Vad har era hundar för egenheter?

MrsScabtree

Trådstartare
Att alla hundar är olika vet vi ju alla, men har din hund någon speciell egenhet som gör den..just det, så "speciell?" Berätta! Jag börjar ;)

Ian tittar på tv, länge. Djur är naturligtvis en favorit på tv, men inget måste. Idag satt han länge framför tvn och tittade på "hem till gården", mycket koncentrerad. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande förut, att de tittar till eller någon minut ibland är väl något. Ian har tittat på tv som längst runt 10 minuter utan avbrott och ett helt program med något enstaka avbrott.

Ian jagar sin svans. Runt runt runt runt, och så blir han besviken när han får fatt i den. Han är inte understimulerad, och har en väldigt brs "av" knapp. Han tycker bara att det är skitkul.

Han fullkomligt älskar att tokrusa ner från branta backar/berg/stigar. Han tar sats, vrrrrrrrrrrooooooooooooooooooooooom springer han ner och får en sån kick att han måste tokfnatta runt runt i cirklar. Efteråt är han helt slut och ögonen som tefat.

Grima är en pratglad hund. Oftast gäller detta när hon är missnöjd eller tycker att jag ska skynda mig med något. Allra oftast handlar det om maten och att jag borde servera den. Hon ger ifrån sig ett djuuuuupt morr med lite "vov" i.
"mmmmmmrrrrrrwouvvvwouvvvmmmrrrrr" . Ja, lite olika varianter.

Hon är en prinsessa utan dess like som tycker det är väldigt besvärligt att tex ine få trängas med folk i soffan. Sist jag hade en gäst och det inte FANNS plats i soffan hoppade hon helt sonika upp och la sig PÅ min gäst. Gästen flyttade inte på sig, då pressade hon sig ner bakom hennes rygg och grymtade nöjt när hon äntligen "fick plats". Är man hemma hos någon annan och hon inte får sitta i soffan (detta VET hon) KAN det hända att man hittar henne i någons säng..lite pinsamt :o

Kommer säkert på något mer i efterhand, nu vill jag höra vad era hundar pysslar med :D

Sv: Vad har era hundar för egenheter?

Den mest uppenbara egenheten är väl först och främst ljuden han har för sig, staffe som han är. :p
En liten egenhet är att han gärna sover i hallen, under jackorna.
Så han har numer en fluffig matta därunder som är väldigt uppskattad.
Hamstertämjare är han också och kommer otroligt bra överens med hamstrarna här hemma.
Sen har vi upptäckt att om han måste backa, så "böjer" han svansen åt det håll han ska backa - ser superkul ut! :D

Skoj!

Kan börja med lilla gula, som är mogontrött som få. Han blir skitgrinig om man väcker honom på morgonen och måste han upp innan åtta så kan han blänga på dig resten utav dagen. Han puttar på allt, och jag menar verkligen allt!

Det puttas ner diverse saker ifrån bänkar här hemma som är i Bingo höjd och när det var jul och vi hade någon tomte framme var det diskussion var och varann dag om vart denna tomte skulle stå. Jag hävdade att den skulle stå på bänken men vände man ryggen till så tog han helt sonika och flyttade den till sin säng. Han bet aldrig hål i den, om än näsan som han lyfte den i fick några hål, men skägg och hår var oskatt, den skulle bara vara i hans säng helt enkelt.

Stora vita älskar folk. Alltså verkligen älskar folk! Andra hundar är sällan intressanta vid hundmöten, det är tvåbeningarna man vill hälsa på. Och som man ska hälsa, i timmar om man får. Och råkar dom komma in så ska det puttas och buffas och förföljas i evigheter om han får, allt för att få krypa upp i knäet och gosa. Sitter man vid köksbordet så kan det komma en stor nos i armvecket, inte för att tigga mat/kakor, utan för att han vill gosa, han är världens myshund :love:

Sen hatar han alls vad pälsvård etc heter, såfort man är i den lådan (lådan över förvaras hundgodis i, så han har full koll på när man bör dra) så springer han fort som attan till soffan och lägger sig på rygg och försöker göra sig osynlig. Men pratar man bara lite vett med honom så går han sakta sakta och ställer sig och rör inte en min medans man dolar på.

Åh det gör ju Ian också, jordens människoälskare. Han vill också hellre hälsa på en eventuell husse eller matte istället för dennes hund. De ska pussas, kampas med, liggas på, skuttas på..allt för uppmärksamheten!

Benjamin hoppar i sängen :D Han ställer sig högst upp på bakbenen, och dyker sen ner med full kraft i sängen så att han studsar upp på bakbenen igen. Och så gör han igen, och igen.. Han älskar det!

Bajjon kan snarka (I vaket tillstånd!) så högt att det hörs över både musik, billjud och annat. Imorse trodde jag faktiskt att någon borrade i fasaden, innan jag klev upp ur sängen och insåg att lillskiten låg och hade ljud för sig själv i köket..

Det första jag kom att tänka på var, som Emors lilla gula, att hon är extremt morgontrött. Och då menar jag extremt!! När vi ska upp tidigt för att hon ska med till jobbet får jag välta ur henne ur hennes säng och hon tar alla chanser hon kan att smita upp för trappen igen och gå och lägga sig.
Är vi lediga kan hon ligga till 11 utan problem!

Hon har som grej att hålla mej i handen när vi är ute och går. Men enbart på lunchpromenaderna på jobbet, aldrig annars;)

Näsan ska gömmas, överallt! Under sin egna tass, mellan sina lår, under min arm, i en armhåla, under ett täcke. Ja som sagt, överallt och hela tiden.

Sami (japansk spets 3 år) är en strumphund och en hamster. Han hämtar och bär runt på strumpor, och lämnar dom både här och där. Hela lägenheten dräller av strumpor;)

Men hans största egenhet är hans förmåga att trycka in så mycket som möjligt i munnen. Det är sällan han kommer med EN strumpa, oftast är det minst två, gärna fler. Eller en strumpa och en kamptrasa, eller en strumpa, en vante och en boll. Ute plockar han gärna på sig flera saker. Spelar ingen roll om det är krångligt att bära allt samtidigt, det gör det bara mer spännande. Han kan stå en bra stund och sortera grejer så de kommer i rätt ordning så han får med sig allt. Tex en stor pinne, två kottar och en liten pinne. En kotte och en plastbit. Fyra pinnar i olika storlekar.

Skulle köra en luktdiskrimineringsövning som aktivering en gång tänkte jag, och använde kottar jag hittade i skogen. 5 kottar varav en med min lukt. Släpper fram honom och ber honom 'leta'. Han plockar glatt upp fyra kottar (varav en var rätt) och travar nöjt vidare:idea: Ska bli intressant att lära honom vittringsapporteringen :D

IMG_0012-1.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0014.jpg

IMG_0015.jpg

Grimm (Kelpie 7 månader) har väl inga jättestora egenheter (än), men han är en smygare. Superkul utmaning att smyga iväg från en 'lägg dig'-kommendering och gå och ställa till ofog:o

Ja, det är dock lite svårt att undgå 70 cm hög pudel som hoppar och har sig :angel:

*KL*

Kul tråd! :D

Det första jag kommer och tänka på är Blicken. Blicken med stort B. Blicken som man får av tant Zala när man klappar för lite, när hon är skeptisk, när det regnar ute eller när något annat är dumt.
dsc_8624-copy.jpg

Sedan är hon en livsnjutare utan dess like! Man ska alltid sova mjukt och bekvämt, alltid bli kliad på men inte hur som helst, utan på rätt sätt och på rätt ställe. Är det sol ute så ska hon ALLTID sola, även om det är 30 grader varmt i skuggan...
zalasoffa.jpg

Hon studsar fram när hon leker med andra hundar och kastar sig framåt ut längs marken med framtassarna rakt ut åt sidorna. Jag har faktiskt aldrig sett någon hund med sådan stil innan. Dessutom blundar hon jätteofta när hon springer (troligtvis kisar hon bara, men det ser ut som om hon blundar på alla foton).
dsc_7474-copy.jpg

Sedan har hon lite mindre trevliga vanor, som att gräva fram skit ur snön för att äta den. Isglass, verkar hon tycka att det är... (därav munkorg när hon är lös i rastgårdar).
Men totalt sett är hon den mest fantastiska salukin jag någonsin lärt känna och hon råkar dessutom vara den vackraste jag någonsin sett. Det finns inte ord nog att beskriva hur underbar hon är.

Och jag måste ju skriva om Wahidah också!

Hon är bara.. störd!

Hon låter, massor! Hon skäller sällan, men hon pratar verkligen. "Aou-aou" säger hon, på morgonen när hon vaknar, när något är tråkigt, när man pratar med henne om något (japp, hon svarar) osv. Hon varierar pratet en hel del med olika tonlägen, nivå, längd på pratet och allt man nu kan variera. Tyvärr har jag inte lyckats filma henne när hon låter, jag hinner aldrig!

Hon älskar snödrivor! Vi kan knappt gå förbi en snödriva eller längs med en snödriva vid en väg utan att hon ska upp i den. Det är jättekul helt enkelt. Hon ska hoppa runt, eller bara gå runt, vad som helst bara hon sjunker ner i snön och det blir jobbigt att röra sig. Lika förtjust är hon i att hoppa i vatten på sommaren.
snc3b6nos.jpg

dsc_9223-copt.jpg

Hon ser hela världen som en stor lekplats och leker med allt och alla. Hon hoppar gärna på folk som vill hälsa på henne (:o) MEN hon hoppar aldrig på gamla människor som rör sig lite konstigt, gamlingar eller barn. Då går hon bara fram och ställer sig vid deras ben så att de kan klappa på henne.

När hon sover i sängen så ska hon gärna sova PÅ mig, gärna lite under täcket, gärna ihoprullad under min arm med sin nos mot min hals eller in i min armhåla. Hon älskar helt enkelt att ligga riktigt nära och mysa. Lägger jag mig i sängen tar det max 1 minut innan hon kryper upp.

Och justja, även Wahidah tittar på tv - länge! Hon tittar på djurprogram och på let's dance. Allt där det är något som verkligen rör sig som hon kan följa med blicken. Som valp brukade hon sitta i mitt knä vid datorn och titta på muspekaren, eller se på texten som kom fram på skärmen när jag skrev någonstans. Reklam som rörde sig var också jättekul.

Annars är hon mest.. tokig. Och hon ser riktigt knäpp ut också, ibland smått korkad, framförallt jämfört med Zala. Jag brukar kalla henne för "min lilla fuling" och hennes blick ser oftast ut som om hon säger "Leka? Leka nu? :bump:"

Typiskt Wahidah-uttryck:
dsc_9842-copy.jpg

Ja men det glömde jag ju, snödrivor är den stora tokig i! Dessutom så kan han varken kissa eller bajsa vid vägen, han ska gå så långt bort som det bara går, och det ska ordnas till nu i snön (trampas ner) innan kan kan göra någonting, kan ta ett tag ibland och lilleman brukar hinna kissa 40 ggr innan stora är klar... :angel:

Haha! Snödrivor ÄR roliga.

Åh, jag hittade precis en bild som jag måste visa (ursäkta för liten bildbomb).
Såhär ser Zala ut när man ska gå ut och hon vet att det regnar ute:
53571_1282771341.jpg

(och nej, hon visar inte ögonvitorna hela tiden. I "normalläge" är hela ögonen mörka.)

Loka snarkar, högt och tydligt, drar riktiga stockar! Hon hatar att hon inte får vara i mina möbler och försöker VARJE dag komma upp. Hon är också lite loj när vi är ute och går, omgivningen får liksom anpassa sig till henne tycker hon, vilket har lett till att hon blivit påkörd av cyklar om jag inte hunnit kalla in. Ja, också dansar hon när hon ska få mat, varje gång.

Fortune är faktiskt ganska opersonlig på nåt vis, men hon är mörkrädd! Speciellt hos mina föräldrar, dvs hon springer runt och skäller i förebyggande syfte. Sen ser hon alltid så lycklig ut och älskar all kontakt, tillochmed kloklippning är helt okej enligt henne:)

Leia har ett sätt att hoppa jämfota på samtidigt som hon liksom skakar sig lite (det "drar" i hela pälsen på henne) när hon väntar på mat eller godis eller är rent allmänt glad. Hon kan dessutom studsa in i skåpsdörrar och liknande, som om hon sidtacklade dem.

Daghunden Kalle älskar att titta på Keno (är det väl?), han sitter och tittar och hela huvudet åker runt när han följer bollarna i snurran och sedan när de rullar ut.

Annars hade ridgebacken diverse egenheter för sig fast man glömmer ju de mesta. Hon kunde stjäla från tex en godisskål på soffbordet, hon visste att hon skulle få ovett men knep ihop ögonen som om det inte skulle märkas då.
Hon gick också omkring i lägenheten och samlade disk som hon lade i sängen eller soffan för att ligga och slicka på.
Hon var helt galen i tennisbollar som hon ville äta upp, hon kunde klättra upp på en 170 cm hög bokhylla för att ta ner dem eller stå och stirra oavvänt i över en halvtimme om de låg så att hon kunde se dem men inte komma åt dem.
Var hon sur så satte hon sig med ryggen åt en, helst för att stirra in i väggen. Hon tillbringade en hel kursgång med att sitta i sträckt koppel så långt bort från gruppen hon kunde med ryggen åt oss.
Hon älskade värme, när vi var i fjällstugan brukade hon ligga i bastun när vi var klara trots att det alltså fortfarande var VARMT därinne.
Det skulle aldrig fallit henne in att ligga på golvet eller marken, hon skulle naturligtvis ligga på en fäll eller dyna, helst med en filt över sig.
När man var ledsen kom hon och "mulade" en, puttade runt med sin lilla mule i mitt hår och liksom blåste lite.
Åh, vad jag saknar min Mulflicka nu!

Ziva är också en sådan hund som pratar, lite grann som de där som låter som de säger ord man sett filmer på på nätet. :D

Varför gå där det är skottat när det finns snödrivor? Ju högre desto bättre. Massa lössnö är skitkul också för den går att böka som en gris i :bump:

Kommer hon och petar på en för att få lite uppmärksamhet men inte får det, brukar hon gå iväg och så hör man hur hon dunkar i när hon lägger sig ner innan hon ger ifrån sig världens suck. En riiktigt djup plågsam suck som får det att vrida sig i magen av dåligt samvete:o

Tycker det är helt otroligt vad Zala är lik min Yahlouna till sättet. Hon har precis samma blick och spec grejjer.

Hon är dessutom prinsessa och väljer sina människor väll - bara få utvalda får tex. pussar (jag och mamma får pussar - vilket sker väldigt sällan). Ska man hälsa på nytt folk som verkar okej (med andra ord fina nog) så går man mellan benen så får dom klia och pussa på rumpan - i huvdet behöver dom inte va - inte gosigt på något vis.

Hon kan äta hur mycket som helst, att stjäla en köttfärslimpa för 8pers och äta på en tio min helt okej, att få maten 1timmer sent - hugedamig då spyr jag...

Hon måste alltid värma upp käkarna och salivproduktionen innan hon äter något - ser roligt ut - vet inte om fler hundar/raser gör så - aldrig sätt de innan...

Hon ska alltid sova nära - kanske inte när man själv somnar men du kan räkna med att vakna upp mkt nära henne ;) Helst med kudde och täcke.

Hon är dessutom väldigt morgontrött och före 10 får man dra henne ur sängen och så fort man kommer innanför dörren - bums i säng och sova till lunch iaf... Är de dåligt väder ute - ja då behöver man minnsann inte gå ut förens vid 16tiden på dagen - herregud kallt blött äkligt!

En charmig dam :)

Lilla Vilda på 10v har inte så mkt för sig än, bossig och fräck mot syskonen, drar dom gärna om dom inte sköter sig och skäller om dom är dumma. Tycker hela världen ska kretsa runt henne men väldigt självständig samtidigt :)

//Petronella, Yahlouna och Vilda :)

Mattis är jättekul om han vill göra något men inte får. Han krumbuktar, pratar, pussar, hoppar, rumpa mot, tassar upp, massa tricks mm, allt för att jag ska glömma vad han inte fick göra. Här försöker han övertyga matte om att han inte alls behöver någon tratt! http://http://www.youtube.com/watch?v=lMeJ9wPI1Sc

Han vet att han inte får göra utfall mot andra hundar men att låta bli att skälla är bara för svårt! Så han skuttar och tittar mig i ögonen och bara "titta matte vad duktig jag är!" samtidigt som han ändå skäller, "matte kan inte fya för jag struntar i andra hunden :devil:"

Bäddar väldigt noggrannt, tar täcken och filtar i munnen samtidigt som han hoppar med frambenen och krafsar runt. Att han är för liten för att lyckas lyfta något större än en trasa struntar han i, det är principen som räknas

Bajsa är sååå krångligt! Han kan gå och trycka mot väggarna, ibland till och med fastnar han i selen för att han ska gå så nära. Sedan ska det grävas och krafsas innan det går att bajsa. Han vägrar lämna husväggen innan han har bajsat och det är minst sagt irriterande att behöva korsa vägen med en pom med alla fyra tassarna planterade i gatan. Han kan gå så i allt från 20-100m.

Behöver han ut på natten hoppar han upp mig och står och hoppar på mig tills jag vaknar

Pings underligaste pryl är att om hon har en leksak eller ett ben måste det ligga på någons fötter :crazy:

Tycker det är så roligt att hoppa över/genom mattes ben att hon kollar inte var hon hoppar utan hoppar rätt in i knän. blir hängade halvvägs eller sätter krokben för sig själv så hon far med huvudet före rätt ner i gatan

Blöta ner tassarna är jätteäckligt! Men plöja fram i snö högre än hon själv går tydligen jättebra

Haha! Snödrivor ÄR roliga.

Åh, jag hittade precis en bild som jag måste visa (ursäkta för liten bildbomb).
Såhär ser Zala ut när man ska gå ut och hon vet att det regnar ute:
53571_1282771341.jpg

(och nej, hon visar inte ögonvitorna hela tiden. I "normalläge" är hela ögonen mörka.)

Den blicken känner vi igen :D

156675_125331567530094_100001597550688_171908_1857636_n.jpg

Rover knorrar! Ju bekvämare han ligger och ju mer nöjd han är med tillvaron desto lääääängre och ljudligare knorrningar ger han ifrån sig. Folk som inte är vana brukar undra vad tusan det är som låter eller om det är något fel på honom. Vi som tillhör hans flock brukar bara le brett och själva slappna av när han ger ifrån sig en riktigt lång belåtenhetsknorr.

Dessutom har han någon slags magisk förmåga att veta om påsen/förpackningen man prasslar med i köket innehåller något gott eller inte. Man kan stå hur länge som helst och joxa med allehanda grönsakspåsar utan att man ser skymten av honom men det räcker med att man tar fram ett korvpaket ur kylskåpet(utan att öppna det) för att han ska komma tassandes.

Sedan krafsar och bäddar han i sin bia, men han vill absolut inte ha någon filt där. Försöker man vara snäll och lägga dit något han kan bädda med så lyfter eller krafsar han bort det ur bian på en gång.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 870
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka