Vad har era hästar för kraftfoder?

Sv: Vad har era hästar för kraftfoder?

Linklipellets, Krafft Groov 125 och lite havre + mineraler. Ett par deciliter av varje fodermedel/gång.

Ja, i den blå....den är havrefri. Havre innehåller minst stärkelse, lyfter man bort den måste det ju i något annat spannmål. Den ligger också på 40...det stämmer.

5dl betfor
2dl linfrökaka
2dl potatisprotein
1dl mineraler

Dels för att komplettera grovfodret lite grann och dels för att det ger en extra koll av ponnyerna på kvällen när man inte ser de, de kommer för att äta sin gröt. Det räddade livet på mitt gamla russ som annars troligen hade förblödit under natten pga djupt skärsår.

Vad äter era hästar för kraftfoder och är det av någon speciell anledning?
Har ni provat något annat som inte har varit bra?

Inget kraftfoder alls, faktiskt. Jag har ett mycket fint hö som täcker upp det mesta, ger vsl som tillskott och knappt halva rekommenderade mineraldosen. Båda har vilat nu i sex veckor p.g.a en skada på valacken först och sen blev jag opererad men ska sätta igång dom nu och ger då lucern som extra grovfodergiva. Socker och stärkelse är bannlyst helt här.

Har läst en artikel där man sett att kraftfoder kan ge motsatt effekt än man tänkt dessutom...alltså, att det ska försämra prestationen och jag ser fram mot en uppföljning på den undersökningen. Jag själv lever efter strikt lchf och är av samma tanke baserat på mina egna erfarenheter.

Båda mina får hö inne och ensilage ute, fri tillgång. Höet har 77 smrp och 10.8 mj, ensilaget har 97 smrp och 7.3 mj per kilo. Mineraler som passar till detta. Dessutom får den ena 1,5 kg havre per dag. Båda får Fibergi Elit som godis under och efter tuffare träningar. Valde Fibergi för det är det som min kräsna häst kan tänka sig att äta. Är nöjd med att bara behöva ge den ena kraftfoder, årets grovfoder har bra värden.

Ger lite havrekross. Får köpa det billigt av en bonde i närheten, nära och bra. Enda anledningen till att det blivit just havrekross är just att vi får köpa det så billigt.

Lilla ponnyn får ca 100 g havrekross, 0,5 dl linfröolja (för eksem) och lite mineraler.
Stora ponnyn får 1 kg havrekross, 1 dl olja och lite mer mineraler.
Den stora tränas mycket mer och är inte lika lättfödd. De går ihop på lösdrift och fodras 4-5 gånger om dagen. Lillponnyn kan inte få mer än han får i dagsläget så den stora får mer för att inte falla ur.

De flesta som ger kraftfoder har inte fullgott grovfoder.
Sen kan man ha en häst som min, som max petar i sig 12-15 kg per dag men kräver
uppmot 20 för att hålla sig bra i hull. Sen är det många som tycker att kraften ger den
extra energin i arbete.

Per ponny. Tvååringarna är jättefina, det gamla russet eh bukig men inte fet. Welshen är lite tjock men det är för att ingen rider henne.

kl

Lite havrekross ca 1 dl, lite betfor 1/2 dl och lite lucernpellets 1 dl. Varför, jo hästen behöver sina mineraler men vägrar äta bara mineraler alltså måste mineralerna blandas med någonting annars så äts inga mineraler alls :mad: Hästen i fråga behöver egentligen inget kraftfoder alls men har faktiskt drabbats av mineralbrist en gång just för att alla mineraler tydligen är så :yuck: och jag har provat 6-7 sorter vid det här laget :meh:

Vi har minskat kraftfodret rejält, och istället infört fri tillgång på hösilage.
Men det de får, lite olika mängder beroende på hull, är krafft vanliga, krafft protein, och havre. Mineraler också.
Varför, havre köper vi billigt direkt från en bonde nära. Krafft för att det levererar de ihop med ströet. Så smidigheten avgör vad vi fodrar med. Jag har ingen lust att lägga tid på att åka omkring och köpa foder. Vill beställa för typ hela vintern och få leverans på det vid ett tillfälle. Enkelt och smidigt.

"Konstig" ojämn päls, på vets inrådan togs ett tagelprov som visade brist på natrium, selen, zink och koppar. När jag då såg till att hon verkligen fick i sig alla mineraler, gav på vets inrådan 1,5 gång behov under drygt en månads tid, så blev pälsen betydligt bättre ...och magen rundare ;)

Det kan mycket väl vara så men min uppfattning är att många ger kraftfoder utan att analysera grovfodret.

När jag planerar grovfodret så gör jag en beräkning av hur mycket de äter på ett dygn. Då vet jag hur mycket grovfodret ska innehålla för värden.
Sedan spelar det ingen roll om man har högpresterande elithästar, det är bara att skaffa "rätt" grovfoder.

Låt oss räkna på en mer högpresterade häst som kanske behöver 110 MJ i energi och 700 smrp. Har du ett grovfoder på 9 MJ och 65 smrp/kg foder så räcker det med 11 kg foder.

Så ju noggrannare man är ju billigare blir det eftersom man slipper kraftfoder som har fler nackdelar hälsomässigt i större mängder.

Rolle
IpL

Det kan mycket väl vara så men min uppfattning är att många ger kraftfoder utan att analysera grovfodret.

När jag planerar grovfodret så gör jag en beräkning av hur mycket de äter på ett dygn. Då vet jag hur mycket grovfodret ska innehålla för värden.
Sedan spelar det ingen roll om man har högpresterande elithästar, det är bara att skaffa "rätt" grovfoder.

Låt oss räkna på en mer högpresterade häst som kanske behöver 110 MJ i energi och 700 smrp. Har du ett grovfoder på 9 MJ och 65 smrp/kg foder så räcker det med 11 kg foder.

Så ju noggrannare man är ju billigare blir det eftersom man slipper kraftfoder som har fler nackdelar hälsomässigt i större mängder.

Rolle
IpL

Håller med i stort, men vi som har eget hösilage, kan inte "skaffa" annat. Utan är det sämre något år får vi komplettera. Kan ju inte slänga xx ton bara för att värdet inte är så bra som jag önskar.

Rolle
IpL

Så gör jag oxå fast åt andra hållet, min är lättfödd :-P

Och de flesta hästägare köper inte eget foder utand et ingår i hyran.
Om man köper eget så är det fler faktorer som spelar in, tillgång, närhet osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV