Vad har jag rätt att göra?

litentjej

Trådstartare
Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars.

Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa och ge mig tips och råd.

För ungefär ett halvår sedan så lämnade jag akut iväg min häst på foder.
Mina personliga omständigheter förändrades akut.
Jag blev av med jobbet, jag och sambon gjorde slut och hästen hade jag på sambons gård.
Så jag hade inte råd att ha kvar honom om jag behövde stalla in honom någonstans. Så en tjej kom och hämtade honom. Jag visste då att det var mycket jobb med min häst, han är väldigt speciell. Berättade för henne exakt hur han är osv. Jag sa att om hästen trivs och det känns bra för både henne och mig så får hon köpa loss honom för 5000:- (det jag själv hade köpt honom för).
Vi var överrens. TRODDE JAG.
Allt lät jättebra med tjejen, hon sa att hon bodde många mil ifrån.
Så vi bestämde att jag skulle komma förbi när jag hade vägarna förbi och då skulle vi göra klart köpet om allt såg ok ut.
Vi skrev inget kontrakt då allt gick mycket fort. Dumt jag vet.

Hästen kastrerades ganska omgående då det inte gick att ha kvar honom som hingst då han stod med ston. Hon stod för den kostnaden men jag godkände.
Vi hade bra kontakt i början.
Men sen ville jag komma och hälsa på när jag hade vägarna förbi.
Men det passade aldrig. Jag har frågat flera gånger men hon har kommit med olika bortförklaringar så jag har aldrig kunnat vara å hälsat på.
Det har varit lite grejer som ska fixats med honom som hon sagt att hon skulle se till så att det blev gjort. Och varje gång vi har fört det på tal så har hon slutat svara. Sen kan hon skriva efter 1-2 veckor igen och fråga hur det är med mig.
Hon vill att jag ska skriva över honom på henne och att jag sedan kan få pengar när jag kommer förbi. (hon vill inte sätta in på mitt konto).
Nu tycker hon absolut inte att han är värd dom 5000:- utan vill endast betala 2500:- för honom med utrustning. Det vill jag verkligen inte sälja honom för då jag vet att han är värd mer än dom 5000 som jag krävde från början.

Jag känner nu att hon är väldigt oseriös, prutar, vill inte ha dit mig känns det som, kan sluta höra av sig, svarar inte när man ringer osv.
Så nu vill jag ha hem honom igen! Vill inte att han ska råka illa ut.
Och jo, dessutom så sa hon att hon bodde ca 5 timmar härifrån. Igår sökte jag på hennes nummer och då bodde hon betydligt närmare. ca 1,5 timmes resväg.
Så känner inte att jag kan lita på henne alls.
Men min fråga är, får jag bara hämta hem honom?
Kan jag bli ersättningsskyldig gente mot henne att hon hållt honom åt mig?
Kastreringen räknar jag med att betala henne, men kan jag bli skyldig henne nå mer?

Vill bara ha hem honom och se till så att han mår bra!
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Meddela att du säger upp foderavtalet och hämtar hem hästen 2012-xx-xx (bestäm ett datum). Så får hon ju i så fall kontra med det hon anser rimligt.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Men min fråga är, får jag bara hämta hem honom?
Kan jag bli ersättningsskyldig gente mot henne att hon hållt honom åt mig?
Kastreringen räknar jag med att betala henne, men kan jag bli skyldig henne nå mer?
I och med att ni inte avtalat - muntligen eller skriftligen - om någon särskild uppsägningstid för fodervärdsåtagandet så skulle jag nog tänka mig att hävda att det inte finns någon uppsägningstid, åtminstone inte från din sida. Det skulle innebära att du kan hämta hästen omedelbart.
Ni har kommit överens om att fodervärden skulle köpa hästen "om allt kändes bra för både henne och dig", uppenbarligen känns det inte bra för dig så att genomföra köpet låter inte aktuellt.
När det gäller kostnaderna så hade ni ju såvitt jag förstår avtalat att fodervärden skulle vara just fodervärd, och i min värld inkluderar det uppstallning/foder/hovslagare om inget annat avtalats. Kan fodervärden styrka att hon haft andra kostnader som vaccinering eller veterinärkostnader (kastreringen t.ex) så kan det vara rimligt att du står för dem men inte mer än så.

En sak jag funderar på är om du vet att fodervärden faktiskt har kvar din häst - i och med att hon är så undvikande?
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Du, jag tycker det låter precis som om en tjej här i närke. Tar emot hästar på löpande band, och kör dom direkt till slakt.
Sen ljuger hon folk rakt i ansiktet och berättar om hur deras hästar mår, fast de är döda sen länge.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Ja,faktist... Förutom att hon brukar väll vilja att man kör dit hästarna själv? Eller åkte hon och hämtade själv?
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Det kanske ändå låg på rätt väg till slakteriet....
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Du, jag tycker det låter precis som om en tjej här i närke. Tar emot hästar på löpande band, och kör dom direkt till slakt.
Sen ljuger hon folk rakt i ansiktet och berättar om hur deras hästar mår, fast de är döda sen länge.

Precis min tanke också...
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Om jag var du så skulle jag skicka ett rekommenderat brev där jag meddelar att fodervärdsavtalet med omedelbar verkan kommer att upphöra. Ta även en kopia på det brev du skickar. I brevet skriver du att om inte fodervärden kontaktar dig inom viss för att avtala tid för överlämning av hästen så kommer du att begära handräckning via Kronofogden. Avsluta med att du i samband med överlämnandet av hästen kommer att ersätta fodervärden för kostnaderna i samband med kastration.

Hyr fodervärden stallplats så kan det beroende på omständigheter eventuellt vara rimligt att ersätta kostnaden för den under den ev. uppsägningstid som hon har.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Misstänkte jag något knasigt med en häst OM jag hade den ute på foder så skulle jag (ursäkta uttrycket) fullständigt sk*ta i om jag fick tag på människan. Aldrig att jag skulle vänta med att åka dit och se så hästen hade det bra och framför allt var kvar.

Inte för att nedvärdera dig på nåt sätt, men kontrakt är ju A och O. Hoppas du får tillbaka din häst och att det för allt i världen inte är som många skriver att hästen redan betar på de gröna ängarna :eek:
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Har du ens sett kvitto (kopia) på kastreringen , och veterinärjournal på att det är gjort ??
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Tack alla för svaren.

Jag hoppas att min häst fortfarande lever, men det tror jag att han gör. Hon har, dom gånger hon hört av sig, skickat uppdaterade bilder på honom. Då han är en ras som utvecklar färgen med åren så syns det att det är nytagna bilder.

Om jag hade varit säker på vart människan bodde hade jag åkt dit utan förvarning, lastat hästen och åkt hem. Men eftersom hon sa att hon bodde på ett ställe och tydligen står skriven på en annan adress flera mil därifrån så vet jag ju lixom inte vart jag ska åka förrän jag har pratat med henne.

Någon kvittokopia har jag dessvärre inte sett men kommer självklart begära att se den när jag ska betala henne så jag vet att jag ger henne rätt summa.

Har varit och kollat på en alternativ boxplats och ska planerar att hämta hem hästen nästa gång jag är ledig.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Jag skriver här för jag vill bevaka tråden och vill veta vad som händer med din häst. Jag skulle åka och hämta hästen. Ta med dig transport och åk till adressen hon är skriven på. Bor hon inte där finns det säkert någon som vet var hon bor och var hästen finns. Håller tummarna..
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Om man inte bor på en gård har man knappast hästen på adressen där man är skriven. Ingen av mina grannar har någon aning om vart jag har mina hästar.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Om man inte bor på en gård har man knappast hästen på adressen där man är skriven. Ingen av mina grannar har någon aning om vart jag har mina hästar.

Jag tänkte mest att det kanske bor andra personer på samma adress (typ föräldrar, familj). Man är ju inte skriven på en adress där man inte känner de som bor där även om man bara exempelvis hämtar sin post där. Mina föräldrar tex har alltid haft koll på var jag har min häst någonstans.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Fast är man en erkänd strulputte och ljusskygg person så är det inte alls säkert att familjen eller vännen lämnar ut några uppgifter. Tvärtom.

Är det adressen hon är skriven på, finns det ju inget som säger att hon finns där de närmsta dygnen, kanske inte så roligt att tälta utanför ett hus med x antal lägenheter.
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Min sambo skulle inte kunna säga var min häst bor, han har ingen aning! :D Så ett sånt tips är ganska så vanskligt att ge...
 
Sv: Vad har jag rätt att göra?

Vad jag har förstått av tidigare trådar så är det inte så bara att åka och hämta hem hästen utan FV tillåtelse.

Handräckning från KFM är nog vad som gäller om FV vägrar samarbeta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 453
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 058
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp