Vad har ni för erfarenheter av kejsarsnitt på häst?

Tilma

Trådstartare
Hur vanligt förekommande är det? Är majoriteten av kejsarsnitt som görs planerade såvida man inte bor granne med klinik? Har vissa raser enklare att klara av ett kejsarsnitt än andra raser?

Vad är era egna personliga erfarenheter?
 
Jag känner bara till en som gjort det. Dröktigheten var drygt 330 dygn men fölet var inte fördigt och dog.
 
Har inte så mycket info mer än att en gammal vän till mig fick göra det på sitt islandssto. Var ej planerat utan de fick åka in akut. Operation på strömsholm och både sto och föl klarade sig :)
 
Jag känner till ett, som gjordes 2001. Minns inte exakt, men tror att stoet fick balansrubbningar (förgiftning?) och kunde inte räddas, då gjordes ett kejsarsnitt och fölet överlevde. Han fick fö namnet Racersnitt. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 293
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 770
Senast: MML
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
373
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp