Vad har ni för bil?

Jag har en liten Vw Polo GTI -98. Den är sjuuukt rolig att köra, man behöver i stort sett bara tänka att man ska gasa så drar den iväg. :love: Innan jag köpte den här bilen fattade jag inte hur en bil kunde vara rolig att köra, man körde ju för att man behövde. Trodde jag. Hur mycket jag än älskar att köra den här lilla bilen så tittar jag dock på att byta upp den. Den är lite väl vinglig att köra när det blåser (och med tanke på att stallet ligger längs vid viken på Sveriges sydvästra spets så blåser det alltid mindre storm där...) för att jag ska känna mig säker på motorvägen dock, och den har ju sina skavanker. För att inte tala om att den är tööörstig för att vara en liten bil, drar nog drygt 1/mil nu med dubbdäck på. Framförallt drar den mycket på motorvägen, vilket ju är det jag kör mest. Men för att vara lite äldre än den dock i väldigt fint skick, trots skavd lack och en backspegel som vobblar när man kör på motorvägen. Det går oftast att trycka till den så att den sitter still, men så fort den halkat lite igen så sitter den och vibrerar igen. :wtf: Och så finns det -inget- baksäte när jag (182 lång) och min sambo (197 lång) sitter i den. :D Så ja, jag sitter ju inte så att jag kan köra längre sträckor med den heller.
polon.jpg
'
Men jag älskar den lilla söta knasen däremot. :love:
(När jag hade haft den i drygt två veckor så var vi och hälsade på ett par kompisar som hälsade oss med "Vi misstänkte att det var ni som kom när vi hörde en jävligt kaxig liten motor där ute!" och så gav de den smeknamnet Röda faran. Min kära familj trodde det berodde på hur jag körde eftersom de aldrig åkt med mig, men det är alltså bilen som förtjänat det smeknamnet. Med all rätt för den låter förbannat kaxig, tar större bilar utan att blinka på motorvägen och förvandlar munnen på sin förare till det grövre!)

Blev ingen bil idag, den jag hade i åtanke var såld och det var nog lika bra. Verkade väldigt oseriöst.
Provkörde en Kia som tyvärr var alldeles för trång för mig, fanns inte en möjlighet att kunna sitta bra i den.
Så hittade ingen idag tyvärr, får leta vidare och kolla på vad ni rekomenderar här i tråden :)

Blev ingen bil idag, den jag hade i åtanke var såld och det var nog lika bra. Verkade väldigt oseriöst.
Provkörde en Kia som tyvärr var alldeles för trång för mig, fanns inte en möjlighet att kunna sitta bra i den.
Så hittade ingen idag tyvärr, får leta vidare och kolla på vad ni rekomenderar här i tråden :)
Vad har du för behov? Typ barn, ev hund, stadskörning mest eller ofta längre sträckor osv? Kombi, sedan, småbil? Ungefärlig budget? :)

Jag har en Volvo V50 Classic 2012, diesel. :love:
Kör i princip alltid själv eller med två stora hundar i bilen. Pendlar en bra bit till jobbet och snittar väl sisådär 9 mil om dagen.
Jag älskar min bil! Den har en fin körkomfort, drar med lätthet lättare släp och dricker 0,48L/mil vid blandad körning.
Detta är min tredje Volvo och jag kan aldrig tänka mig att byta till något annat.

2u6jw5z.jpg

Jag har en Nissan Almera Tino -02 som kört knappt 19000mil
Fördel att den drar lite, alltid startar och är väldigt lätt att köra och liten och smidig.
Nackdel är att den är lite ostabil i höga hastigheter/blåst, att bagageutrymmet är lite litet för mina behov och känns lite som en plåtburk.

Ska köpa en ny större bil när jag sparat ihop pengarna. Behöver något stabilare i vinterväglag med mer bagageutrymme till hundarna. En Skoda Octavia kombi ligger rätt långt fram i tankarna.

Jag har en Toyota RAV4, helt underbar bil! Drar i snitt 0.7 l/mil tror jag och fungerar jämt, går som en klocka.
Vi är mellan 1-2 personer och 2-3 border collies + en liten hund som åker i den. Enda nackdelen med den är att den kanske inte är superduperbekväm att köra med (jämfört med t ex splitterny Tiguan el liknande) och att den är rätt liten bak med tanke på att det ändå är en SUV-typ... Nästa gång blir det en Kia Sorento tror jag - tycker Sportage är fräsigare men där får inte hundarna plats ordentligt, den är ännu mindre bak än Rav4:an.

Vi har tre bilar men den en ligger ute på annons för tillfället.

Vanliga bilen är en Passat TDI 4-motion 09. Älskar den bilen! Den drar väldigt lite. Man sitter bra och gott om utrymme. Och det händer grejor när man trycker på gasen!

Bilen som är på annons är vår andrabil som vi inte har behov av längre. En Ford Focus 05. Halvkombi. Inte jätteliten men ingen stor bil heller. Gott om bagageutrymme och bra utrymme i baksätet.

Sista bilen är finbilen. En Triumph Spitfire årsmodell 66 (eller är det 64, jag kommer aldrig ihåg). Används endast på sommare. Liten rolig cab är det!

Har en Audi A3 sportback '11, 140 hk. Behövde en liten stark bil som kan dra släp på b kort. 1400 får den dra, miljöbil, drar 0,55 blandadkörning. Skattebefriad detta året också. Sedan 1000kr/år , dock dyr att försäkra. Dels eftersom jag är 19 år:confused::eek::cool:

Har en Audi A3 sportback '11, 140 hk. Behövde en liten stark bil som kan dra släp på b kort. 1400 får den dra, miljöbil, drar 0,55 blandadkörning. Skattebefriad detta året också. Sedan 1000kr/år , dock dyr att försäkra. Dels eftersom jag är 19 år:confused::eek::cool:

Hur dyr är försäkringen på den? Bild? :p

Har en Passat 1,6 TDI BMT -10, 6000 mil. Drar drygt 0,55l/mil blandad körning.
Helförsäkring går på 8900 år. Är 24 år och bor i en inlandskommun i Västerbotten.

Jag kan säga att min golf -01 eller -02, skulle ha kostat över 1000:-/månad att försäkra innan jag fyllde 24 och nu betalar jag bara 350:-/månad. O_o Dessa priser gäller helförsäkring.

Det tycker jag är skapligt billigt. Förra bilen kostade runt 4-5' i månaden på halvförsäkring. :p det ÄR dyrt! Haha

Vad säger ni om rattöverdrag?
Sitter de bra eller finns det risk att man bara drar runt överdraget men inte ratten? :p

Kanske... :angel: Vet faktistk inte.
Eller väldigt mycket backar och svängar. Eller så körde jag inte skapligt bra på den tiden :p
Hade en 740 jag fick lasta cementsäckar i en gång i tiden. Anledningen till att den inte gick att köra var att den var helt slut i dämparna vilket inte underlättar stabil körning. Kastades i alla möjliga riktningar hela tiden. Ofta kul men när man för femtioelfte gången den vintern dras upp ur diket blir man lite arg :p

Jag har bytt upp mig... Till en Volvo V50 från -10. De tog t.o.m. lilla Röda faran i inbyte. Känslorna är lite delade såklart, för jag älskar att köra Röda faran (när det inte blåser då :p) men det ska bli så skönt med en bil med ordentligt med plats för oss långbeningar och som ligger stadigt på vägen. Längtar tills jag får den. :love: Den hade en reva i förarsätet som de skulle laga innan jag kan hämta upp den. :bump:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Fetaost
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 207
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
902
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar