Vad har jag rätt att göra?

Sv: Vad har jag rätt att göra?

Som jag har fattat det räknas det som egenmäktigt förfarande, du har inte rätt att gå in hos andra och hämta hästen.
Men meddelar du innan att du ska komma och fodervärden inte säger nej så borde det inte vara några problem.

Får du någon kontakt med denna?
Eftersom hon haft hästen på¨foder så har hon ingen rätt att kräva dig på annat än kastreringen (om ens det, det var väl inte du som krävde kastrering?)
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Om hästen inte står hemma hos fodervärden utan uppstallad på en anläggning där du inte är förbjuden tillträde tror jag du är en smula säkrare rent juridiskt än om du försöker "bryta dig in" hemma hos fodervärden och ta hästen.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Det är din häst, ni är inte överens, inget kontrakt är skrivet. Om allt var bra skulle det ev. bli ett köp. Men nu är inte allt bra, då borde du kunna säga att nu hämtar jag min häst. Hon måste uppge var hästen finns. Kontakta polisen och fråga hur du gör eftersom det förekommer människor som har onda avsikter och säljer hästar vidare till slakt.
Jag skulle agera NU!
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

tack för alla svar.

Fodervärden får jag som sagt bara kontakt med ibland. När det passar henne och det inte är nå krav eller seriöst på gång.
Om det är hennes stall eller inte har hon sagt lite olika om. Ibland har det varit hennes stall och ibland så säger hon att hon står i ett stall. Men man kan ju lätt säga att stallet man hyr in sig i är ens "egna".
Funderar på att boka träff med henne och överraska henne med transporten att jag ska ta hem hästen. Känns som om hon kommer krångla mer om jag säger att jag vill ha hem honom.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Ett alternativ är ju annars att upplysa om att handräckning av KFM kommer att ske, fast enklast är ju förstås att komma dit för möte MED transport!

Hoppas att det löser sig på ett bra sätt!;)
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Du, jag tycker det låter precis som om en tjej här i närke. Tar emot hästar på löpande band, och kör dom direkt till slakt.
Sen ljuger hon folk rakt i ansiktet och berättar om hur deras hästar mår, fast de är döda sen länge.

Ja sådana historier hör man talas om.
Jag har dock svårt att förstå rimligheten i det. Slaktvärdet för D-ponny ligger idag på ca 250-300kr (jag fick i torsdags betalt för min ponny som slaktades för tre veckor sedan - 261 kronor fick jag) vilket ju knappt täcker transportkostnaden även när man kör med egen bil.

Beklagar OT...
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

kontakta local police pa orten dar hon ar skriven, forklara problemet och be om handrackning. har du bevis att du ager hasten? det ar bra att ha med sig.. jag skulle ocksa kontakta veterinarer i omradet dar hon bor, och forklara situationen och fraga om kastrering har skett inom en viss tid..
trakigt att du inte skrev papper, det hade lost mkt. har du tex hennes personnummer, vet var hon arbetar, etc etc.. i varsta fall far du aka till hennes adress och gora en "stake out" och sen folja henne och se om hon aker till var hasten ar stallad.. om det finns ridskola pa orten kan det vara vart att ringa dem och fraga om hasten star i det stallet .. lycka till och lat oss veta vad som hander..
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Hur går det? Hoppas verkligen att fodervärden slutar krångla och att din älskling kommer hem välbehållen :heart
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Får fortfarande inte tag på tjejen på något sätt. Jag börjar bli riktigt orolig för min prins. Men jag har tagit detta vidare och hoppas på att få se honom snart igen! (helst välbehållen!)
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Fast jag tänker att varför skulle hon kastrera hästen om hon hade uppsåt att tjäna pengar på att slakta den? vet kostnaden är väl högre än slaktpriset så det är inte troligt. lycka till och berätta hur det går! det finns massa trådar som handlar om hur man får och inte får göra vid fodervärdshästar. där finns säkert tips och erfarenheter om vilka lagar som gäller.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Nu är äntligen min prins hemma igen! Mager, eländig och otroligt huvudskygg! Jag hoppas det blir häst av honom igen..
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Åh vad skönt att hästen är hemma igen! Men vart bodde hon? var det där hon var ksriven eller längre bort? varför var hästen så mager? hade hon inte tagit hand om honom alls? hade hon någon försklaring när du hämtade hästen (om hon var där då)?
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Skönt att hästen är hemma. Tråkigt att det skulle bli så här jobbigt med fodervärden och det. Hoppas det går bra för dig och hästen nu. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 453
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 058
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp