Vad har hänt med hästkunskapen och unghästar?

Sv: Vad har hänt med hästkunskapen och unghästar?

Oj, vart bor du? Du måste hålla till i någon form av hästmässig avkrok? Jag har hittills aldrig under mina år som hästägare stött på en häst vars rygg gått sönder av en tillpassad sadel som inte är bra för ryttaren, inte heller någonsin någon som inte skor när hästen behöver det p.g.a. att någon sagt 8 veckor till dem - eller för den delen sett en enda sadelutprovare som inte vill se hästen riden i sadeln?

Jag blir helt stum av förundran faktiskt. :D

Det finns mycket skit i hästvärlden och jag kan förfäras över att mycket "gammal" hästkunskap är försvunnen, men de avarter du beskriver kan jag verkligen inte känna igen!

Varför ska inte unghästar hoppa kryss? Det är bara att erkänna okunskap - detta har jag missat trots massor av tillbringad tid med kunnigt folk :o

Precis vad jag tänkte också. Att man hoppas saxar (för det är väl det som menas?) i början är för mig en självklarhet då de är lätta för hästarna att hoppa på i och med att de är lägre i mitten. Så gjorde vi även för 30 år sedan. Man ska underlätta för hästarna.
TS
Att använda tex repgrimma finner jag inget fel i. Jag använder ofta det till ungponnyn vid longering. Jag vill vara rädd om hennes mun och har den då istället för träns. Dock longerar jag bara 5 - 10 min max. Det handlar inte om att hästen ska springa varv på varv utan att hon ska lyssna på kommandon och röra sig avspänt i alla gångarter. Vänja sig vid flaxande sadelkåpor osv. Den är också väldigt bra när man ger sig ut på promenader med hästarna.
Man kan använda utrustning fel och man kan använda den rätt. Själva utrustningen är inte dålig bara för att det finns de som inte vet hur de ska använda den. Just inspänningar på unghästar är inget för mig. Jag kan inte få hästarna till bra arbete med dem. Vill jag hjälpa hästen sätter jag på en Chambon så att hästen får komma ner med nacken och upp med ryggen/använda sin överlinje, utan att sitta fast. (Men det finns säkert hästägare som kan använda inspänningar på ett bra sätt)
När man jobbar med unghästar handlar det ju om inlärning. Man behöver vara pedagogiskt, ta en sak i taget och inte ha bråttom. Om man känner att man inte är trygg i vad man gör ska man ta hjälp tycker jag. Det ska inte bli ett exprimenterande. Det finns de som har stor vara av unghästar och då får man vända sig till dem när det behövs. Sen gäller det ju också att vara lyhörd för hästen och anpassa träning/utbildning till individen.
Att just kunskapen om unghästar och dess utbildning inte är så stor beror nog till stor del på att det sällan är något som man kommer i kontakt med på ridskolorna. Där är hästarna redan utbildade. Den stora massan lär sig trots allt rida på just ridskola.

Jag har funderat var kunskapen har tagit vägen, ni vet den man lärde sig av att vara i stall hela kvällar och helger hos människor som kan hästar.
Jag har också varit sådan. Det är så mycket man lärt sig av dessa äldre mycket erfarna hästmänniskor. Tyvärr verkar många yngre inte alls intresserade av att lära sig eller ens lyssna. De tycker att de redan kan eller så säger deras tränare något annat och då har alltid tränaren rätt. Det är svårt att föra vidare kunskap och erfarenheter till den som inte vill lyssna.

Jag blir förskräckt när jag ser folk longera 1åringar, när man spänner in unghästar 1-2-3 åringar när man ska longera eller tömköra, man ska vifta med rep och har repgrimmor, man hoppar in hästar på kryss osv.
Jag skulle också bli förskräckt om jag sett detta, men jag har inte sett varken 1 eller 2 åringar bli longerade eller hjälptyglar vid inridning. Vifta med rep vet jag inte heller vad du menar med. Hoppa in hästar på saxar (menar du väl?) är en självklarhet för mig. Vare sig det är löshoppning eller första uppsuttna hoppningen. En sax är lättare för hästen att hoppa på och komma rätt så den hjälper den oerfarna hästen. Så gjorde vi för 30 år sedan och gör fortfarande.

Grundridning är sekundärt, nu fixar man saker med hjälptyglar och starka bett, hästar går ensamma i små hagar osv.
Det finns säkert såna som gör så, men det är inte det vanliga. Hjälptyglar och skarpa bett vid inridning är no-no för alla erfarna hästägare. Har inte stött på det någon gång (tack och lov) Jag säger inte att det inte finns, men det kan inte vara vanligt.
Grundridningen är A och O. Den får aldrig bli sekundär. Den är grunden vi ska bygga vidare på. Finns inte den kommer man ingenstans.
Man låter 2åringar löshoppa 120 första gången de löshoppar, man rider ston med föl vid sidan så mjölken sprutar.
Men....det är ju avarter. Inget folk i allmänhet håller på med.

Eller är jag bara gammal? :p Jag har drillats hos kända och okända människor år efter år och allt ovanstående har varit strängt förbjudet oavsett om det är OS-ryttare eller ej.
Nej du är inte gammal. Du har bara rätt sunda åsikter som jag tror delas av de allra flesta. Inget konstigt alls. (förutom det med att inte hoppa saxar).

Jag har också lärt mig att aldrig hoppa sax eller kryss med unghästar. Det gör ingen av de jag känner och aldrig någon av de jag jobbat hos (svårklass-ryttare).
Unghästar ser inte kryss/sax som vi. De fokuserar inte på mitten som vi gör utan de ser på kanterna när det är som högst och brukar då ta jättesprång-tycker vi. Men de hoppar ju bara över den högsta punkten på bommarna.

Kryss/sax är också svårare för en unghäst att taxera mot.Så därför ska man hoppa in de på rättuppstående då de kan taxera bättre och se hindret "rakt".

Jag har också lärt mig att aldrig hoppa sax eller kryss med unghästar. Det gör ingen av de jag känner och aldrig någon av de jag jobbat hos (svårklass-ryttare).
Unghästar ser inte kryss/sax som vi. De fokuserar inte på mitten som vi gör utan de ser på kanterna när det är som högst och brukar då ta jättesprång-tycker vi. Men de hoppar ju bara över den högsta punkten på bommarna.

Kryss/sax är också svårare för en unghäst att taxera mot.Så därför ska man hoppa in de på rättuppstående då de kan taxera bättre och se hindret "rakt".

Precis, räcke med lite utrullad markbom eller tydliga stigsprång för de små har jag också lärt mig :)

Vem ska man lita på istället för sin tränare menar du? Vilt främmande människor på nätet?

Jag tycker att A och O i ens hästhållning är att man omger sig med utbildade, proffsiga människor som man tycker har en vettig syn på hästar och hästhållning. De jag har valt att lita på är min klinikvette, min hovis och min tränare. Man får ju liksom bestämma sig, man kan inte lyssna på alla.

Sen ska man ju inte köpa allt, hade min tränare t.ex. sagt att jag skulle dra åt nosgrimman så hårt jag bara kunde hade jag ju opponerat mig och bett denne att förklara varför jag skulle göra så.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Hade inte en aning om det med kryss, trodde det var lätt för unghästar att hoppa på.

Även för människor är det mycket svårare att hoppa hinder som är i kryss, och jag tror att det egentligen är av samma skäl. Det finns ingen marginal i sidled utan man måste antingen komma exakt rätt eller överhoppa. Taxeringen av hindret blir också svårare på samma sätt som för en häst.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Hade inte en aning om det med kryss, trodde det var lätt för unghästar att hoppa på.

Det är nog lättare en bit in i inhoppningen men man bör ju ha det i åtanke att hästen inte uppfattar det som ett räcke när man man presenterar hästen för kryss första gångerna :)

Jag tycker också att du generaliserar för mycket.
Ja, det du beskriver förekommer säkert. Att man rider ston med föl vid sidan så mjölken sprutar...
jag började rida mitt fölsto två månader efter fölning. 15 minuter på gårdsplanen. Knappast problematiskt för varken sto eller föl att stoet fick jobba en kvart och att fölet faktiskt inte fick dia under just den kvarten... men det är säkert i strid med allt vettigt att göra så:angel:

Jag ser säkert helt annan hästhantering än du uppenbarligen gör. Jag ser att majoriteten inte gör så som du beskriver. Mina hästbekanta longerar inte sina ettåringar. Man kanske ber dem att gå i cirkel runt om sig, byter varv, tar enstaka steg i trav. I tio minuter. Och man kanske använder repänden för att markera för hästen att den ska röra sig. I stället för att använda spö..

Eftersom du tycker jag generaliserar kan du väl ändå ta citat som JAG skrivit och inte någon annan här på buke!

För det där har jag inte skrivit och inte ens kommenterat!

Oj, vart bor du? Du måste hålla till i någon form av hästmässig avkrok? Jag har hittills aldrig under mina år som hästägare stött på en häst vars rygg gått sönder av en tillpassad sadel som inte är bra för ryttaren, inte heller någonsin någon som inte skor när hästen behöver det p.g.a. att någon sagt 8 veckor till dem - eller för den delen sett en enda sadelutprovare som inte vill se hästen riden i sadeln?

Jag blir helt stum av förundran faktiskt. :D

Det finns mycket skit i hästvärlden och jag kan förfäras över att mycket "gammal" hästkunskap är försvunnen, men de avarter du beskriver kan jag verkligen inte känna igen!

Jadu förr bodde jag i Sthlm och numera bor jag i Dalarna och det var lika där som här.

Det finns en tämligen känd sadelutprovare för främst islandshästar som åker över hela Sverige med gott renomé som inte kan prova ut en sadel ordentligt.
Har en bekant som provade ut och köpte en sadel till sin häst för några veckor sedan, sadeln är både för vid och påtok för svängd för hästen så den gungar på ryggen...
Den personen har även provat ut sadel till min häst för några år sedan och det var lika illa då som nu, men jag lyssnade inte blindt och köpte därför ingen sadel av henne.
Denna sadelutprovare har jag även sett prova ut flera illapassande sadlar och den här sadelutprovaren är långt ifrån den enda jag träffat på och sett prova ut ej passande sadlar till häst och ryttare.

Jag har stött på en hel del hästmänniskor som haft sina hästar barfota och tycker det är okej att låta hästen bli så lång i tårna att nedre delen av hoven till slut gått av :eek:
Och då har de tagit ut hovis för att verka...

Så nej mitt förtroende för sadelutprovare och många hästmänniskor är väldigt lågt efter att ha sett mycket skit som är på riktigt skadligt för hästarna och det tycker jag inte är okej.
Att andra har en annan syn på hästhållning än vad jag har är helt okej sålänge hästarna inte far illa..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar