Sv: Vad har jag för rättigheter
Ok, var tvungen att ställa frågan eftersom jag helst inte hade velat bli anmäld för våld eller något liknande.
Händelsen som fick mig att börja fundera:
Mina föräldrar var ute på en långtur med våra vovvar, de går förbi grannarnas hus (inte på deras mark).
När dem gått förbi blir dem överrumplade av grannens ena stora hund , kommer bakifrån så min hund har ingen chans i värden att skydda sig.
Välter omkull honom och sätter sig i strupen på honom.
Pappa gör allt han kan för att få väck honom , men han sitter där han sitter om man säger så. Mamma tar sin gångstav och trycker till hunden och han släpper något och min kommer upp på benen på något sätt.
Som sagt vet man inte alltid hur man ska handla i en sådan situation men pappa släpper båda våra och får ner grannens hund , han blir rädd och flyr upp till huset igen. Efter några sekunder kommer han ner igen, våra e lösa men står jämte mamma och pappa och morrar.
Grannen kommer ner och skriker , har inga halsband på hunden , och inget med sig heller så hon kan inte hålla honom , det slutar med att mamma och pappa får halvspringa därifrån.(På ett ungefär var det såhär, det var lite osammanhängande när mina föräldrar berättade detta , var lite i chock)
Detta har hänt innan men inte just denna situation, vi har inhängnat hemma , kan inte även andra människor runt omkring här hägna in en lite rastgård till sina hundar om de nu ska vara ute ensamma.?
Nu har min hund blivit påhoppad minst fyra gånger på kort tid, och jag blir så ledsen , att min hund ska bli förstörd pga andras dumhet. Dels har han blivit väldigt avvaktande på andra hanhundar , han nästan förutser att han ska bli påhoppad. Fått en helt annan hund
Ursäkta om det blev lite långt och kanske lite osammanhängande ville bara prata av mig lite, hoppas ni förstår .