vad har jag för rättighter?

Sv: vad har jag för rättighter?

Ju förresten en sak till, är ägaren näringsidkare? dvs momsredovisningsskyldig? Om inte, hur kan hon vilja ha moms på hästen. Ibland säger folk pris + moms för att helt enkelt tjäna mer pengar, pengar som dom ändå inte tänker redovisa.

Och du går och köper mat utan att betala moms - nej du moms betalar du alltid oavsett om det är du eller köparen eller ingen som är näringsidkare. Moms ingår i alla priser men om du är näringsidkare måste du uppge momsen speciellt vid deklarationen och kvitta moms för köpta varor mot moms för sålda varor.

Senast ändrad:

Hoppas mamma berättade att samtalet spelades in för det får man inte göra hur som helst.

Till Pigan. som privatperson redovisar du inte moms. Du får inte lyfta den eller ta ut moms om du inte är momsredovisningsskyldig och det är man inte som privatperson!!! Dvs köper du häst av näringsidkare, dvs uppfödare el liknande så får du betala moms som du inte kan dra av om du själv inte är näringsidkare och momsredovisningsskyldig. Köper du häst av privatperson så betalar du vad säljaren vill ha och ingen moms tillkommer.

hon har ett företag.
Just därför vill hon ha momsen...

Pigan skrev:
Hoppas mamma berättade att samtalet spelades in för det får man inte göra hur som helst.

Det finns lägen när man INTE måste berätta att samtalet spelas in. Om man kikar i telefonkatalogen så finns det en liten symbol vid vissa nummer (som jag glömt hur den ser ut). Det innebär att personen (eller oftare företaget) har rätt att utan 'förvaring' spela in ett telefonsamtal. Är OVANLIGT nu för tiden (vanligare förr) men finns. Jag vet det bara för att pappa (som har företag) har den där lilla krumeluren, och han har rätt att utan att påpeka det eller informera om det spela in telefonsamtal (vilket han iofs aldrig utnyttjar längre, men förr använde han det en del när det gjordes upp avtal via telefon om betalningsvillkor etc, och kunden ville att jobbet skulle påbörjas IGÅR, så det inte fanns 'tid' att fylla i alla papper korrekt innan)

Pigan är ute och cyklar. Man får visst spela in samtal om den ena parten vet om det. Tänk bara på alla journalister som ringer upp folk och sen spelar upp deras grodor i radio el. TV. Däremot får man inte gå in och "bugga" samtal om ingen av parterna vet det.

F.ö var hästen snygg och otroligt lik min 4-årsvalack. :D

corzette skrev:
Hästen e säkert jättefin men 50 000 + moms för en arab ???

Jisses jag har missat en stor prisutveckling märker jag !

Tar inte just denna ägaren i försvar, men .....50 000:- + moms är väl INGEN summa för ett Arabiskt Fullblod?????
Herregud, de har varit alldeles för billiga under alldeles för lång tid nu!!!!

mvh
Carina

peter_lundin skrev:
Även om du tycker det är för billigt låter det som långt över marknadsvärdet.
PL
Har Du något problem med mina inlägg här????
Eller med mig personligen? För det är f-n vad Du hackar!!!
Jag har sysslat med araber i över 30 år så jag har ganska god pejl på vad en arabhäst SKA kosta och BÖR kosta samt marknadsvärdet DÅ, FÖRR och förhoppningvis även i FRAMTIDEN...
OK?!

raderad av Cesam

Senast ändrad av en moderator:

Nej men moms ingår i priset. Är företagare så jag vet vad jag pratar om. Därav jämförelsen med mat som du också betalar moms för även om du inte är företagare. Du är skyldig att uppge priset inkl moms och vill du då vara säker på att motparten förstått så är det väl ganska klart att du talar om att priset är inkl moms. Att du inte redovisar moms som privatperson är en helt annan sak.

Som företagare ska du ta ut moms av dina kunder när du säljer varor eller tjänster. Nästan alla varor och tjänster är momspliktiga, men det finns några undantag.

Exempel på varor och tjänster som är momsfria: sjukvård, tandvård, skola/undervisning, försäkringstjänster, läkemedel som lämnas ut mot recept eller säljs till sjukhus
skepp för yrkesmässig sjöfart.
När du lägger på moms ska du göra det på hela beloppet som kunden betalar för varan och tjänsten med undantag för eventuell ränta.

Vadå hacka lagt ett inlägg där jag utryckt en åsikt , lite får man tåla.
Vad du tycker att en arab skall eller bör kosta är väl en sak marknadsvärde en annan.
PL

Senast ändrad:

Till pigan. Nej, du betalar ingen moms mellan privatpersoner. Om jag som privatperson säljer min häst så betalar jag ingen moms.!!! Jag är däremot skyldig att ta upp försäljningen i min deklaration där den läggs på min inkomstskatt. Men fortfarande ingen moms i den bemärkelse du pratar om.
Och till nästa ämne som avhandlas här så måste jag nog hålla med Peter. Vad hästar kostar och vad man vill att dom ska kosta är helt olika saker.

Ute och cyklar är jag inte. Det är inte tillåtet att spela in samtal utan att parterna vet om det. Tänker du på "underhållningsprogram" blir den som programmet driver med tillfrågad i efterhand - Uppdrag granskning etc gör på lite annat sätt men även här har det inte varit friktionsfritt. Ett inspelat samtal gäller inte som bevis i en rättslig prövning i Sverige. Och den där lilla krummeluren i telefonkatalogen - som jag i ärlighetens namn tror skulle tala om att det handlar om att det finns en telefonsvarare - innebär ju i så fall att motparten informerats om att bandning sker. Vidare kommer personuppgiftslagen in i bilden som ev kan tillåta att hot bandas men generella inspelningar är inte ok.

Jo moms ingår i priset. Ring du din revisor och kolla eller varför inte skattemyndighten. I stort alla varor säljs med moms - se undantagen i tidigare inlägg, det finns fler men de har itne med häst att göra.

AlterPride skrev:
hon har ett företag.
Just därför vill hon ha momsen...
vill ha - hon måste ta ut moms som företagare och är redovisningsskyldig till staten för momsen. Det är en skatt och inget hon stoppar i fickan rakt av.

Jodå, inspelat samtal gäller visst som bevis i rätten. Tack o lov för det, annars skulle det aldrig gå att sätta dit t.ex. hotfulla ex som har som nöje att ringa och mordhota sina fd. Har själv varit vittne i en rättegång där Exet åkte dit på bandinspelningar som hade gjorts honom ovetande.
Men förlåt trådskaparen, detta var ju ett rent sidospår.

En sak till ang moms. Enligt vår aukt. revisor läggs moms aldrig på priset när säljaren är en privatperson. Också ett sidospår.

F.ö, kära trådskapare så tror jag tyvärr att de som inte har gett dig stort hopp har rätt. Visserligen gäller muntliga avtal, men det är ju tusan så svårt att bevisa, och frågan är ju hur mycket pengar och tid du är beredd att lägga ner......

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar