Vad har ni för bil?

Min familj har två bruksbilar, snart 3 dock.
- Av förklarliga skäl har jag dock aldrig själv kört någon av dessa -

- Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14.
Just vårat ex är väl lite åt måndagsexemplar hållet :meh:
Men den rymmer allt, får dra tungt, tar sig fram överallt oavsett väglag etc.

- Volvo 740 GL -90
Pappas bil.
Gungig, glapp och plåtig.

(Snart)
- Volvo 945 2.3 LTT 94-99.
Min blivande bil. Pappa sa att de var bra och oömma. Och eftersom att han kan mycket om bilar litar jag på honom :D
Ska tydligen ha stort bagageutrymme, kunna dra en del och inte gå sönder så lätt.
Vi har precis en sån bil. Tokrolig ungdomsbil :) drar dock mycket soppa men kan dra allt, tokmycket bagage och rolig. Våran är dock rätt mycket trimmad så den drar iväg väldigt bra! :)

Jag har en riktigt gul Nissan Micra från år 2000 (m.a.o. mycket snyggare än den nyaste fulvarianten :p ). I den ryms med lätthet en som kör bilen + en passagerare och några halvstora hundar + lite packning om baksätena är nedfällda. Bagageutrymmet är annars för litet för annat än småhundar, men det är förvånansvärt stort med tanke på hur liten bilen är ändå.

Fördelar: Bra bil om man bor i stad. När jag kör i stadstrafik drar den ca 0,5l/mil och då är min ändå automatväxlad. Bekväm att köra och extremt lättparkerad. Känner mig som ett proffs på att fickparkera när jag kör min bil ;) Liten och smidig. Min fungerar alltid utmärkt och ja, det känns som en snäll och trevlig bil.

Nackdelar: Drar ca 1l/mil om man kör den "snabbt" på motorväg. Den har helt enkelt på tok för svag motor. Dessutom har den i princip ingen ljudisolering så det bullrar rejält och man blir lätt trött i huvudet vid längre resor. (Trots det kände jag mig fräsch i kroppen efter att ha kört sthlm-gbg ensam med bara en liten paus, just för att jag sitter bra i den annars).

Min far har en Toyota Yaris Verso, även den automatväxlad och den bilen har jag kört ungefär lika mycket som min egna. När jag kör den drar den ca 0,5l/mil i stadstrafik och ca 0,65l/mil när jag gasar på uppe på motorvägen. Det är något mindre än vad instruktionsboken säger att den ska dra, men jag tycker den är lätt att köra bensinsnålt.

Fördelar: Rymmer allt. Med nedfällda baksäten blir den som en skåpbil. Stora rutor gör att man lätt ser allt åt alla håll. Snabb i reaktionerna med tanke på hur osmidig den egentligen borde vara.

Nackdelar: Ungefär det fulaste, tråkigaste, mest fantasilösa som finns. Dessutom får jag snabbt(!) ont i ungefär hela kroppen när jag kör den. Stolarna är för mig extremt obekväma. Känns lätt osmidig i det mesta.

Så ja, vill man ha en praktisk bil, kika på Yaris Verson. Vill man ha en utmärkt stadsbil kan Micran vara bra. Vill man ha en rolig allroundbil som är bra på långresor är nog ingen av bilarna något att ha :p

Hur många är ni som åker i den?
Hur mycket plats är det i den?
Fördelar/ nackdelar?

Är på jakt efter en bil :p

Jag har en Hyundai i10, femdörrars småbil med förvånansvärt gott om plats. Har lyckats klämma in cykel, två säckar foder och fyra tvåmeterskaktusar vid ett tillfälle, och totalt fem personer vid något annat tillfälle. Drar väldigt lite och är superb som pendlarbil. En kompis har i20 och den är lite större, vilket borde lämpa sig bättre som familjebil. Finns ju även i30 osv.

Mamma har en Volvo XC70, stor bil där allt får plats. T.ex. hundar (eller två får :angel:), halva sadelkammaren och alla brorsans kompisar :D Kan dra tungt men drar ju förstås mer och är rätt dyr i inköp.

Mormor har en Volvo C30, den kör jag just nu då jag väntar på att pappa ska byta bromsskivor på min bil :angel: Som en stor bil i litet format, men jag skulle undvika den om jag var du. Gillar att köra den och den är bra om man rullar mycket på motorväg och så, men den är tredörrars så det är fysiskt omöjligt att ens packa in sig själv i bilen på en parkeringsplats som inte består av fickparkeringar... Vet inte hur Volvo tänkte där.

Jag har en Volvo V40 D3 -14 som bara jag använder.

Fördelar: Diesel som drar ca 0,53 liter blandad körning, snabb och rolig att köra, känns stabil och säker oavsett väglag. Dieselvärmare:love::love:(kommer aldrig köpa en bil utan det igen), Volvo on Call, rymlig så även vuxna personer åker bra i baksätet. Får dra hyfsat mycket på B-kort. Mycket bil för pengarna.

Nackdelar: Manuell låda, något svårparkerad då jag aldrig lyckas parkera rakt med den vilket aldrig varit ett problem med andra bilar. Saknar AWD

Ska byta bil i december igen och då blir det en Volvo XC60 :)

Har en Opel Corsa -11.
Den kommer bytas när hela bilen är betald men får funka så länge. Den drar relativt lite soppa och funkar bra som pendlarbil. Men man sitter inte bra i den när man kör långt så min rygg brakar ihop :( och en permobil har bättre acceleration. Jag vill ha en rolig och bekväm bil helt enkelt.
Relativt rymlig för att vara en liten bil. Ett plus i kanten för rattvärme.

Har också en Corsa, men från 2008. Håller med om allt du säger :D. Funkar i vardagen, relativt billig i drift, rymligare än man tror, men så tråkig att klockorna stannar ;).

- Volvo 945 2.3 LTT 94-99.
Min blivande bil. Pappa sa att de var bra och oömma. Och eftersom att han kan mycket om bilar litar jag på honom :D
Ska tydligen ha stort bagageutrymme, kunna dra en del och inte gå sönder så lätt.

Jag har haft en 945:a. Väldigt rolig och lastar ju hur mycket som helst. Mitt ex brukade campa i den - fällde sätet bak och låg bekrämt i lastutrymmet :laugh:
Dock HEMSK på vintern eftersom vår var bakhjulsdriven. Kombi så ingenting tyngde ju ner där bak.. Fick sladdar och spann loss innan jag ens kom av parkeringen hemma. Fick lasta med sisådär 80-100 kg pellets för att kunna köra på vintern. Drog runt 1 liter/milen också och det är ju inte så jätteroligt. Mycka mecka på våran dock..

Idag har jag en Saab 9-3 turbo. Drar runt 0.7-0.8. Trevlig att köra, ok i rymlighet (fast jag åker ju mest själv så lätt för mig att säga :angel:). Säker, billig. Jag gillar min bil :)
Något jag däremot ÄLSKAR så är det pappas nyare Volvo V70. Hur kan man inte älska de bilarna? :love:

Jag har haft en 945:a. Väldigt rolig och lastar ju hur mycket som helst. Mitt ex brukade campa i den - fällde sätet bak och låg bekrämt i lastutrymmet :laugh:
Dock HEMSK på vintern eftersom vår var bakhjulsdriven. Kombi så ingenting tyngde ju ner där bak.. Fick sladdar och spann loss innan jag ens kom av parkeringen hemma. Fick lasta med sisådär 80-100 kg pellets för att kunna köra på vintern. Drog runt 1 liter/milen också och det är ju inte så jätteroligt. Mycka mecka på våran dock..

Idag har jag en Saab 9-3 turbo. Drar runt 0.7-0.8. Trevlig att köra, ok i rymlighet (fast jag åker ju mest själv så lätt för mig att säga :angel:). Säker, billig. Jag gillar min bil :)
Något jag däremot ÄLSKAR så är det pappas nyare Volvo V70. Hur kan man inte älska de bilarna? :love:
Det är ju att sladda som är kul med bakhjulsdrivna ju! :) därför man har dom!

Det är ju att sladda som är kul med bakhjulsdrivna ju! :) därför man har dom!

Mjaaaaaa jag håller inte med :p Visst kan det vara kul att sladda men att alltid sladda runt hej vilt ger mig inget nöje alls faktiskt. Inte heller att inte veta om jag kommer upp för en viss backa eftersom det är vinterväglag, tex. På västkusten blir det liksom halt på riktigt.. :down:

Mjaaaaaa jag håller inte med :p Visst kan det vara kul att sladda men att alltid sladda runt hej vilt ger mig inget nöje alls faktiskt. Inte heller att inte veta om jag kommer upp för en viss backa eftersom det är vinterväglag, tex. På västkusten blir det liksom halt på riktigt.. :down:

Kör man skapligt bra halkar man inte runt om man inte vill :) jag har aldrig sladdat ofrivilligt, trots massa snö o massa is. Du måste haft väldigt dålig däck eller nåt ;)

Kör man skapligt bra halkar man inte runt om man inte vill :) jag har aldrig sladdat ofrivilligt, trots massa snö o massa is. Du måste haft väldigt dålig däck eller nåt ;)

Kanske... :angel: Vet faktistk inte.
Eller väldigt mycket backar och svängar. Eller så körde jag inte skapligt bra på den tiden :p

Har en opel astra, 3-dörrars halvkombi med 1.8 motor! En 07 som har gått ca 9300 mil!

Jag trivs bra med den, ville ha en halvstor bil och denna är precis lagom för mig som nästan alltid åker själv! Drar lite bensin och billig att äga! Har inte behövt laga den ännu!

Sambon har en Saab 93 Aero från 03 i sedanmodell! Gått ca 13000 mil.
Det är denna bilen vi använder om vi ska åka längre då den är klart skönare att åka i men drar ju betydligt mer bensin! Har fungerat jättebra hittills och inte krånglat alls!

Är väldigt nöjda med båda bilarna :)

Första egna bilen var en Audi A3, -98, 2-dörrars modellen
Hade gått 17,7xx, drog bensin som ett jävla as, centrallåset pajade så man fick låsa upp dörrarna var för sig, bagageluckan blev i samband med det permanent låst och jag fick lov att bryta upp tankluckan i samband med det eftersom centrallåset självklart slutade funka efter att jag låst bilen vid nåt tillfälle.
Den hade bucklor, repor och rost, och så var det fel på elsystemet så när man vred på nyckeln så hände ingenting. Det klickade inte ens. Då fick man gå ut och "skaka" lite på batteriet så brukade det lösa sig.
Men jag älskade min lilla, skyltblå Sportbil :heart

Nu har jag en BMW 318 kombi, -03
Har gått 17000-ish, drar mindre per mil än A3an, den har centrallås med "blip-nyckel" :love: samt att det går att öppna bagaget!
Allting fungerar, den talar om när nånting är fel och det är bakhjulsdrift, så det kommer bli en rolig vinter!
Det finns något mindre skönhetsfel, men jag är överlag väldigt nöjd med min nya kamrat!

(Och så har jag en Saab 900 också, men det räknas inte riktigt eftersom hon är folkracebil ;) )

V70 D5-04, jag kör oftast ensam. Helt galet bekväm och fruktansvärt bra att dra med. Riktigt snål att köra trots stora dieselmotorn 0,58l/milen och ja det stämmer, vi har dubbelkollat :-)
Men snordyr skatt då det är sista årsmodellen innan partikelfiltret.

Sambon kör en Volvo 940, lite småtrimmad och kittad. En pålitlig rapp bil :-)

Hur många är ni som åker i den?
Hur mycket plats är det i den?
Fördelar/ nackdelar?

Är på jakt efter en bil :p
Skoda fabia kombi. Är två med tre hundar två mini och en stor. Bra bil för pengarna ..och billig i försäkring skatt och drar inte mycket. Är jättenöjd!

Dacia Logan Laureate -15
Min familj har snöat in på Dacia, mamma har en Duster-14 och pappa en Sandero-15.

Är SÅÅÅÅ himla nöjd med våran. Vi åker två vuxna + bebis i babyskydd. Både jag och min sambo är långa men sitter bekvämt.

Bagageutrymmet är STORT, som på en V70. Låg lasthöjd.
För ett tag sen körde vi tre barnvagnar ink. Sitt och liggdel till alla.

Den går hyfsat snålt för att vara så stor. Cirka 0.6 nu när den är inkörd. Billig i inköp dessutom.

Svarar lite slött på gasen, något bättre när man kör utan ecoläget. Känns ganska avskalad innuti men med de viktigaste bekvämligheterna. Fantastisk media nav.

Köp Dacia!

Vi kör en XC70 just nu, -07:a, diesel. Slog om till 21000 mil alldeles häromdagen :) Snittar 0,68-0,7 med landsvägs- och motorvägskörning.
Tycker att det är en supertrevlig bil!
Hade önskat en bil som var lite högre dock, i o m att vi jagar så kör vi på en del eländiga vägar.

Har en Renault Clio -00 som nu har gått 20.000 och haft cirka alla fel det senaste året. Som tur är så har jag bra mekarkontakter och har kommit undan billigt! Billig i drift och billig att äga. Tycker den är ganska så pigg trots sina 58hk - men det kan vara för att jag kör som en biltjuv. Otroligt smidig bil, tror jag skulle kunna göra en 360 i en hiss med den! Men. Den är bullrig och har ingen AC!
Bra med utrymme för mig och min lille hund, men skulle vilja ha en kombi..
Skulle tippa att den drar 0,6/mil ungefär. Passar nog bättre som stadsbil.. Jag kör ganska mycket motorväg och en del långa körningar så drar den en hel del. Men den är en bra förstabil för student-jag.

Tycker den är ganska så pigg trots sina 58hk - men det kan vara för att jag kör som en biltjuv..

Haha, påminner mig om när jag övningskörde... "Ta det lugnt nu lilla rallyföraren!" sa läraren på trafikskolan och farsan muttrade något i stil med "Du har tittat för mycket på Top Gear, du är inte The Stig" :angel: Fast ja, jag körde nog aldrig jättefort, jag var mest bara dålig på att köra mjukt.. Nu får jag aldrig kommentarer från farsan när jag kör honom någonstans och då håller jag ändå högre hastigheter än när jag övningskörde :p

Kan dock inte låta bli att le lite när jag kör om någon betydligt dyrare och snabbare bil. Som häromdagen när jag körde om någon svindyr Jaguar. Att den låg i 70km/h på 80-väg och jag körde 80-85 och därför kom förbi spelade inte någon roll, jag körde om den och var därför snabbast i hela världen :D

Haha, påminner mig om när jag övningskörde... "Ta det lugnt nu lilla rallyföraren!" sa läraren på trafikskolan och farsan muttrade något i stil med "Du har tittat för mycket på Top Gear, du är inte The Stig" :angel: Fast ja, jag körde nog aldrig jättefort, jag var mest bara dålig på att köra mjukt.. Nu får jag aldrig kommentarer från farsan när jag kör honom någonstans och då håller jag ändå högre hastigheter än när jag övningskörde :p

Kan dock inte låta bli att le lite när jag kör om någon betydligt dyrare och snabbare bil. Som häromdagen när jag körde om någon svindyr Jaguar. Att den låg i 70km/h på 80-väg och jag körde 80-85 och därför kom förbi spelade inte någon roll, jag körde om den och var därför snabbast i hela världen :D

Haha ja, jag körde med min pappa förut (som är polis..) och hans kommentar var "Alltså, Lina, du är en duktig bilförare.. men du kör som en biltjuv!!" Jag tror typ att jag och min clio skulle kunna göra stunts i Fast &Furious-filmerna :D Och hur många gånger har man inte drömt om att äga banan i Top Gear med deras reasonably priced car. Jag hade vunnit! :D Det är nog tur att min bil inte går fortare än 140..!
Min mamma har två monsterbilar.. En C70 Turbo -10 och en C30 -11 Sport Edition, med manuell låda :love: WROOOM!! C30 är en dröm att köra!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Fetaost
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 207
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
902
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar