Vad har jag för rättigheter

_Amazing_

Trådstartare
Funderade på en liten sak angående skydd av min hund vid attack av annan hund.
Vad har jag för rättigheter om en hund kommer utspringande från tomt och sätter klorna i min hund ? Vad får jag göra för att avbryta det hela?
Funderar på om man får använda sig av någon sorts av hjälpmedel?

Tacksam för svar :)

Sv: Vad har jag för rättigheter

Ok, tack för tips .
Var kan man köpa detta ?
Vad har den för effekt ??Hur ska man gå till väga när man använder den?

Tack än en gång!!:)

Ha ha ha :D

Har du testat den?!

Om jag säger så här... Två av mina hundar fick delta i en utvärdering av produkten och utan att ha "gasat upp" dem alls så tyckte de att sprayen var smått obehaglig. När en bitstock plockades fram och de fick kampa lite så märkte de dock knappast av den alls!

Så om man möter en hund som bara "springer fram" så KANSKE den kan skämma, men om en hund kommer och har "onda avsikter" så hade inte jag litat ett sk*t på sprayen som skydd.

Till TS: Du får använda det våld som krävs för att skydda din egendom/din hund. Sparka, slå, trampa på osv.
Min egen erfarenhet är dock att det är svårt att agera rationellt när ens hund blir angripen. Om man har is i magen och möjlighet finns så är det mest effektiva sättet att bryta ett angrepp att hänga den angripande hunden. Tills den tuppar av och man kan lyfta undan den.

/Swat

Ok, var tvungen att ställa frågan eftersom jag helst inte hade velat bli anmäld för våld eller något liknande.

Händelsen som fick mig att börja fundera:
Mina föräldrar var ute på en långtur med våra vovvar, de går förbi grannarnas hus (inte på deras mark).
När dem gått förbi blir dem överrumplade av grannens ena stora hund , kommer bakifrån så min hund har ingen chans i värden att skydda sig.
Välter omkull honom och sätter sig i strupen på honom.
Pappa gör allt han kan för att få väck honom , men han sitter där han sitter om man säger så. Mamma tar sin gångstav och trycker till hunden och han släpper något och min kommer upp på benen på något sätt.
Som sagt vet man inte alltid hur man ska handla i en sådan situation men pappa släpper båda våra och får ner grannens hund , han blir rädd och flyr upp till huset igen. Efter några sekunder kommer han ner igen, våra e lösa men står jämte mamma och pappa och morrar.
Grannen kommer ner och skriker , har inga halsband på hunden , och inget med sig heller så hon kan inte hålla honom , det slutar med att mamma och pappa får halvspringa därifrån.(På ett ungefär var det såhär, det var lite osammanhängande när mina föräldrar berättade detta , var lite i chock)

Detta har hänt innan men inte just denna situation, vi har inhängnat hemma , kan inte även andra människor runt omkring här hägna in en lite rastgård till sina hundar om de nu ska vara ute ensamma.?

Nu har min hund blivit påhoppad minst fyra gånger på kort tid, och jag blir så ledsen , att min hund ska bli förstörd pga andras dumhet. Dels har han blivit väldigt avvaktande på andra hanhundar , han nästan förutser att han ska bli påhoppad. Fått en helt annan hund:(

Ursäkta om det blev lite långt och kanske lite osammanhängande ville bara prata av mig lite, hoppas ni förstår .

Nix, inte testat, har aldrig känt behov av att inhandla något liknande.
Att strypa hundarna i sina koppel/halsband är dock väldigt effektivt o minimerar slitskador på mjukdelarna. Bra om man är två o inte har ett par breakingstiks i fickan som man kan använda o vet hur de skall användas.
Är man ensam med två anfallande hundar så får man ge sig på den kaxigaste.
Många lite kaxigare raser går ju i gång på sparkar o dylikt, medans andra funkar det att blåsa upp sig o med myndig röst säga Gå hem/gå till matte.

Till TS: Du får använda det våld som krävs för att skydda din egendom/din hund. Sparka, slå, trampa på osv.
Min egen erfarenhet är dock att det är svårt att agera rationellt när ens hund blir angripen. Om man har is i magen och möjlighet finns så är det mest effektiva sättet att bryta ett angrepp att hänga den angripande hunden. Tills den tuppar av och man kan lyfta undan den.

/Swat

Vad man får och inte får göra är dessvärre ett tveeggat svärd. Man får skydda sin egendom, men aldrig mer än vad nöden kräver. Samtidigt så får man inte göra sig skyldig till djurplågeri. För att rädda sitt eget djurs liv kan nöden kräva att man brukar våld som räknas som djurplågeri. Frågan vad man får göra är därför inte helt lätt att besvara. Ofta besvaras sådana frågor i efterhand i rätten. Vidare kan man behöva betala skadestånd om den hund som hotar ens hund blir skadad.

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/1993:163

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka