Vad har hänt med hästkunskapen och unghästar?

P

Papaya

Jag har funderat var kunskapen har tagit vägen, ni vet den man lärde sig av att vara i stall hela kvällar och helger hos människor som kan hästar.

Jag blir förskräckt när jag ser folk longera 1åringar, när man spänner in unghästar 1-2-3 åringar när man ska longera eller tömköra, man ska vifta med rep och har repgrimmor, man hoppar in hästar på kryss osv.
Grundridning är sekundärt, nu fixar man saker med hjälptyglar och starka bett, hästar går ensamma i små hagar osv.
Man låter 2åringar löshoppa 120 första gången de löshoppar, man rider ston med föl vid sidan så mjölken sprutar.

Eller är jag bara gammal? :p Jag har drillats hos kända och okända människor år efter år och allt ovanstående har varit strängt förbjudet oavsett om det är OS-ryttare eller ej.

Sv: Vad har hänt med hästkunskapen och unghästar?

Jag har undrat samma sak länge. Inte minst sedan jag försökte hitta en bra ridskola till min dotter. Då var det inte tal om att ryttaren skulle vara i balans. Det var mycket viktigare att alla fick galoppera redan från dag ett sadeln.

Kan det ha något att göra med att de som "kan hästar" inte har tid att lägga på att lära upp blandade barn och tonåringar som då och då ramlar in i stallet? Samtidigt som tvivelaktiga källor på internet delar ut det ena hårresande rådet efter det andra. Vem ska man tro på är en riktigt svår fråga på många områden idag, vilket så klart är extra svårt för nybörjare att reda ut.

Fast är det verkligen så? Jag tycker att jag såg mer hårresande saker när jag red på ridskola för 30 år sedan. Jag tycker inom många områden istället att kunskapen har ökat, ta bara ämnet sadlar. Jag tycker folk är mycket mer medvetna om vikten av att en sadel ska provas in nuförtiden.

Foderkunskapen har också ökat hos gemene man vad jag kan utläsa i alla fall.

Kunskapen om hästens mun har ökat och vikten av passande bett och nosgrimmor uppmärksammas mycket mer.

Longering är ju ett ganska känsligt ämne. Jag ser ingen mening med att longera en häst som springer omkring som i en centrifug, då är det bättre med någon slags inspänning. Själv longerar jag mycket sällan då jag inte behärskar det så att det blir rätt.

Jag tyckte man såg många fler ryttare förr som "sågade" i sina hästar än man gör nu. Kunskapen om hur man ska rida sin häst bakifrån tycker jag är mycket mer utbredd nu.

Fast är det verkligen så? Jag tycker att jag såg mer hårresande saker när jag red på ridskola för 30 år sedan. Jag tycker inom många områden istället att kunskapen har ökat, ta bara ämnet sadlar. Jag tycker folk är mycket mer medvetna om vikten av att en sadel ska provas in nuförtiden.

Håller med till viss del, men det är fortfarande ett stort problem att folk har en utpassad sadel till hästen men inte till ryttaren så sadeln hamnar i obalans och hästen går sönder iaf så nej jag är inte imponerad i stort.

Foderkunskapen har också ökat hos gemene man vad jag kan utläsa i alla fall.

Samma sak här, många har lärt sig att räkna foderstater och det fungerar perfekt i teorin men inte i praktiken, folk kan inte längre använda sina ögon och känsel för att avgöra om det fattas något.

Kunskapen om hästens mun har ökat och vikten av passande bett och nosgrimmor uppmärksammas mycket mer.

Samma sak här, enligt konstens alla regler ligger bettet bra och i rätt storlek men hästen går inte bra på det och visar ofta tydligt att den inte är speciellt nöjd.
Då vägrar många att frångå regeln och göra sin häst nöjd med ett bett den trivs med oavsett om det följer några påhittade bettregler eller ej.

Folk kan hästteori idag men de har ingen känsla för hästarna vilket jag tycker är betydligt viktigare.

Och hur kan du dra alla över en kant?

Och du kan allt inom vad som behövs till hästar perfekt, eftersom du kan sitta och döma andra?

Och hur kan du dra alla över en kant?

Och du kan allt inom vad som behövs till hästar perfekt, eftersom du kan sitta och döma andra?

Nej jag drar inte alla över en kant men MÅNGA, helt klart majoriteten gör så.

Samma sak som att precis alla jag träffat på som kommer direkt från ridskolan säger att en häst ska skos var 8e vecka och inte när det behövs oavsett om det är var 5e vecka eller var 9e...

Å nej jag är inte ett dugg imponerad av folk som kan teori om de inte har känslan för hästen.

Men vad du tycker är god hästhantering kanske någon annan är skit och tvärtom,

Hästar är ett stort område så du kan inte säga att det är rätt och fel, tex om hästen visar missnöje med ett bett, kanske den gör med alla andra bett och utan bett vad gör du då slutar rida hästen även ifall du vidtagit alla åtgärder som finns att ta?
Hästar har ju också personlighet som sagt

Men vad du tycker är god hästhantering kanske någon annan är skit och tvärtom,

Hästar är ett stort område så du kan inte säga att det är rätt och fel, tex om hästen visar missnöje med ett bett, kanske den gör med alla andra bett och utan bett vad gör du då slutar rida hästen även ifall du vidtagit alla åtgärder som finns att ta?
Hästar har ju också personlighet som sagt

Tjaa jag kan rabbla ett helt gäng med hästar som har ryggproblem pga utprovade sadlar som sitter bra sålänge deras ryttare inte sitter i sadeln.
Då hamnar de i obalans och orsakar punkt tryck = trasig rygg.

Om hästen visar missnöje med alla bett får man rida utan tills man hittat ett bett som fungerar.
Kan man inte rida bettlöst så får man låta bli att rida.

Missnöje tyder på obehag och att medvetet utsätta hästen för onödigt obehag är djurplågeri och det är aldrig okej.

Alla hästar är individer och alla hästar passar inte som ridhästar eller att använda traditionsenlig utrustning och då får man helt enklet acceptera det och antingen hitta lösningar som passar hästen eller inte rida.

Men om du nu har sett ett visst antal hästar som gått sönder pga ryttaren, har du gått fram och sagt någonting och försökt hjälpa och förändra eller har du varit en läktarryttare som kan allt och vet bäst?
För har du inte sagt någoting utan bara tittat på har du gjort lika mycket fel som ryttaren som kanske är utan kunskap och inte ser, än du med kunskpen.

Tjaa jag kan rabbla ett helt gäng med hästar som har ryggproblem pga utprovade sadlar som sitter bra sålänge deras ryttare inte sitter i sadeln.
Då hamnar de i obalans och orsakar punkt tryck = trasig rygg.

Att passa ut en sadel handlar ju också om att se ryttare i sadeln. Ligger sadeln bra på hästen ska man ju kolla hur den ligger med ryttare på. Får man inte lära sig det när man blir sadelutprovare?

Senast ändrad:

Att passa ut en sadel handlar ju också om att se ryttare i sadeln. Ligger sadeln bra på hästen ska man ju kolla hur den ligger med ryttare på. Får man inte lära sig det när man blir sadelutprovare?

Flertalet sadelutprovare gör inte det :crazy:

Inte ens alla sadelmakare är noga med att kolla det... :mad:

Men om du nu har sett ett visst antal hästar som gått sönder pga ryttaren, har du gått fram och sagt någonting och försökt hjälpa och förändra eller har du varit en läktarryttare som kan allt och vet bäst?
För har du inte sagt någoting utan bara tittat på har du gjort lika mycket fel som ryttaren som kanske är utan kunskap och inte ser, än du med kunskpen.

Japp jag säger till när jag ser att det är åt helvete för hästen.
Kan tillägga att jag alltid säger det på ett snällt och trevligt sätt för att hästägaren ska ta till sig det men får ofta ett otrevligt svar "sadeln är utprovad!" å det kan den väl vara men det betyder ändå inte att den passar just nu....

Å det spelar heller ingen roll om sadeln kostade 30 000kr den passar ändå inte...

Men det är sjukt mkt prestige inom ridningen av folk som inte kan så jag blir mest trött å matt på idioter numera.
Jag är liksom inte imponerad av mentaliteten fetast plånbok vinner som ofta förekommer.

Men lika trist med de som tar sig vatten över huvudet och köper häst och inser i efterhand att de inte har råd att köpa en passasnde sadel till hästen och därför tycker det är okej att rida i en som hästen får ont i ryggen av.

Själv tar jag gärna emot konstruktiv kritik, tips och funderingar som jag kan fundera på och ta till mig om jag tycker det låter som en förbättring för mig och min häst.
För mig är det självklart att alltid eftersträva bättre lösningar som kan göra livet och ridningen bättre för mig och min häst.

Å kan jag dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra så gör jag gärna det.
Jag tycker att det är kul när det går bra även för andra :)

Senast ändrad:

Jag håller faktiskt inte heller med.

Det finns överdrifter åt båda hållen. Folk som lägger pengar på dyr utrustning, gärna drar ihop hästarna med allhenda remmar och bett. Som stallar upp sina hästar dygnet runt, möjligtvis låter dom gå ut själva i ett frimärke.
Och det finns folk har ridit alla sina hästar med sadeln de köpte på Börjes för tretti år sedan, har sin häst ute i ur och skur utan täcke etc.

Men inte fan är de så många som du och pulkaskurk påstår.

Ridsporten har förändrats de senaste decennierna, det kan ingen neka till. Man har häst på annat sätt idag. Stora anläggningar har växt fram, man lägger ner mkt mer pengar på träningar och utrustning. Tidigare red man inte alls för tränare på samma sätt, utan man fick prova sig fram efter vad man läst i böcker och gå på känsla. Ibland blev det bra, och ibland gick det åt helvete.
Man måste misslyckas för att lära sig, men idag har vi möjlighet till att ta del av kunskap på ett helt annat sätt, och man kan undvika en del misslyckanden. Idag är det inte ovanligt att man rider för flera olika tränare, man plockar russinen ur kakan och går på känsla med vad man tycker känns och låter bäst. Bredden av böcker har ökat, idag är det inte bara Lussans Ridlära som finns i bokhandeln. Internet har gett människor en enorm kunskapsbank att söka i.

Nästan alla hästmänniskor i min tidigare och nuvarande närhet har känsla för hästar. Oavsett om de rider i landslaget, eller på ridskola. Sen finns det folk som kanske är helt ute och cyklar, och kanske egentligen borde hålla på med motorer istället, men så många tycker jag faktiskt inte att de är. Majoriteten är ödmjuka människor som vet att man aldrig blir fullärd som hästmänniska och vet att det alltid finns mer att lära.

När jag gick en utbildning till hästmassör, som ju inte har med sadelutprovning att göra, fick vi ha en sadelmakare som gästlärare en del dag. Han pratade om sadel i allmänhet, om olika delar m.m. Och så fick vi lära oss grunden i att kolla om en sadel passar. Och att det var viktigt att också se ryttare i sadeln, den kan ligga i bakåtvikt eller framåtvikt när det sitter någon i sadeln tex. Det är ju jättedåligt om en sadelutprovare inte kollar det, eller att inte ens alla sadelmkare gör det. Man förutsätter ju att dom vet vad dom gör.

"kunskap är inte av ondo".
Du får det att låta som om det är bättre att inte kunna teoretiskt, bara praktiskt. Måste säga att kunskap är inte av ondo och teori och praktik ger de bästa förutsättningarna. Bara för att man läser sig till mycket betyder inte att man blir sämre praktiskt och tappar känsla.

I stallet där vi står finns det ca 15 hästar, olika åldrar, raser, ponny, fullblod, islänningar, åringar, 2 åringar och 3 åringar och lika många olika människor som alla har sin egen hästordning. Den ena linimentar, lindar ser svullnader och alla möjliga fel på sin häst (både såna fel som finns och inte finns), duttar och nuttar.
En annan bryr sig nästan inte alls, borstar sadelläge, kratsar hovar, rider en sväng, hästen får kraftfoder lite borst visp och sen ut i hagen.
En annan är värdsmästare på häst skötsel, en annan värdsmästare på hur man SKA tömköra, en annan är av HELT annan åsikt o.s.v. En del jobbar mycket med sin 2åring en annan säger att man ska vänta med allt till dom är 2,5år, inte göra nåt alls med dom. En del löshoppar en del inte alls. Det finns lika många "hästlagar" som det finns folk. Dom flesta av hästarna ser ut att må bra fast dom alla sköts på olika sätt, en del köper allt på Börjes, en del köper benskydd för tusenlappar, en del syr och lappar trasiga täcken andra köper bara nya för att det kan vara bra att ha ett täcke till varje veckodag och årstid, och alla tror att just dom gör och kan bäst, alla är saliga på sin hästtro. Ser man nåt som är helt åt fanders säger man till på ett snällt sätt annars får var och en göra som dom själva vill, vi sköter vår häst andra får göra hur dom vill för det finns så många olika lagar om hur man SKA göra:).

Nej jag drar inte alla över en kant men MÅNGA, helt klart majoriteten gör så.

Samma sak som att precis alla jag träffat på som kommer direkt från ridskolan säger att en häst ska skos var 8e vecka och inte när det behövs oavsett om det är var 5e vecka eller var 9e...

Å nej jag är inte ett dugg imponerad av folk som kan teori om de inte har känslan för hästen.

Jag tycker också att du generaliserar för mycket.
Ja, det du beskriver förekommer säkert. Att man rider ston med föl vid sidan så mjölken sprutar...
jag började rida mitt fölsto två månader efter fölning. 15 minuter på gårdsplanen. Knappast problematiskt för varken sto eller föl att stoet fick jobba en kvart och att fölet faktiskt inte fick dia under just den kvarten... men det är säkert i strid med allt vettigt att göra så:angel:

Jag ser säkert helt annan hästhantering än du uppenbarligen gör. Jag ser att majoriteten inte gör så som du beskriver. Mina hästbekanta longerar inte sina ettåringar. Man kanske ber dem att gå i cirkel runt om sig, byter varv, tar enstaka steg i trav. I tio minuter. Och man kanske använder repänden för att markera för hästen att den ska röra sig. I stället för att använda spö..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka