vad har ni för åsikt

Sv: vad har ni för åsikt

Jag tänkte väl det.. men var reggar man en korsning nsv/tinker? I ASVH? Bara nyfiken :)
Ulrika

Ja det måste ju vara ett klockrent halvblod med grå papper? :angel: ;)

Ursäkta jag kunde inte låta bli, du är ju så aktiv på avel...

Det är väl SH som har hand om registrering av de hästar som itne har tillgång till nån rasförenings "slaskfil"?

Eftersom Pitou är rastypad som IC också så finns säkert en möjlighet att regga avkomman som ICC,alltså i korsningregistret.
Vet iof. att Tinkersällskapet jobbar för att få ett eget korsningregister.
Vet inte och Nordisarna har nått korsningsregister,annars är det SH som reggar.

En annan mkt populär korsning förr om åren,NF x Arab..Har sett många sådana ponnier som varit superbra familje/tävlingshästar..
Är det också en kass kombination?

Jag har inte påstått någonstans att något är en kass kombination, däremot tycker jag inte om att det blandas "hej vilt" inom olika raser.

Att korsa new forest/arab är en ofta mkt god kombination(har haft två själv faktiskt) och om bara de är rastypiska och godkända inom sina raser så kan det vara ok om man vet vad man sysslar med.

Just med Tinkern är det ju så att det finns så många utan stam/full stam så det kan ju bli svårt att veta vad det kommer att bli av avkommorna...

o du inte såg det absolut 1a i tråden denna tinker är GODKÄND en av sverige bäst bedömda hingstar med en bra god känd stam i dags läget,

Just denna hingst har tydligen stam några generationer. Antar att ditt nordsvenska sto har det oxå?

Jag tycker fortfarande att det låter som "färgavel"-och det är något som jag har svårt för-men det är ju ditt val-och ditt sto.

Vill man avla fram hästar med "häftiga färger" så är det ju upp till var o en.

Jag skrev redan från början "Vill inte kommentera den sortens avel"-eftersom jag redan då insåg vart det här skulle bära hän...

Just denna hingst har tydligen stam några generationer.

Jag tycker fortfarande att det låter som "färgavel"-och det är något som jag har svårt för-men det är ju ditt val-och ditt sto.

Hingsten i fråga har en mamma och pappa,mer stam än så har han inte..Dock är bägge föräldrarna högt bedömda..

och jag håller med dig,för mig låter det som färgavel också..
Att avla med Tinkerhingst är inte så billigt eftersom man betalar allting på en gång,inga lev. föl eller dräktig vid 16/90 dygn här inte,utan det det kostar,kostar oavsett.
Nu vet jag iof. att i år har denna hingsthållare tillhandahållt med u.l på stoägarnas bekostnad,så visst kan man få de kollade innan man hmtar de..Och skulle de gå tomma har man varit välkommen tillbaka..Men vad säger att man då vill använda den hingsten?

Ja det måste ju vara ett klockrent halvblod med grå papper? :angel: ;)

Ursäkta jag kunde inte låta bli, du är ju så aktiv på avel...

Det är väl SH som har hand om registrering av de hästar som itne har tillgång till nån rasförenings "slaskfil"?

Kallblod har jag ingen aning om och jag vet att jag inte är så insatt i allt. Är här för att lära av er kloka. Jag vet att många korsningar hamnar antinget i ASRP eller ASVH, har inte funderat så mycket på var kallblodskorsningarna hamnar..
Jo jag har varit ganska aktiv här på sistånde.. Lite tungt med uppgiften i skolan så jag försöker göra allt för att slippa ;)
Ulrika

SH har de allra flesta korsningarna av oidentifierbar stam. De med "kort stam" eller icke godkänd stam hamnar, om de är ponnyer hos ASRP-och då kallar ägarna de för ridponnyer:(

Vi andra kallar dom korsningsponnyer-för det är ju det de är-de har inte fullt godkänd stam för att platsa i ASRP:s "A register"-dvs raskod 43, utan hamnar i B register raskod 93.

klart hon har hmm varför skulle det vara en sk som du säger färg avel... dumt det inte det som är viktigt, visst hingsten skall man tycka om osv osv men det jag tycker är viktigt att den p+åtänkta hingsten skall passa mitt sto i typen och till sättet vill ju inte ha en nervig hingst vill dock förbättra vissa svagare saker hos mitt sto rent typ mässigt dessa saker har denna hingst men som sagt inte ens det är säkert att ett föl förvärver men det är inte alltid det som är det viktigaste som jag sagt innan avståndet spelar även roll i detta sammanhang för mig och mitt sto skulle kunna åka till skåne för en hingst spelar ingen roll om den vore svart brun eller vad som helst men avstånder spelar roll då hon är SVÅR lastat osv osv old proplem häst som man skall ta det vänligt med men visst vill du tro att det hela är färg avel så kan jag ju inte ändra din åsikt.Mvh lilla jag:smirk:

Just denna hingst har tydligen stam några generationer. Antar att ditt nordsvenska sto har det oxå?

Vill man avla fram hästar med "häftiga färger" så är det ju upp till var o en.

Jag skrev redan från början "Vill inte kommentera den sortens avel"-eftersom jag redan då insåg vart det här skulle bära hän...

Bara några nyfikna frågor då..

Vad är det du anser att Pitou kan tillföra ett ev. föl i denna kombination?
Vad är det du anser att han kan förbättra i kombinationen?

Har du sett Pitou irl? Har du sett några avkommor till Pitou?

svar på fråga
1= jag tror att han kan tillföra eller snarare bibehålla en kroppstyp som jag vill ha samt att ev få en högre avkomma än den hästen jag har nu, samt få en avkomma med ett lynne sätt som modern och Pitoue då de e relativt lika varandra ser inte en anledning att korsa med en nervig super pigg och orolig hingst då vet man aldrig vad det kan bli av fölet fST Å ANDRA SIDAN KAN MAN ALDRIG VETA SÄKERT OAVSETT VAL AV HINGST

2= motverka i denna kombination är bla att kanske få ett föl som har ett bättre kors, kanske inte lika framtung som mitt sto , ev kortare och starkare rygg bättre elelr elagantare rörelser, bättre hov kvalite samt lite mera tagel. detta var bara i kort vad jag vill ev få på en avkomma

3= om jag sett Pitou japp å det i verkligheten fick se han och hans rörelse schema, samt att ja jag har sett flera avkommor efter honom dock och då det enda som varit mera misslyckat var ett föl med väldigt dåligt kors. Han var väldig trevlig till sätt och energi mycket men så lagom som jag gillar.

Ps vill bara säga att detta är 1 a gången jag har varit i hingst tankar men vet vad jag gör är noga med vilken hingst och allt runt omkring

Säger som ancan, jag hade valt nordsvensk och inte tinker. Skulle jag av någon anledning vilja korsa hade jag istället valt frieser. Avståndet ser inte jag som något större hinder, ska hästen ändå lastas så ska den lastas oavsett om det är en kort eller lång resa.

Jag har inte med det att göra, men varför inte avla renrasigt när du gillar rasen? Men jag tror säkert att det kan bli en söt avkomma. Kan inget om tinkers, ganska dåligt bevandrad bland kallbloden, så jag ska nog bara hålla tyst ;)

jag säger så här TUR att alla har olika åsikter och olika smak och tycke tye det .

vem säger att jag inte hinner ändra mig ang hingst men det trror jag nog inte.

inte sure eller något över det ni har sagt e einte arg sint av mig då man skall veta att i ett sådant här forum får höra andras åsikter bara /dåligs som snälla

Har varit en hel del på Irland, bland annat för att skriva om just travellers och deras hästkultur, och kan bara säga att folk höll på att tappa hakan när jag berättade att tinkers blivit en moderas i Sverige, som betingar hyfsat stora pengar.
På Irland går dessa hästar för några tusenlappar, max tio, och den "avel" som bedrivs går oftast till så att stoägaren bjuder hingstägaren på några öl och så släpper man ihop hästarna i förhoppningen att det ska bli föl.
Det avgörande för priset är om hästen är skäck eller inte - en skäck kostar typ dubbelt så mycket som en brun. Detta för att det ser trevligare ut på de illegala (väldigt charmiga) travtävlingar som ordnas ute på vägarna tidiga morgnar.
Synen på dessa hästar är en helt annan än i Sverige. Visst älskar man sina hästar, men man har en totalt osentimental inställning till dem och de lever ofta enbart på det gräs som finns efter vägkanterna. De används också på ett helt annat sätt än i Sverige, de är utpräglade bruksföremål och absolut inga sporthästar.
Något att tänka på innan man avlar vidare på en tinker, kanske?

jag säger så här TUR att alla har olika åsikter och olika smak och tycke tye det .

vem säger att jag inte hinner ändra mig ang hingst men det trror jag nog inte.

inte sure eller något över det ni har sagt e einte arg sint av mig då man skall veta att i ett sådant här forum får höra andras åsikter bara /dåligs som snälla

Här får man räkna med att folk säger vad de tycker och det är ju himla befriande :). Jag tycker givetvis du ska välja den hingst som ditt hjärta klappar mest för. Men det finns ju så många fina nordishingstar, så att man nästan önskar sig ett nordissto... ;)
Ulrika

I såfall skulle jag nog säga och påstå att det blivit en "moderas" i Europa.
Dessutom så är det mkt svårt å få tag i bra hästar nu för tiden,de som finns kvar på Irland,Englad osv på marknader å så är tyvärr inte mkt å ha,det är svårt å hitta billiga bra hästar och att köpa därifrån har blivit mkt mkt dyrt pga att mkt är inriktat på
"stories och mkt hårbeklädnad" å sånt älskar amerikanarna..:crazy:

I Sverige är det inte heller så lätt å få tag i bra hästar just för att man gärna avlar på kreti och pleti,och de bra hästarna går i första hand direkt till likasinnade,dvs de som vill jobba för rasen.

Lady Foxglove>Kul att du sett flera avkommor,själv har jag bara sett två,den jag har hemma hos sig och den andra som Pitous ägare har kvar än hemma hos sig..Sen har jag iof sett en del på foton..

har gjort i slag i saken och lämmnat min donna till denna hingst e nöjd men vi får se om hon tar sig vet att det kan vara lite knepigt att få ston i denna ålder garvida men vi får hoppas

Liknande trådar

Avel bild på ditt sto plus hingsten inga påhopp ang val osv kanske kan ni säga vad ni tror om sto resp hingst passar ihop...
Svar
7
· Visningar
1 274

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka