Vad har era hundar för egenheter?

Sv: Vad har era hundar för egenheter?

Mys-080804.jpg

Ligger gärna så när hon ska gosa.. Även inne i soffan ska hon bakom ryggen, gosa in sig och stå så, om inte så kommer hon helt sonika och ställer sig PÅ den som sitter i soffan och lägger sig som den chihuahuastora hund hon tror sig vara i knä eller på magen på sitt "offer".. Tror inte hon inser hur stor hon faktiskt är :D

Min flatkille tror att han är knähund. Han tycker allra bäst om att ligga i knät. Jag sitter ganska mycket på golvet och tar ag på mig pläden för att sätta mig blir han alldeles till sig och tycker bara att "sätt dig! sätt dig då!".
Han älskar snö. När man går på gångväg ska han gärna upp på kanten och gå där. Han leker gärna i snödrivorna. Väntar man på någon och det finns en snödriva måste han vara där och leka under tiden, annars gnäller han och har tråkigt.
När han vill nåt lägger han tassen på mig. Oftas är det för att han är hungrig eller för att han vill ha godis. Ibland när han vill ha godis står han och tittar på mig, kanske lägger tassen på mig och så går han till dörren där han vet att mat och godis finns.
Han ar en aktiveingsboll som han gillar och ibland kommer han med den i munnen och tittar på en emd riktigt bedjande ögon. Han är så söt :) Måste ta en bild nån gång. Men sälvklart får han inte alltid godis i bollen när han vill.
Han tycker inte om när det regnar. När mamma och pappa skulle ta ut honom en gång gick han ut med frambenen och sen var det stopp. "Nej det regnar ju!" När det regnar vill han inte gå nåt långt och protesterar verkligen och man får dra honom med sig. En gång lämnade jag honom på gångvägen, jag såg givetvis till att det inte kom någon. Jag gick kanske hundra meter och fösökte kalla in honom men han stod kvar så det var bara att gå tilbaka och gå hem igen.
Han tycker inte om att bada! Men jag tror han blev skrämd första gången då han träffade en kullbror och dom var nere vi älven. Han var där och nosade och så gick han ut och bara försvann. Och sen gick det tyvärr ett tag innan jag provade igen, och då vägrade han. Pappa har också släppt ner han i vatten vid ett annat tillfälle men han var uppe lika fort igen. Men senare har jag hört honom plaska lite i vattenpölar näär man är ute på pomenad och han får vara lös, och så har han intresseat sig lite för bäckar,så kanske behöver han få komma på själv att det inte är så farligt. Han är så olik den andra flatten vi hade. Han var tokig i vatten.
När jag tar fram damsugaren/tormopp går han ut i hallen och gömme sig. En gång såg jag hur han kikade fram :)
Köpte tidigare en bädd i plast, typ korg, men den är aldrig använd. När han skulle titta närmare på den råkade han trampa på kanten så bädden tippade lite och sen var han rädd för den. När leksaker låg där i början var det knappt han vågade ta dom.

Senast ändrad:

*kl*

Min Nila har många egenheter, men mestadels är det när hon vill saker de kommer fram. Hon har mycket bestämd vilja o använder röst (piper) o ögon för att tala om vad hon vill. Pipen/ lätena varierar beroende på vad hon vill o hur bråttom det är. :laugh: Nedan ett utdrag från min blogg med ex på vad hon har för sig o hur smart hon kan vara.

"Min smarta tjej:
Har port med nyckelbricka som öppnar. Jag använder vanligen nyckel för att låsa upp porten, men pga kylan lånar jag Emmas bricka på kvällarna. Går fortare plus att plastbrickan inte är lika kall att hålla i..
I går kväll när vi kom hem tog det en stund innan jag fick fram brickan. Då sätter sig Nila ner framför mig o ser uppfodrande ut, tittar på mig o plattan på väggen om vart annat tils jag öppnar.
Tänk att hon notrat att jag har brickan på kvällarna o vart den ska placeras.

En annan dag backade hon när jag skulle ta på henne kopplet. Sen sätter hon sig o stirrar på flexi-kopplet o när jag skrattande byter springer hon in i det. Trodde jag skulle få igen det o att hon skulle upprepa varje gång men inte... bara ibland, o inga protester om jag säger nänä o sträcker ner vanliga igen.

I mellandagarna hos svärmor i Liden var hon helt besatt av fönstret o skogen en kväll. Brukar stå på en stol o kika ut. Denna kväll gick hon till svärmor o såg ut som hon ville upp i knä, fick varsågod men hoppade inte. Då sträcker sig svärmor ner o Nila backar snabbt undan samtidigt som hon tittar mot fönstret. De gick dit o inget syntes. Varje gång svärmor avvek från fönstret pep Nila o tittade på henne o fönstret om vart annat. Hon skulle tydligen stå där med henne. Hon ville inte vara ensam sötnosen. Nåväl, efter en stund kommer faktiskt ett rådjur invandrande på gården... o livat värre blev det! Hon måste ha vetat om det långt i förväg...

Hon har så mycket egenheter för sig att jag skulle kunna skriva en bok om henne.
Hon vet verkligen vad hon vill!
O hon gör det snyggt - manipulerar oss alltså."

KL

Narmo har inga problem med att bli hanterad "professionellt" av veterinär eller tandvisning mm, men om någon bara vill vara snäll och kela med honom, då DÖR han nästan. Han uppskattar inte kel alls utom av vissa ibland. Han är inte på något vis otillgänglig, men det där med "snutti-dutt" passar honom inte alls. Om han någon gång skulle få för sig att han vill ha lite kel så går han fram till valda personen och sätter sig med ryggen mot dom och ser ut att somna. Behöver jag säga att det inte är en enda människa som hittils fattat vad han vill? :D

Ryggdans! Narmo kasar runt på ryggen/sidan på mattor och dylikt för att det bara är såå skönt. En gång på besök hos bekanta så satt jag på golvet med honom i ena hörnan av en matta på ca 6x8m. Han började hos mig och kasade sig runt på hela mattan och tillbaka till mig.

Coyote, ja... var ska man börja? Om han tar något att tugga på, lovligt eller olovligt, så ska han prompt ligga på mig och tugga på det så att vi kan dela. Mys...

När vi får gäster så är han vansinnig när dom står ute i trapphuset, det är strikt lydnad som gäller för att han inte ska kasta sig ut och äta upp dom, men när dom kommer in och sätter sig i soffan så ska han ligga i deras knä och bli kliad på magen/i ansiktet.

Får vi gäster som ska övernatta ska han ligga sked med dom i sängen. Rör dom sig måste han gnida sig mot dom och se om dom inte kanske möjligtvis vill kela lite.

Efter hemkomsten från en promenad så MÅSTE han bara hälsa ihjäl sig på alla som är hemma. Helst genom att ta full satts och kasta sig upp i ansiktet på personen vem det än är (, men "morfar" är bäst :D).

Han älskar (vissa) människor utan att vara överdrivet social. Är han osäker på någon så finns det inte en chans att han vill vara "snäll och rar".

Tack och lov är han lättstyrd så alla "dumheter" som nämnts här ovan går lätt att bryta (om man är snabb nog :angel:)

Senast ändrad:

Min hund är snart 13 år och kan fortfarande inte simma. Han kan verkligen inte.
Vi har provat allt möjligt men han bara plaskar runt och sedan sjunker först bakdelen och sedan framdelen tills hela hunden är under ytan.
Därav är det alltid flytväst på när vi åker båt eller simtränar på sommaren.

*kl*
Fanny pratar otroligt mycket. Hela tiden. Vi kan ha långa samtal. Hon har kanske skällt till 3 gånger på ett år, morrat ett par gånger när föräldrarnas unghund blivit för dryg...annars pratar hon bara. :D (i vaket tillstånd)

Hon är världsmästare på att smyyyyyga när hon vet att hon inte får något. Det ser verkligen roligt ut, ett ben i taget jättelångsamt samtidigt som hon har full koll att man inte ser vad hon pysslar med.
Exempel:
Snohund8dec10022.jpg

Hund ska inte sova i soffan. Hund kryyyyper jämt upp i soffan när hon tror vi sover. Ibland visar jag att jag är vaken och då baaaackar hon undan och sätter sig och låtsas som ingenting. Och sen testar hon igen efter några minuter. (det gör ju inget att hon är där, då hade jag ju stoppat det :) men roligt att se är det)
Hon ska även jämt ha både kudde och täcke när hon sover och är en hejare på att dra på sig täcket själv.

Hon är jätterädd för vår lilla kanin. Råttan går bra, men kaninen är superläskig.

Hon snarkar som ett helt sågverk och drömmer väldigt ofta så att hon piper, gnäller och ylar i sömnen.

Vågar inte gå in i ett rum om inte jag säger att hon får. (denna lydnad appliceras dock nästan endast inomhus ^^ )

Bryr sig väldigt sällan om människor och hundar men är otroligt förtjust i medelålders män med mörkt hår och mustach :confused:. Jag gissar att kanske någon tidigare ägare sett ut så? Annars vet jag inte.

Hon är *ehmmm* inte så smart och väldigt disträ. Vi har tränat i flera månader på att hitta ut ur hundgården själv. Dvs jag går ut först, lämnar grinden helt öppen och ställer mig en bit bort. Jag kallar på hund. Hund går glatt rakt fram mot mig men där är ju staket! Hund blir mycket olycklig och förstår ingenting. Står så och ser olycklig ut i 5 minuter innan jag tröttnar och går till grinden så hon hittar ut. Varenda gång.

Glömmer ofta att lyssna för hon är i sin egen lilla värld, men när hon väl minns att hon skulle lyssna så lyder hon fint. ^^

Ska jämt hålla tassen i handen på en. När hon sover och när man klappar henne.

Och ja...har den blicken hon med
Hundbad001.jpg

Bland annat...finns massor att berätta :D

kl

Lovis största egenhet är nog sättet hon leker på. Hon gör riktiga "Kobra-utfall" med nosen i nacken på den andra hunden och studsar tillbaka lika fort. Kan nog bäst beskrivas med film: http://www.youtube.com/watch?v=voXu10uigCg :D. Helst gör hon det på små, trefärgade shelties, de är hennes favorit alla gånger :p.

Sen kommer hon och kramas också. Om jag sitter i datorstolen så hoppar hon upp och ställer sig med frambenen på varsin sida om min hals. :love: Åtföljs gärna av en mängd pussar.

Jag har blivit lurad.köpt grisen i säcken.bokstavligen....min golden: 1.grymtar 2.slafsar när han äter3.svansen är knorrad. 4.Älskar att rulla sig i lera i skit ute.....Det endä är färgen.han är inte rosa....:p

Senast ändrad:

Finaste Beauceronen är VÄLDIGT känslig för hur Lillmatte, 10 år, mår. Om hon är det lilla minsta ledsen kommer han som ett skott och lägger huvudet på hennes axel! Det är så rart så man svimmar nästan! Han slutar inte trösta förrän hon blivit glad och skrattig igen! :love:
Och NU mina damer och herrar, ska jag försöka lägga in ett foto från mina album på Pixbox. Slår vad om att det inte funkar... Let´s see....http://http://spool2.pixbox.se/preview/32076214.jpg

32076214.jpg

Nu då? Jag ser bara ett rött kryss! Ser NI nåt?????????? HUR bär ni er ÅT för att infoga bilder???????????????????????????????????????????????

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr jag ger uppp...................

Senast ändrad:

Finaste Beauceronen är VÄLDIGT känslig för hur Lillmatte, 10 år, mår. Om hon är det lilla minsta ledsen kommer han som ett skott och lägger huvudet på hennes axel! Det är så rart så man svimmar nästan! Han slutar inte trösta förrän hon blivit glad och skrattig igen! :love:
Och NU mina damer och herrar, ska jag försöka lägga in ett foto från mina album på Pixbox. Slår vad om att det inte funkar... Let´s see....http://http://spool2.pixbox.se/preview/32076214.jpg

Det där är en egenskap Grima har också, varje gång i synnerhet jag är ledsen kommer hon direkt. Det räcker att jag bara hunnit få sinnestämningen. När jag är glad igen är hon nöjd. Himla mysig egenskap, för det är svårt att inte bli tröstad av henne :)

johnb250

Nu då????? Näe, suck - varför ser jag bara ett rött kryss??? Ser NI nåt annat??? Detta är samma bild via Photobucket.

Billy ler när han är glad och man pratar med honom på ett särskilt sätt. Det är så himla roligt att se ett smile när han kommer springades emot mig. :D
Och så tacklas han när han leker. Verkliga rumptacklingar :eek:

Han äääälskar filtar och kuddar och täcken och sängen och kan åla runt i evigheter och bara njuta och gosa (och sprida sin doft ^^) i evigheter. Det ser ungefär ut som att han simmar ryggsim. Han sover under täcket, och om man försöker knuffa ner honom kryper han helt sonika in i påslakanet. Han är en riktig gosegris :D

DSC_0135_web.jpg

Vad söt din dotter är! :love:

Fanny är också väldigt observant på dotterns mående. (och mitt) Hon ska ju även alltid vara parkerad mitt i smeten där saker händer. När dottern har kompisar hemma ska hon vara med hela tiden.

Hon ska ligga och vila men hon ska vara där. Hon kan bli utklädd till prinsessa och pirat och ha MyLittlePoniesar som promenerar på henne. Då är hon nöjd. :D

Knäppa hundar!

*kl*

Min jaktlabbekorsning brukar vara ganska duktig att vara annorlunda.

Hon väcker mig varje morgon genom att stoppa upp en äcklig gammal strumpa hon hittat någonstans upp mitt huvud, samtidigt som hon krafsar med tassen på mig och gnäller.. detta tills jag vaknat. 10 min - 1 timme, hur länge det än krävs. :devil:

Hur många gånger har man inte haft bråttom till bussen och försökt hitta ett helt par av skor? Hundjäveln går omkring med dem och släpper dem var hon behagar. Den kan ligga under soffan eller blöt ute i trädgården efter gårdagens regnfall. :confused:

När man pratar med Ronnie så vrider och vänder hon på huvudet och tittar djupt in i ens ögon. Samtidigt som svansen sakta ökar farten. Det är så gulligt, man kan sitta där och prata problem även om hon inte förstår något men hon lyssnar intensivt ändå. :)

Golv? Nehe du.. Dela säng är för henne självklart. Roligast är när man somnar så ligger hon nere vid fötterna som en boll. När man vaknar ligger hon med huvudet på huvudkudden helt raklång som en människa.. och snarkar...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 870
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka