Vad har gjort att ni "lossnat" mentalt?

W

wannehavefun

För bara en månad sen vågade jag knappt hoppa 70 cm, nu kan jag hoppa 1 meters hinder och e inte alls lika nervös. Det har bara släppt. Jag vill dock att det släpper mer...vad har ni gjort/eller hänt när ni upplevt något liknande.... typ har ni läst en bok, hoppat fasta hinder...elelr vad?

Sv: Vad har gjort att ni "lossnat" mentalt?

Känner igen mej på pricken! Är westernryttare egentligen. Men i juni var vi med på 70 cm CR och jag tyckte det var läskigt, men i början på juli tävlade vi i 1 meter! Bara att fortsätta hoppa, man blir säkrare för varje gång tycker jag. Ju mer man hoppar, desto mer vänjer man sej ju vid höjden :)

Hej!
Brukar tävla i hoppning. Sist jag skulle klättra upp en klass var jag jätte nervös. Så jag satte upp hindrena på stallet på 1.50 och tänkte mig själv komma dundrandes och hoppa dom där hindrena. Så gick jag och kollade på dom där hindrena i en vecka och när tävlingen kom såg tävlingshindrena JÄTTELÅGA ut ;)

Hej!
Brukar tävla i hoppning. Sist jag skulle klättra upp en klass var jag jätte nervös. Så jag satte upp hindrena på stallet på 1.50 och tänkte mig själv komma dundrandes och hoppa dom där hindrena. Så gick jag och kollade på dom där hindrena i en vecka och när tävlingen kom såg tävlingshindrena JÄTTELÅGA ut ;)

haha, den var ju jätte bra :idea:

själv ger jag mig bara fan på att jag ska klara det här. bara gör jag det och klarar det på kuppen klarar jag allt sen känns det som ;) men det beror ju mycket också på hur man är som person, själv är jag sån som aldrig ger mig.

En vacker dag så bestämde jag mig för att jag ville hoppa och inte rida dressyr. För att hoppa var jag tvungen att hoppa så högt som man gör på tävling.

Innan hade jag gråtit för att ta mig över en bom i princip. Nu är det här 10 år sen, men än fungerar det. Jag bestämde mig helt enkelt för att antingen hoppar jag eller så lägger jag ner.

Jag fick hjälp av en underbart snäll men bestämd tjej.:bow:
Och sedan insåg jag att dressyr var det tråkigaste man kunde hålla på med.:D Nu är det hoppning för hela slanten

//D.C.

trickset är att hoppa ofta och ha en häst du känner dig trygg på!
När du tränar, brukar inte tränaren höja succesivt för dig under lektionen? Då kan man ju avsluta med ganska höga hinder utan att man tänker på det..

Jag fortsätter hoppa helt enkelt. Slutar man för att man är rädd så kommer man nog aldrig igen.

Tyvärr är det inte alltid så lätt att känna sig säker med en häst som mer än gärna slänger av, men man får väl göra så gott man kan. :smirk: :p

Att få hoppa med en riktig klippa till häst gjorde underverk för mitt självförtroende. Han var den där typen som man bara behövde styra på hindret så skötte han resten själv, och han gjorde det lugnt och sansat, det enda man behövde göra var att hänga med och känna efter. Jag tog mig över 1.30 på honom, trots att jag innan dess fick stora skälvan om hindren blev högre än 60-70.

När jag tack vare honom hade kommit över den första skräcken och började tycka att det var roligt att hoppa, satte min kloka ridlärare upp mig på ett par lite knepigare hästar, som jag verkligen var tvungen att rida, och det gjorde ännu mer för självförtroendet. Känslan när man fixar en snäv omhoppningssväng på stallets utbrytarkung eller tar sig över en hel bana på ett balanserat sätt med hästen som är ökänd för att rusa är helt otrolig, jag lever fortfarande på det trots att det var tre år sedan jag slutade på ridskolan.

Nu har jag inte hoppat särskilt mycket sedan dess eftersom hästen jag rider är väldigt oerfaren när det kommer till hoppning, men hoppskräcken jag brottades med har ändå inte kommit tillbaka. Jag vet ju att jag KAN hoppa. Och att jag vågar.

Ett tag hoppade jag inte alls (ca. 1 ½ år sedan). Min medryttarponny mer eller mindre kastade sig över och jag som alltid varit mer eller mindre hopprädd :angel:
Men ca. en månad innan hon flyttade började jag hoppa ganska mycket med henne. Inte högt, 40 cm räckte gott och väl, men typ 2 ggr/vecka tog jag ett språng. Då lossnade det ganska mycket och jag kunde hoppa hinder upp till 60 cm utan problem. Letade sedan egen häst och självförtroendet hoppade mellan uruselt och skitbra. Köpte i oktober min ponny som hoppar allt. I början hoppade jag inte så mycket men i januari började jag på hoppträning vilket var jättenervöst. Började även tävla lite smått även fast jag höll på att spy varje gång (kräktes på första tävlingen i bilen dit :o). Sedan började Happy stanna lite och självförtroendet skönk igen. Sedan började det skifta igen. 16/6 vägrade jag ut mig i en LD och då sprack allt. Vill helst bara sälja min häst :cool:
Men jag började träna för en kompis och hon rider Happy en hel del och nu har det verkligen lossnat :bow: :bow:
Hon är guld värd :love:

Visst, det suger till lite i magen när hindrerna höjs men känslan varar inte mer än ngn sekund :)
Dock hoppar jag inte högre en ca. 90 cm.

/Sandy_

(Sorry för värsta romanen :angel:)

Det är jätte mycket som du säger,
och det mesta löser sig faktist med en duktig häst, vet man bara att hästen klarar det så kommer det gå bra och så måste man tänka att det kommer funka. Jag har alltid varit försiktig och hoppar inte alls högt, oftast runt 80cm ungefär. Men eftersom jag har klättrat försiktigt ifrån grunden och hoppat så länge på samma nivåer så känner jag mig säker och skulle någon säga till mig att hoppa högre så skulle jag göra det bara för att jag har hoppat så länge, sen spelar det ingen roll att jag inte har hoppat så mycket högre innan för jag vet att jag klarar det.

Hej!

Det där tycker jag är ett av de bästa knepen! Man lurar sig själv att hindrena inte alls är höga bara för att man innan sett hinder som är mycket högre!

För min del tycker jag det hjälper mycket att hoppa hinder m relaterat avstånd emellan. Man behöver inte oroa sig över att komma fel utan bara flyta på och hålla om :banana::)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar