Vad har era hästar för kraftfoder?

Athletin

Trådstartare
Vad äter era hästar för kraftfoder och är det av någon speciell anledning?
Har ni provat något annat som inte har varit bra?

Sv: Vad har era hästar för kraftfoder?

1 näve (ca 100g) lusern. Det är egentligen bara krubbskrammel att blanda mineralerna med, jag har nämligen inte fått analysen på höet än.

Ger 400g dynavena 20+ 1,8kg havre om dagen. Det är det enda min häst inte blir tjock av. Hästen är i fråga tävlingshäst i toppkondis, 11 år, 480kg, 160cm :)

Min häst äter 0,5 kg krafft muskel och 0,5 dl av krafft mineraler vit. Han äter det för att det är vad han behöver utöver sitt hö.

Havre, vetekli, betfor och kornkross + en dutt mineraler. Ger extra B-vitamin vår och höst till gamlingarna.

min äter ca 300 gram krafft muskel å 1dl krafft mineraler vit.. enbart för att höt saknar lite.. krafften får han på kvällen.. betfor på morgonen för att han ska få något när dom andra får annars blir han inte rolig..

men är höt bra så ger jag bara lite betfor för att dom andra får som sagt.. vill itne ge kraftfoder om han egentligen inte behöver..

Min ridhäst får 3dl linklipellets och 2dl Granngårdens proteinkoncentrat. Unghästen får 3dl linklipellets och 4dl Granngården proteinkoncentrat.

Det är det som behövs för att komplettera hö´t dom äter.

Mitt sto med föl & fölis får inget annat förutom grovfoder (fölet dricker mjölk också från mamman) pga grovfodret var så bra :) behövs inget mer.
Stot kommer flytta i april och med det nya hösilaget kommer hon behöva ½dl mineraler (Kraffts minervit) för att komplettera. :)

Vad är linklipellets? Skillnad mot linfröpellets?

Min klarar sig bra hull o proteinmässigt på sitt hösilage. Makromineralerna räcker också till i gott mått och är i ok balans.

Han äter 100 g speedi-beet, 100 g linfröpellets och 100 g havre för att jag vill ge något regelbundet o ha möjliget att öka på utan att vänja in. Dessa fodermedel tror jag är bra i rimlig mängd. Han äter 25 g salt i underhållsdos och mer när han svettats mycket. 50 g linfröolja för omega 3ns skull. 50 g yea-sacc på test men det kommer jag sluta med när den är slut (inte märkt någon effekt). 40 g Hippohov för att balansera mikromineralerna lite och för biotinets skull. Och så äter han 110 g SeloE i veckan fördelat på 5 dagar för selen o e-vitamin.

Jag gillar inte att ge fullfoder med massa konstiga grejer i :-P

Just nu 800 gram Krafft Muskel, det som fattas i protein i hö. Har tidigare fodrat Hippo Pro Action till en som behövde mkt mat men var känslig för korsförlamning. Har även använt Hippo Alfa och lusern, betfor osv. Det enda jag aldrig skulle ge är utländska muslifoder med stärkelsehalter på upp mot 40 %

Både dressyrhästen och unghästen får Stamm 30 från Saracen för det passar bra till mitt hö.

Just nu 800 gram Krafft Muskel, det som fattas i protein i hö. Har tidigare fodrat Hippo Pro Action till en som behövde mkt mat men var känslig för korsförlamning. Har även använt Hippo Alfa och lusern, betfor osv. Det enda jag aldrig skulle ge är utländska muslifoder med stärkelsehalter på upp mot 40 %

Varför just utländska foder med 40% stärkelse?
Går det bra med ett svenskt foder på samma procent?

Nyfiken ^^

kl

Ger Edel avel och Edel Topp. Bra värden till ett riktigt bra pris.
Har gett Mustang, Dynavena och Hippo innan. Hippo är nog lite av en favorit.

Dodson & Horell Build Up Mix samt diverse tillskott & mineraler! :)

Har testat Krafft, Mustang, Hippo och även rena basfoder såsom havre, korn osv och även om jag älskar Krafft som är en stark 2:a så finns det INGET (i mitt tycke) som slår D&H! :love:

Jag ger bara betfor just nu för att få i mineralerna. I vår kanske jag börjar med lusern eller liknande om det behövs eftersom hästen är dräktig.

Jag ger helst lusern och olja som komplement först och främst, sen har jag gett vetekli, soja och Hippo alfa till segätande hästar som behövt extra mycket. Vi har alltid haft väldigt bra och smakrikt grovfoder, men till vissa hästar behövs det ju ändå lite extra.

Jag ger helst "rena" foder och så lite spannmål som möjligt, men jag har gett både pellets och musli utan att vara missnöjd på något sätt.

Min får morötter :) Det behövs inget extra eftersom grovfodret i år hade så bra värden, så morötterna är för att han ska få nåt i krubban när de andra i stallet får.

Håller med fullständigt. Har fodrat med havre + Dodson i över tio år nu, och det finns inte en häst som inte tar sig på Bulit up. Fodrar främst med Built up och Racing Balancer, men även en del med Sixteen Plus och Pasture Mix.
Jag tror inte på mirakelfoder, men...

Har inte träffat på något svenskt med så mycket stärkelse i. Nere i Europa odlar de rejält med majs och använder det i alla djurfoder, även häst...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV