Ser inget konstigt här. Det blev en brand på en gård vilket ledde till att flera hästar stängdes in.Gissa vad som egentligen hände? Dumma brandkåren som stängde in hästarna - eller?
"Storbrand på gård – flera hästar stängdes in i stall".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser inget konstigt här. Det blev en brand på en gård vilket ledde till att flera hästar stängdes in.Gissa vad som egentligen hände? Dumma brandkåren som stängde in hästarna - eller?
"Storbrand på gård – flera hästar stängdes in i stall".
Fast man läser ju inte bara folk man själv har, utan vad andra skriver hos dem, vad folk skriver i grupper osv. Och här på buke används imon rätt frekvent.Jag vetSom tur är ser jag det inte jätteofta, misstänker att det har att göra med att de flesta personer jag har på sociala medier är vana att uttrycka sig i skrift och relativt högutbildade. Dock är en av de värsta ”språksyndarna” i mitt flöde författare och det har jag lite svårt att få ihop.
Familjeliv eller andra liknande forum undviker jag eftersom jag inte vill tappa det lilla hopp för mänskligheten jag har kvar![]()
Haha, jag klickar i att jag inte vill visa inlägg från alla som jag anser är irriterande på sociala medierFast man läser ju inte bara folk man själv har, utan vad andra skriver hos dem, vad folk skriver i grupper osv. Och här på buke används imon rätt frekvent.
Försöker du skriva "tycker jag" eller tycker ja"?Tycker ja visst![]()
Jag tycker ja.Försöker du skriva "tycker jag" eller tycker ja"?
Ta mitt exempel "dom" istället. Tycker du det är korrekt? Jag tycker det fel, men tydligen är det tillräckligt frekvent använt för att tas med i SAOL. Eller "nåra" istället för några för att ta ett annat exempel.
Normalt i en bok kanske men i en läsebok för förstaklassare?tycker du, nej.
Jag tycker att "sade" är väldigt normalt i en bok.
Det "fel" jag såg i satsen var val av verb - hade hellre sett "frågade" som någon annan också kommenterat.
Och jag tycker inte det är fel att skriva "vart" i alla sammanhang. Där jag är uppvuxen har vi alltid sagt så till vardags.Förskolelärare tycker inte jag är fel, mera vardagligt men inte fel. Man kan jämföra med svensklärare och svenskalärare där SAOL har med båda formerna.
Borde du inte ha svarat på Posten?För några år sen frågade någon i en FB-grupp "var skickar jag ett paket billigast" och jag fick sitta på händerna för att inte svara "direkt till avsändaren".
Borde du inte ha svarat på Posten?![]()
Sotig kattuggla räddades ur skorstenen av sommarstugan.
Detta kunde man läsa i lokaltidningen idag![]()
Sommarstugan kommer att få kommunens medalj!Sotig kattuggla räddades ur skorstenen av sommarstugan.
Detta kunde man läsa i lokaltidningen idag![]()
För rådigt ingripande.Sommarstugan kommer att få kommunens medalj!![]()
Skyll på att personen är från Burträsk, där säger de "givit" var och varannan dag även 2019!Ja, givit känns gammalt, men gett känns störigt på nåt vis. I mitt fall misstänker jag att det blir gett till slut...