vad har jag för rättighter?

Sv: vad har jag för rättighter?

Eftersom du är företagare borde du ha koll på hur moms fungerar men det har du tyvärr inte måste jag säga. Moms (mervärdesskatt) betalas av slutkonsumenten i en kedja av produktförädling. Det är därför näringsidkare måste lägga moms på sina varor/tjänster och får kvitta moms på inköpta varor/tjänster i näringsverksamheten.
Som privatperson (slutkonsument) betalar man moms på slutprodukten och där tar kedjan slut.
Vid affärer mellan två privatpersoner ingår INGEN MOMS, den finns inte helt enkelt!
I AlterPrides fall här är dock säljaren näringsidkare och då naturligtvis momsredovisningsskyldig för hästen, därav priset plus moms. Hade hon varit privatperson hade hon dock inte kunnat åberopa någon moms på priset.

Hej

Kan berätta att för några år sen blev en kille här av med sin häst här
på grund av att han MUNTLIGT sagt att tjejen skulle få hästen.
I det fallet fanns ej inte ett fodervärlds avtal. Hästen var en travareoch det gick till domstol så det finns ett så kallat predjukat mål i såna här fall. Muntligt är lika bindande som skriftligt sa dommaren.

Cilla

Iof rätt. Men Hemlig teleavlyssning får användas vid förundersökning angående brott
som kan ge fängelse i två år. Sedan finns olika speciallagar som ger vissa företag och t ex räddningstjänsten rätt att banda samtal men att banda samtal för att bevisa ett avtal och då underförstått ställa "rätt" frågor är inte tillåtet.

och så fråga 2: Har "mamma" rätt att använda jobbets utrustning för detta? Är det ett uppdrag i tjänsten eller som privatperson - det är med den frågan sm jag säger att "mamma" inte får göra så här. Ber om ursäkt att det blev rörigt och katgoriskt -mina tankar syns ju inte i svaret. Förstår kommentarerna....

Moms ingår i en varas pris - punkt. SEdan handlar det om redovisningen av denna som skiljer mellan företagare och icke företagare. Följ din egen tankebana - i så fall skulle du som företagare inte kunna handla med en ickeföretagare.
Återkommr senare med revisorns f(gift med utbildad revisor så vi har koll) formulering som kanske blir klarare än vad jag kan förklara - för moms ingår i varans pris. Även en privatperson kan sälja en vara...
Muntliga avtal gäller helt klart - det gäller bara att bevisavad som sagts. Sedan är det så att om avtalet inte fullföljts - ja då upphör det. Finns ytterligare fall där muntliga avtal prövats i rättslig instans med olika utgång. Dels beroende på vad avtalet inneburit och dels beroende på om någon part gjort avsteg från avtalet/brutit mot det som avtalats.

Nu blef det flera svar i samma - hoppas det är ok.

Jag är inte heller ense med dig. När du köper en vara av en privatperson ingår ingen moms. Samma sak om man köper något, vara eller tjänst, av en förening som inte är momspliktig.
Moms är förkortning på meromvärdesskatt. Det är alltså en skatt på varan som skall betalas till staten. Om en privatperson säger sig ta moms på priset är det bara båg och löjl eftersom den personen inte har tänkt betala ett jota till staten. Om ett företag köper en vara av privatperson ingår inte moms vilket gör att företaget heller inte kan dra av momsen. Dock kan man fortfarande dra av inköpssumman på förtjänsten i företaget och därmed betala lite mindre skatt.
Men hör med revisormaken du, så kanske han kan förklara lite bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII