Vad har hon i pälsen???

S

solenbakommolnet

Min lill-piga på 4 år har fått något i pälsen som jag inte riktigt kan förstå vad det är :crazy:
Eller pälsen och pälsen rättare sagt i huden :angel: Det ser ut som små sårskorpor som är hårda och gråa :eek:
Vad kan detta vara? Någon som har en aning?

Det sitter på bogen, halsen, manken, korset och lite över revbenen. Inte så nära varandra utan lite här och där. Kan det vara unghästvårtor? :o

Sv: Vad har hon i pälsen???

Ringorm kanske?

hur ser dom ut mer precis!

är det som vårtor eller kan du pilla bort dom??
det låter som "regnskållor".

Njaej det är inte ringorm, det har jag koll på hur det ser ut :crazy: Det är mer som Martha skriver skorpor som man kan pilla bort :o

Om det är "regnskållor" vad gör man åt det? Vad kan det bero på? Vi bor gansk långt norr ut så det har inte dirket varit något regn eller så. Därimot har hästen tidigare varit van vid att gå på lösdrift och från detta år stått på stall från september. Dock bara natte tid. Ute 7-17. Kan det ha något med saken att göra??? :bow:

Har hon täcke?

Min häst får regnskållor direkt om han har dåligt "andas" täcke eller om jag slarvar med rykten nu under täckesperioden. Viktigt att täcket är rent också.

Försöker därför ha honom otäckad på natten så fort det är lite mildare väder. Han är täckesklippt.

Nej, inte täcke inne eller så. Dock om det är mer än -25'C ute så får hon ett ganska tjockt vintertäcke på sig. :smirk: och jo, ibland inne ett fleece täcke om hon är blöt :angel:

Kan regnskållor uppkomma av dåligt borstad häst? Nu borstas hon givetvis dagligen men med rotborste. Kanske att jag inte kommit åt ordentligt nere i pälsen :o Hon har mycket tjock päls.

Om man använder en piggborste och hästen har regnskållor ska man då se till att tvätta denna "piggis" varje gång efter användandet??? Eller räcker det att man bara "plockar" ur den??? Med andra ord: är regnskållor smittsamt???
:bow:

Det kan säkert vara så att hon fått det pga av tjock päls. Att det inte kommer in tillräckligt med luft till huden. Hästar som ofta blir svettiga och torkar långsamt blir också lättare utsatta.

Det är någon typ av infektion som ofta uppkommer vid fuktigt väderlag. Man kan behandla med klorhexidin på utsatta områden och vara noga med att hon håller sig torr och ren i pälsen.

De försvinner spontant av uttorkning den varmare årstiden.

Det låter som regnskållor
Min åring har det. Hade vet här och kollade. Brukar försvinna till våren när värmen kommer.
Man kan bada med hexocil schampo 1 gång i veckan. Hålla hästen torr vid regnigt väder.
Det är svamp bakterier. Man kan även badda med clorhexodin.
Är det mycke får man kontakta vet för behandling.

Vår vet sa att det inte smittade.

Senast ändrad:

Det är streptotrikos din häst har fått, som små skorpor som man kan riva bort. De får det om det har lång päls och det blir fuktigt under pälsen, min ponny har det, svårt att få bort, iaf på min, men man ska rykta hästen noga och inte låta den stå med ett innetäcke om det är blöt utan först lägga på ett fleece sen lägga på täcket när hästen är torr, tvätta med hexocil.

Det jag undrar är>: vad har vetrinären sagt ? Jag menar är du så orolig så borde man nog ta kontakt med vet istället för att invänta svar på ett forum...

Detta är ju faktiskt inte så akut att man behöver ringa vet direkt, hade varit annorlunda om hästen stått med brutet ben :smirk:
Dessutom står det hästvård som ämne å då brukar man skriva om det oxå :bump:

oj förlät jag glömde ett ord, det är kanske streptotrikos din häst har fått, inte det är streptrotikos,:D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III