Vad har hänt?! + träckprovsfråga

N

nässla

Min häst har alltid haft lätt att hålla hullet, hon har blivit tjock så fort hon tittat på en grästuva och har inte behövt så värst mycket mat.
Men nu i våras blev hon sjuk (inflammation i bägge framhovar + hovbölder) och fick stå på boxvila ett tag. Hon mådde mentalt kasst då och matvägrade i stort sett, och förlorade en massa hull och muskler.

I somras åt hon upp sig liiite på betet, men hon är fortfarande tunn över rygg och kors, även om revbenen nu börjar vara lagom inbäddade.
Samtidigt har hon också satt en enorm vinterpäls, hon som inte brukar sätta så mycket päls alls.

Hon är avmaskad, tänderna är i bra skick, hon är pigg och blank (så blank man nu kan vara med jättepäls!) och äter och dricker med god aptit.

Har tyvärr tappat bort analyspappren, men smbrp ligger på 52 och MJ på 7,4 på vårt hö, det har jag uppskrivet. Mineralerna vet jag skulle balanseras upp med hjälp av fosforbalans, som hon också får.
I alla fall så äter hon 10 kg av det höet, samt 2 kg havre (nyss ökat från 1,5 kg, och jag tycker det hänt lite grann i alla fall).

Det är ett halvblod på ca 550 kg (när hon är i normalhull, gissar att hon ligger något under det nu). Skulle säga att hon inte gör mycket mer än promenadrids.

Så hon kan ju inte få för lite mat?! Och hon äter upp vartenda höstrå, och troligtvis litegrann av hagkompisens också...

Så hur går man vidare med det här? Hon har i alla år jag haft henne (9 år) mestadels ätit hö och havre, så det är inget nytt foder för henne.

Funderar på att skicka in träckprov (gjorde det innan betet i våras och då var det väldigt bra), men kan man göra det nu mitt i vintern eller sover maskarna nu?

Vad ska man annars hitta på för att få upp hullet på damen? Betfor tål hon inte och korn har jag troligtvis inte möjlighet att ge, annars kan jag nog fixa de flesta sorters foder... Hon fick olja ett tag när hon tävlades som mest, är det kanske nåt man skulle börja med? Lusern? Ersätta lite hö med hösilage (som har något bättre värden, men värdena på höet är ju redan så bra)?
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Kanske får hon helt enkelt för lite MJ. Jag skulle ge mer hö om hon äter det, o se om det hjälper.

Har märkt av generellt att hästar som är lite "krassliga", t ex min egen häst o en boxgranne, har ett högre MJ-behov än en friskt häst.

mvh Jessica

nässla skrev:
Min häst har alltid haft lätt att hålla hullet, hon har blivit tjock så fort hon tittat på en grästuva och har inte behövt så värst mycket mat.
Men nu i våras blev hon sjuk (inflammation i bägge framhovar + hovbölder) och fick stå på boxvila ett tag. Hon mådde mentalt kasst då och matvägrade i stort sett, och förlorade en massa hull och muskler.

I somras åt hon upp sig liiite på betet, men hon är fortfarande tunn över rygg och kors, även om revbenen nu börjar vara lagom inbäddade.
Samtidigt har hon också satt en enorm vinterpäls, hon som inte brukar sätta så mycket päls alls.

Hon är avmaskad, tänderna är i bra skick, hon är pigg och blank (så blank man nu kan vara med jättepäls!) och äter och dricker med god aptit.

Har tyvärr tappat bort analyspappren, men smbrp ligger på 52 och MJ på 7,4 på vårt hö, det har jag uppskrivet. Mineralerna vet jag skulle balanseras upp med hjälp av fosforbalans, som hon också får.
I alla fall så äter hon 10 kg av det höet, samt 2 kg havre (nyss ökat från 1,5 kg, och jag tycker det hänt lite grann i alla fall).

Det är ett halvblod på ca 550 kg (när hon är i normalhull, gissar att hon ligger något under det nu). Skulle säga att hon inte gör mycket mer än promenadrids.

Så hon kan ju inte få för lite mat?! Och hon äter upp vartenda höstrå, och troligtvis litegrann av hagkompisens också...

Så hur går man vidare med det här? Hon har i alla år jag haft henne (9 år) mestadels ätit hö och havre, så det är inget nytt foder för henne.

Funderar på att skicka in träckprov (gjorde det innan betet i våras och då var det väldigt bra), men kan man göra det nu mitt i vintern eller sover maskarna nu?

Vad ska man annars hitta på för att få upp hullet på damen? Betfor tål hon inte och korn har jag troligtvis inte möjlighet att ge, annars kan jag nog fixa de flesta sorters foder... Hon fick olja ett tag när hon tävlades som mest, är det kanske nåt man skulle börja med? Lusern? Ersätta lite hö med hösilage (som har något bättre värden, men värdena på höet är ju redan så bra)?
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Mer än 10 kg hö brukar hon inte äta upp, plus det hon stjäl av hagkompisen då (kanske 2 kg till).
Hon friskförklarades i början av juni.
Funderar på om det kan ha något med att hon börjar bli "vuxen" att göra, hon fyller ju ändå 17 till våren...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Hur mycket åt hon när hon var i normalhull?

mvh Jessica

nässla skrev:
Mer än 10 kg hö brukar hon inte äta upp, plus det hon stjäl av hagkompisen då (kanske 2 kg till).
Hon friskförklarades i början av juni.
Funderar på om det kan ha något med att hon börjar bli "vuxen" att göra, hon fyller ju ändå 17 till våren...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Om du inte kan få i henne mer hö skulle jag prova att ge ett/ett par kilo lusern. Det höjer kvoten lite lite granna, men det är mumma för hullet!
Jag har ett svårfött sto, och jag har alltid lusern inräknat i hennes foderstat eftersom hon håller sig jättefin på det.
Annars kanske du kan tillsätta ett par dl olja i maten, då får du ju upp mj men inte proteinet.

Men hade det varit min häst hade jag börjat med lusern, du skriver ju att hon fortfarande har en tunn överlinje så det kan hända att hon behöver mer av både mj och protein.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Förra årets hö var katastrofalt mycket sämre än det vi har i år, så hon åt då har jag för mig 8 kg hö, 1,5 kg lusern samt 1,5 kg havre.
Hon hamnade då på en energi/protein-kvot på lite drygt 6 (6,3 vill jag minnas) och i år blir det ju över 7...

Jag vet ju att rent generellt ska man öka på proteinet om hästen saknar muskler, men samtidigt så får hon ju nästan dubbelt så mycket protein än vad hon ska behöva enligt tabell. Och när jag ökade på havren kom hullet över revbenen och nu tycker jag att överlinjen börjar ta sig lite också.
Kan det vara att kvoten blivit för hög, så att man behöver minska ner proteinet?
Tänkte på att vissa andra ämnen kan ju ge samma problem både vid brist på ämnet och om man överdoserar...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Nej... inte säkert att man behöver öka på proteinet om hästen inte musklar... ibland är det MJ som saknas... eller e-vit/selen.

mvh Jessica

nässla skrev:
Förra årets hö var katastrofalt mycket sämre än det vi har i år, så hon åt då har jag för mig 8 kg hö, 1,5 kg lusern samt 1,5 kg havre.
Hon hamnade då på en energi/protein-kvot på lite drygt 6 (6,3 vill jag minnas) och i år blir det ju över 7...

Jag vet ju att rent generellt ska man öka på proteinet om hästen saknar muskler, men samtidigt så får hon ju nästan dubbelt så mycket protein än vad hon ska behöva enligt tabell. Och när jag ökade på havren kom hullet över revbenen och nu tycker jag att överlinjen börjar ta sig lite också.
Kan det vara att kvoten blivit för hög, så att man behöver minska ner proteinet?
Tänkte på att vissa andra ämnen kan ju ge samma problem både vid brist på ämnet och om man överdoserar...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

En kompis hade liknande problem, blank välmående häst, men tog sig inte i hullet, särskillt på överlinjen, trots BRA foder och rejält av det också. Det visade sig nyligen att den hade magsår!
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Jag tycker att du skall fodra mer med ögat och göra som de andra säger, lägg till lusern. Har själv haft stora problem att få upp min gamla häst f.84 i hull. Känns som om jag har provat det mesta. Kollade tänderna i våras (tror jag det var) och då var de okej. Kollade dem igen nyligen och då var de lite halvtaskiga. Han har därför svårt att mala grovfodret tillräckligt samt att jag tror att proteinet är lägre i höet än vad analysen visar. Det märktes även på min lättfödda häst som tappade lite överlinje även om han på pappret fick lika mkt protein som han fått tidigare.

Gammalpållen står nu på en kvot på ca 8 och får då 2 kg lusern och 1,5 kg Hippo Alfa samt 0,5 kg müsli och lite betfor, allt utom müslin uppblött så att han slipper tugga och mala så mkt själv. Först nu efter ett drygt år börjar han ta sig ordentligt.
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Tog kort på damen idag, och insåg att hon faktiskt lagt på sig en del sedan jag höjde havren. Så kanske är det rätt väg att gå, tänkte prova att lägga till lite olja också och se vad som händer.

Brukar försöka fota henne med jämna mellanrum, för det är lättare att se skillnader då, man blir så lätt hemmablind tycker jag...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Tja, hon skriver ju att hästen ifråga inte KAN få för lite mat, eftersom hon får mer än tabellerna visar. Samt att "värdena på höet är ju redan så bra". Vad jag menade är att man inte kan stirra sig blind på analysen och tabeller. Det är lätt att göra det misstaget (har själv gjort det) :angel: . Har hästen tunn överlinje så är det ju många gånger protein som saknas. Börjar hästen dessutom bli till åren så kan det ju vara så att den behöver mer protein, även om den inte är 20+, som tabellerna räknar.

Kan ju tilläga att jag inte påstod att hon INTE fodrade med ögat, utan kanske behövde göra det mer istället för att kolla kvoter osv så noga...
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Självklart fodrar jag ju med ögat också, annars skulle jag väl inte ha reagerat på att hästen var för tunn?

Däremot tycker jag att det känns meningslöst att bara på måfå trycka i mera mat när hästen får långt mer än vad den ska behöva enligt alla tabeller och mycket mer än vad den hade behov av förra året, året innan det, året dessförinnan osv.
I och med att hon alltid har varit lättfödd (och legat i underkant om man ska räkna enligt tabellerna) så reagerar man ju när hon helt plöstligt tycks behöva mycket mera mat än hon någonsin fått förr, trots att hon idag tränas mindre än hon gjort förut.

Därför undrar man ju vad som kan ha gått snett, och efter spånande med min stallägare och studerande av foton från den senaste tiden har jag kommit fram till först och främst öka på energin i fodret, eftersom hon tidigare fått mer energi i förhållande till protein och sett fin ut på det.
 
Sv: Vad har hänt?! + träckprovsfråga

Du ska se att hon behöver mer MJ just pga att hon varit krasslig som du skrev i början av tråden. Inte alls underligt tycker jag... :smirk:

Öka du MJ tills hon ser fin ut i hullet, så länge hon inte blir "nipprig" av det... :crazy:

Kom bara ihåg att Protein-givan ska följa med MJ-givan upp. Smrp/MJ-kvoten bör inte understiga 6 i den totala foderstaten.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 304
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp