick fång för två år sen när han var 20 år. Han blev plötsligt halt och efter ett tag började han visa det "klassiska" symptomet; han lutade sig bakåt och ville inte lägga onödigt mycket belastning på framhovarna. Vi åkte in och röntgade hovarna och veterinären sa att han måste reagera på medicinen (metacam om jag inte minns fel, han vägrade äta butta, kräsen...) inom tre dagar, annars var det kört... Men som tur var så reagerade han på en gång. Jag minns inte hur länge han gick på medicin, men jag skrittade honom i ett års tid.
Jag märkte också att han fullkomligt älskade att få kyla ner hovarna. Även om vi har upplogade vägar från hagarna till stallet så valde han att gå i djupsnön och ville gärna stå där och kyla hovarna en bra stund. Vi hade tur för just det året var det i princip rekord-mycket snö (om man räknar inom de senaste 10 åren).
Numera rids och tränas han precis som vanligt. På sommrarna får han gå i hagar med väldigt lite gräs och aldrig före midsommar.
Jag brukar säga när folk frågar om han är helt bra, att han är "så bra som en fånghäst kan bli." För en fånghäst blir aldrig 100% bra, de kan väldigt lätt få fler "anfall". Men de kan bli så pass bra att de är fullt ridbara osv :)

Låter som en lite oerfaren hovis? Självklart kan en fånghäst gå ut i hagen, vad ska den annars ha för liv? Man får ju självklart anpassa hagen, vissa kan ju gå på lite gräs, andra behöver gå i jord/sandhage. Men det lät som ett väldigt konstigt utlåtande Ô_o

Låter som en lite oerfaren hovis? Självklart kan en fånghäst gå ut i hagen, vad ska den annars ha för liv? Man får ju självklart anpassa hagen, vissa kan ju gå på lite gräs, andra behöver gå i jord/sandhage. Men det lät som ett väldigt konstigt utlåtande Ô_o

Sen får man ju inte glömma heller att inte alla får fång på grund av maten!
Det finns ju även de som får belastningsfång, och en del som får det pga starka mediciner eller liknande. Och såna hästar klarar väl oftast att gå på bete som vanligt när de blivit bra igen.

Visst är det väl vanligast att de får det pga foder och många är dessutom överviktiga och vissa insulinkänsliga, men det finns ju som alltid undantag.

Jag hade en shettis med fång för många år sedan,har för mig att jag lät henne vara ute under kortare stunder

Sen får man ju inte glömma heller att inte alla får fång på grund av maten!
Det finns ju även de som får belastningsfång, och en del som får det pga starka mediciner eller liknande. Och såna hästar klarar väl oftast att gå på bete som vanligt när de blivit bra igen.

Visst är det väl vanligast att de får det pga foder och många är dessutom överviktiga och vissa insulinkänsliga, men det finns ju som alltid undantag.

Självklart! Det finns ju väldigt många olika fång-typer (jag fokuserade dock på "mat-fång" eftersom min häst hade det, lite insnöad ;P). Medicinfång har jag också hört om, men kan inte uttala mig särskilt mycket om det. :angel:

Självklart! Det finns ju väldigt många olika fång-typer (jag fokuserade dock på "mat-fång" eftersom min häst hade det, lite insnöad ;P). Medicinfång har jag också hört om, men kan inte uttala mig särskilt mycket om det. :angel:

Medicinfång är väl egentligen precis samma som matfång. Det beror ju på att hästen får i sig något den inte brukar äta, och det rubbar bakteriebalansen i magen. Något förkortat och förenklat. :p Sen kan det ju vara så att de helt enkelt inte tål något, antingen i foderväg eller medicinväg, som de reagerar på och får fång.

Så om jag fått det på rätt sida av foten så finns det två sorter; belastningsfång och foderfång.

Rätta mig gärna om jag har fel, är långt ifrån så insatt som man kan vara. :p

Förgiftningsfång eller vad man ska kalla det, som kvarbliven efterbörd hos ston kan leda till. Det kommer ju 'inifrån' precis som foderfång, men om man ska kategorisera så borde den nog nästan ha en egen, även om den delar en hel del (toxinfrisläppande etc) med foderfång utlöst av överätning/feljäsning (och inte gräs etc).

:idea:
Medicinfång är väl egentligen precis samma som matfång. Det beror ju på att hästen får i sig något den inte brukar äta, och det rubbar bakteriebalansen i magen. Något förkortat och förenklat. :p Sen kan det ju vara så att de helt enkelt inte tål något, antingen i foderväg eller medicinväg, som de reagerar på och får fång.

Så om jag fått det på rätt sida av foten så finns det två sorter; belastningsfång och foderfång.

Rätta mig gärna om jag har fel, är långt ifrån så insatt som man kan vara. :p

Ja, det låter logiskt :;)
Grovt indelat så är det belastnings- och foderfång vad jag vet också :)

Just det ja, det vet jag att jag läst nån gång för massa år sen. Aldrig hört talas om det "live" dock.

Enligt Strömsholms beskrivning av fång så finns det, förutom foderfång,

"Andra orsaker till fång kan vara metaboliska sjukdomar, såsom Cushings Disease, förlossningsfång ( kvarbliven efterbörd som ger livmoderinflammation ), mekanisk / traumatisk påverkan och överbelastning."

*kl*
Hur har det gått för TS och dennes ponny??? Vad sa veterinären??

För det första, om hästen är så dålig att den aldrig mer kan gå ut... då bör den nog avlivas. Fånghästar kan gå ut. Man måste bara anpassa hagen. Endel är så illa att de måste gå i sandhage eller liknde.

TS har aldrig skrivit någonting om att hästen inte får gå ut!

aldrig mer kan gå ut i en hage med minsta lilla gräs i...

Jag tycker snarare det låter som en oseriös hovslagare. Det var en rätt rejäl diagnos han ställde utan veterinärundersökning..

Enligt Strömsholms beskrivning av fång så finns det, förutom foderfång,

"Andra orsaker till fång kan vara metaboliska sjukdomar, såsom Cushings Disease, förlossningsfång ( kvarbliven efterbörd som ger livmoderinflammation ), mekanisk / traumatisk påverkan och överbelastning."

Tack för infon!

Liten fråga bara, vad innebär mekanisk/traumatisk? Är det typ om de verkar/skos helfel?

Liten fråga bara, vad innebär mekanisk/traumatisk? Är det typ om de verkar/skos helfel?

Bland annat. Eller att de skadat sig och därför belastar annorlunda/fel.

Ang överbelastningsfång så kan ett benbrott på ett ben göra att motstående sidas ben överbelastas och det utlöster belastningsfång. Finns ett omskrivet fall med en i USA känd galoppör, som bröt ett bakben svårt (20 ställen..) under ett lopp. Han fick pga överbelastningen fång i det andra bakbenet, hade komplikationer med hovböld och fick liksom slut på avlastningsben och utvecklade fång även i båda fram.

Googla på Barbaro om du vill läsa mer.

Men en svår skada/smärta på annat/andra ben kan alltså utlösa belastningsfång pga kraftig, långvarig överbelastning på annat/andra ben.

En helt felverkad häst som får helt knasiga vinklar kan ju få fång på grund av just mekanisk belastning på hovben/lameller etc.

Långa tår t ex ökar risken för fång pga att överrullningen blir fel. Nu vetesjutton om långa tår ensamt kan ge fång, men det sänker ju tröskeln för övriga triggers om inte annat.

Fruktansvärd läsning!!

Jag läste ju något som jag inte helt lyckades översätta (har svårt för medicinsk engelska) om fång och lamellrandsseparation. Förstod inte helt sambandet, om det var att lamellrandsseparation kunde ge fång, eller om det kunde vara ett symptom på fång fick jag inte riktigt fram. Men det är helt klart en mycket invecklad sjukdom.

Ja, speciellt när man läser på behandlande kliniks hemsida och ser bilderna..

Jag förstår man försökte allt, samtidigt så (jag följde det när det var aktuellt med) så det är väldigt många månader, och jag kände någonstans mitt i att 'är inte gränsen nådd nu'. Å andra sidan såg det ju ljust ut (ja så ljust det nu kan se ut i det läget) rätt länge, men...

Jag håller med. Ibland känns det som att man kämpar en kamp som inte är riktigt värdig. Självklart vill man göra allt, men ibland kanske hästen mår bättre av att få somna in.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 629
Senast: Murray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar