Vad har hänt med lillgrabben?

Singoalla

Trådstartare
Ni har säkert svarat på liknande problem tusen gånger, men hoppas på att ni ska orka hjälpa mig och min lilla prins!:)

Lucidor (nu är han 8-9 månader) har alltid haft lite känslig mage. Så i början av året i samband med att han kastrerades så köpte vi nytt foder till honom hos veterinären, som skulle vara bra för känsliga magar. Och det har det verkligen varit. Så i början av mars fick vi hem en foderkatt (1,5 år) som totalt torrfodervägrar, han äter rått kött och Mjau. Lucidors torrfoder står alltid framme och han äter mycket utav det, men det har även blivit så att han får Mjau och kött när Jaropolk äter. Och det har fungerat bra hittills. Men så i torsdags så blev Lucidor väldigt dålig i magen, betydligt värre än vad det kunnat bli tidigare. Det kommer nästan bara vätska :( Han har även spytt tre gånger sedan i torsdags, vilket han aldrig gjort tidigare. Jag misstänkte först att det kunnat vara kattmaten eller köttet som varit dåligt, men Jarpolk har inte påverkats alls.

Igår kväll var han på lådan tre gånger inom loppet av en halvtimme och spydde därefter. Jag blev orolig och ringde jourveterinär. Eftersom han äter och dricker bra, leker och myser som vanligt så såg hon ingen anledning att åka in med honom. Hon rekomenderade att han enbart skulle äta sitt torrfoder och få i sig mycket vatten framöver så kommer han förhoppningsvis bli bättre snart.

Hon tyckte även att det var att "slänga pengarna i sjön" att ge honom Mjau samtidigt som han äter dyrt torrfoder, då Mjau är väldigt starkt för magen och slår förmodligen ut effekten av torrfodret helt. Så nu ska jag testa att ge honom enbart torrfoder framöver och hoppas på att min lila älskling mår bra snart.

Är det någon som har någon idé på vad som har hänt? Lucidor har alltid fått blötmat vid sidan om sitt foder, hur kommer det sig att det fungerat tidigare och sen plötsligt slår tillbaka? Vad kan ha hänt i torsdags som gjorde att han plötsligt blev superdålig? :crazy:

Jag tyckte mig känna igår kväll att han var lite varmare än vanligt... (nakenkisse, känns lätt). Men jag vet inte om han verkligen var det eller om jag bara inbillade mig för att jag är orolig. Ska köpa en temp på vägen hem.
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

100 som läst men ingen som har någon idé? :) Han har blivit lite bättre nu under veckan som gått men i söndags spydde han igen. Är lite bättre i magen men det går lite i banor. I alla fall på väg åt rätt håll! Nu äter han bara sitt torrfoder..
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

De kan ju finnas flera orsaker till dålig mage och spya. De kan vara så att han reagerar på något i blötmaten. Det kan vara något annat han fått i sig. De kan ju vara någon parasit som legat latent alt något foderkatten kommit med.
De kan vara att katten är sjuk.

Har katten feber?
Har du kollat parasiter tex vanlig mask, giarda, tritrichomona osv
är katten/katterna vaccinerade?
Svälte du katten och gav sedan skonkst efter katten blivit dålig?
Vilken sort av mjau gav ni..
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

Jag har inte kollat parasiter ännu, båda katterna är vaccinerade och har enbart varit innekatter. Feber verkar han inte ha, har inte tagit temp men han är inte varm och verkar inte trött eller dåsig. Lika lekfull, kelig och social som vanligt.

Har har inte testat svälta katten ännu, gick på veterinärens råd och gav honom enbart hans torrfoder. Det börjar bli bättre nu efter en vecka men varit någon dipp på vägen. Hur länge bör jag vänta innan jag testar svälta honom nu? Han är fortfarande lös i magen, men det kommer inte enbart vatten som det gjorde tidigare. Börjar ta en mer fastare form. Han dricker väldigt mycket (har 3 vattenskålar framme) så nog ingen risk för uttorkning.

Han fick Mjau Kött som han har ätit många gånger tidigare utan problem.
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

Hade iaf kört skonkost i minst 12 timmar ev 24 så att magen får en chans att återhämta sig helt och sedan fasa in fodret sakta, flera ggr om dan. Givetvis tillgång till vatten.

Skonkost kan vara överkokt kyckling eller rå köttfärs med tex äggula. Ta då bort all annan mat(torrmat växter mm) som hon kan äta. Den andra katten ska få sin mat i ett stängt rum och tas sedan bort då den ätit färgigt.

Försvinner inte spyan och dendåliga mage bör du göra parasit koll och om det är grönt så ska du be veterinären kolla så att katten ej svalt ett främmande föremål som gör att den r dålig och spyr..
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

Skonkost kan vara överkokt kyckling eller rå köttfärs med tex äggula.

Lite OT, men vår andra kisse äter rå köttfärs dagligen. Tror du att vår lillkille skulle kunna äta köttfärsen då också med sin känsliga mage? Enligt veterinären skulle ju Mjau vara väldigt starkt för magen och "slå ut" hans bra-för-magen-torrfoder. Men torrfoder + köttfärs kanske skulle funka?

Just nu får storkissen Mjau eller köttfärs i ett separat rum två gånger om dagen. Ska kolla hur det ser ut i lådan idag, om det blivit bättre. Om det fortfarande är dåligt känns det lägligt att testa nåt nytt. Och givetvis gå till veterinären om jag inte får bukt på problemet...
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

Jag hoppas att katten är bättre. Men tror att det är som veterinären säger- Du ger special foder och annan blöt mat.
Låt kisse bara äta special foder alt om det finns samma i blöt mat. Det kan ta tid innan oron i magen går över. Men ge inte katten något annat än sitt foder.

Vi har en känslig katt och en foder intolerant hund. Så vi har slutat att ge annat foder än special fodren. Så håller sig hund o katt magen bra. Men det var svårt i början att inte ge något annat.

Hoppas att katten blivt bra.
Mvh
pudlan
 
Sv: Vad har hänt med lillgrabben?

Lite OT, men vår andra kisse äter rå köttfärs dagligen. Tror du att vår lillkille skulle kunna äta köttfärsen då också med sin känsliga mage? Enligt veterinären skulle ju Mjau vara väldigt starkt för magen och "slå ut" hans bra-för-magen-torrfoder. Men torrfoder + köttfärs kanske skulle funka?

Just nu får storkissen Mjau eller köttfärs i ett separat rum två gånger om dagen. Ska kolla hur det ser ut i lådan idag, om det blivit bättre. Om det fortfarande är dåligt känns det lägligt att testa nåt nytt. Och givetvis gå till veterinären om jag inte får bukt på problemet...

ja, för extremt känsliga magar kan blötmaten vara för kraftig. Ja har själv en katt som kan äta all form av kött och snor lite annat i mellanåter men denna katt klarar inte av blötmat.
Tycker fortfarande att du borde svälta i 12-24 timmar för att magen ska kunna återhämta sig och ha en chans att återhämta sig. Skonkosten fungerar ju på samma sätt som hos människan, om du varit magsjuk är det bäst att börja måltiden som magen lätt kan bearbeta dvs undvika svårsmält mat.
Sen börja sakta introducera torrmat, och kör endast torrmat.

Gör inge mer foderbyten utan kör skonkosten i några dagar sen börja sakta blanda i torrmaten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: Sol
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 010
Senast: EZMK
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 325
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp