Haha, nä du råkade nog hitta två av mina riktiga akilleshälar där! Det var därför jag la in en liten brasklapp om att det inte alltid är perfekt i mitt inlägg (som för övrigt var just ett foruminlägg, ingen "lång krönika", om vi nu ska vara petiga).
Jag har en tendens att vilja börja meningar med "Men" och "Och" (tror att det beror mycket på att det är okej på engelska, vilket är det språk jag använder mest) och använde de tre små punkterna alldeles för mycket en gång i tiden, så det är något jag försöker jobba på. Sedan använder jag parenteser alldeles för ofta, och skriver för långa meningar, och babblar på för mycket, och... Inte perfekt, som sagt!![]()
Precis som pa Svenska ar det okay att starta meningar med "coordinating conjunctions" (for, and, nor, but, ... eh, eh, or, so ... eh, eh ... yet ... and I'm sure I forgot some) i informell text, men formellt gor man det inte pa Engelska heller.
Det är inte så känsligt och ”lärs inte in fel” i åldern det avser.
Det grundläggande problemet är att barn inte ”utbildas” hemma i alla familjer att läsa, lära sig uppskatta läsning, sagor osv .
Jag blir förvånad att du anser att en bok för ett litet barn i årskurs ett skulle behöva ha exakt grammatik för annars lär sig barnet fel.
Vanligtvis är de första böckerna bestående av korta meningar och inga kommatecken osv . Det behövs inte då poängen inte är grammatik utan att barnet ska lära sig läsa .
Precis!
Det viktigaste ar att barnet ska lara sig kanna igen det skrivna spraket och tycka om att lasa. Darfor ar det viktigare att text till nyborjar lasare ar latt for barnet att kanna igen. (eller den vuxna om det galler en vuxen illiterate person)
@Angel Imon är dessvärre jättevanligt på nätet. Det är bland de fulaste ord jag vet.
Jag forstar plotsligt varfor det ar sa svart ibland att lasa text pa Svenska.