Vad har era hästar för rykten?

Sv: Vad har era hästar för rykten?

Det är nog lite kluvet.
Har de bara sett dem med mig så ser dem dem som totaltrygga och lydiga.
Om de själva ska göra ngt med dem så kan de tycka att den ene är en fuling då han försöker rymma.;)
Efter 20 år ihop vet han att man rymmer inte från matte. Men testar alla nya.
Den andra är nog sedd som supersnäll om än ngt hög i energi ibland.
Uppsuttet vill nog få sätta sig på häst två. Där har han ett helt annat rykte.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min är verkligen ingen ängel i andras ögon. Tvärtom stallets surtant. Det är synd, hon var inte sådan innan ena stallet och människorna där som skulle lära unghästen veta hut. Där utvecklade hon osäkerheten som fortfarande lyser igenom med okända människor. Annars är hon en liten mysfia!
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min ridhäst hade öknamnet "den svarte djävulen" fick jag veta några år efter jag köpt honom. Historier om hur man varit 2 man för att leda honom till hagen, 3 personer för att sela ut honom på tävlingsdagar, hur han hade försökt hoppa ut från banan och hur han rest sig och gått omkull med vagn och allt ett flertal gånger.
Jag förstår verkligen hur det kunde bli så också. Jag har själv hållit till i många travstall och vet att det ofta är en ganska hård jargong, även mot hästarna. Och att gorma, banka och rycka funkar inte på en sån häst. Han är så otroligt signalkänslig och vill så himla gärna göra rätt. Det räcker att peta på hoven så lyfter han den, lägga handen på rumpan så flyttar han sig, skaka lite i grimskaftet så tvärstannar han osv.
När jag flyttade in honom på travområdet igen efter några år kunde ingen tro att det var samma häst. Han gick efter mig oavsett om jag höll i honom eller inte, stod lös på stallgången och halvsov, reds barbacka i grimma och var hur glad som helst. Travgubbarna var inte nöjda alls :meh:
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst anses vara lite av en ängel för sina 2år. Snäll och väluppfostrad. Följer mig lös i skogen på löspromenader. Sparkar inte, bits inte och lastar sig själv. Okomplicerad och lätt att hantera tror jag många skulle säga när de såg henne med mig. Därför blir folk förvånade när hon inte är sådan med andra än mig. Barn har hon hittills varit snäll mot, men tonåringar och uppåt ska hon testa nåt så in i. Knuffas, nyps, drar iväg och stegrar och bryr sig inte alls om att hennes matte kan stå några meter bort och titta på ;) Så fort jag tar henne från den andra blir hon snäll igen men ger jag henne till någon annan drar hon igång igen. Min mamma fick kämpa 4-5månader innan hon kunde leda henne utan problem :p
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Haha, vilken rolig tråd! :)

Min lilla röda beskrivs av andra som supersöt, spooky, bortskämd och ett skvatt galen ;) Han vet PRECIS hur man ska bete sig för att få sin vilja igenom. Man kan spela rädd, arg eller varför inte vara en ögontjänare?

Han har nerverna utanpå, det är sant, men han överreagerar för att komma undan. Det är en mycket dominant herre som är på tok för stolt för sitt eget bästa. Inte bara en eller två rävar bakom hans öron inte... ;) Men jag älskar honom ändå, fast mitt tålamod testas dag efter annan.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Nja...om det är hästvant folk så funkar det ju prickfritt men donnan (Lilly) är inte förtjust i små barn och om det kommer ovana människor utnyttjar hon det ibland och kan skrämmas. Däremot Rocket är vänligheten själv mot allt och alla...sitter gärna i knä om han får ;)

Hovslagaren och veterinären har uttryckt det som så att mina hästar är väldigt tydliga personligheter men att det är lugnt att göra besök i mitt stall, de får inte ont i magen av att behöva komma hit. Sånt är rätt skönt att få höra :)
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Den ena är hovslagarens mardröm, pga dåliga erfarenheter innan. Hovslagaren kallar honom för Huggormen... Många tror att han rymmer ur hagen, att han kan gå barfota pga storlek/ras, att han gillar alla, att han kommer överens med alla levande varelser. Han visar tydligt när han är missnöjd, och har därav blivit kallad för surgubbe ganska mycket. Han är även kallad läromästare just för han visar så tydligt vad han vill, han kräver bestämd hand men är man dum mot honom blir han jävlig tillbaka. Han ses väl som busig, charmig, galen, välhanterad och uppfostrad. Jag har alltid försökt behandla honom som en stor häst med motion, mat, hagar osv.

Den andra är jätte bra med barn, i vissa andras ögon en jätte bra barnponny. Han förstår inte alltid andra hästar och vad de vill, och kommer någon i hagen och är dum så försvarar han sig. Detta har gjort att de i nuvarande stall tycker han är tjockskallig och elak, men det är inte lått att veta vad man ska göra när en annan ponny i hagen kommer från ingenstans och bara kickar/hugger (lillemannen går inte med den ponnyn i hagen nu, och kommer aldrig göra mer heller). Han är även matglad och lämnar sällan mat, han försvarar även maten i hagen vilket även det har spätt på att han är tjockskallig enligt de i nuvarande stallet. Hovslagaren tycker han är väldigt trevlig att hantera, rör sig inte mer ån nödvändigt. Han smiter ur hagen om strömmen är av, vilket gör att flera tror att han inte har respekt för tråden och elen. Men han håller sig inne i hagen när elen är på och tråden är hel och i lagom höjd... Han charmar alla och ses som välhanterad. Jag hanterar honom som en stor häst, för mig är han ingen lite prydnadssak i hagen utan en arbetande häst som har samma behov som alla andra hästar, typ.

Hästen jag får låna när jag vill rida är klassad som stallets surtant, hon är sur och har öronen bakåt mestadels mot de allra flesta. Dock har hon numera öronen spetsade framåt när jag är med. Hon har ändrats i sitt sätt att vara och min syn på henne har även den ändrats. I början var hon sur änden mot mig (högg mig i armen och så), ville inte och protesterade mot mycket. Nu är hon glad, snäll, mysig och en rolig häst enlig mig att hantera och hålla på med.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst är känd som extremt snäll i alla lägen. Typ. Han är alltid lika omtyckt. Till och med min hovslagare, som han ger en hel del problem genom att absoluuuuut inte kunna stå på bara ett bakben i mer än typ 30 sek utan att riskera att ramla omkull, klappar om honom varje gång och säger någonting i stil med att "Ja, det är tur att du är så vänlig din gamle åsna".
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min är känd att vara den snällaste lugnaste hästen i stallet. Hon brukar alltid få agera lugnande och den där trygga ute när unghästar skall ridas ut eller hästar som är kända för att hoppa och fara omkring ute.
Då Jorunn inte bryr sig om hästen framför skenar iväg eller hoppar till eller gör tvärvändningar så brukar de allra flesta hästar lugna ner sig i hennes närhet och gå lugnt och fint efter ett tag!:)

Hon är även känd som den lilla söta rymmarhästaen som tar sig ut från hagarna om understa tråden sitter för högt upp el och utan el.
Så man får ha shettistråd( låg understa tråd max 40 cm då håller hon sig inne i hagen=)

Hon är snäll att ta in och ut från hagen och de som är lite rädda för andras hästar brukar alltid vilja ta in min för hon är så lugn och snäll:)

Viktigt för mig är att en häst skall vara lugn vid in och utsläpp samt när man sätter på täcken, i alla fall om man står inhyrd och flera hanterar sin häst.
Alltifrån halvrädda till tuffa hästtjejer skall kunna hantera min dam!

Inte ett dugg kul att behöva ta ut och in andras hästar som skenar ut från boxen hoppar och stegrar och taktar och frustar och är halvgalna.
Eller biter efter en när man ska sätta på täcket på morgonen.
Och hålla på att skälla och tillrättavisa andras hästar är lika känsligt som att tillrättavisa en annans barn.
En dödssynd med andra ord:crazy:
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

*kl*

Jag tycker inte om att hantera ouppfostrade hästar och har således inte alls trivts i kollektivstall där jag varit tvungen att fixa täcken, in och utsläpp med hästar jag inte känner mig alls bekväm med.

I senaste stallet var det min valack som var mest "ouppfostrad" då dom andra var dubblet så gamla och så lydiga att det räckte med att peka.. :D Fast han är riktigt snäll ändå.

I stallet före fick jag höra att han var hingstig och behövde en fast hand, fick även höra att det var folk i stallet som var två stycken vid täckespåtagning, en som höll och en som fäste.. Han har visat humör mot mig en enda gång under den tiden jag haft honom så jag förstod inte alls hur dom menade. Visst märkte jag också att han tycker täcken är riktigt obehagligt men bara man la på det lugnt och försiktigt som jag alltid gör oavsett häst så var det inga problem alls eller sura miner.
Skulle aldrig någonsin sparka eller bita, men jag antar att hans rykte kom ifrån att osäkra människor gjorde honom osäker.

Däremot så är det många som har tyckt att han är en mysfarbror. Vänder han rumpan till så är det bara för att bli kliad, står och vaggar fram och tillbaka. Ibland tar han försiktigt tag i nån flik i kläderna om man är på väg bort, så man inte ska smita och sluta klia ;)

Hovslagare har han dock bra rykte runt, det är bland det bästa han vet. Står och halvsover med fladdrande läpp och tycker det är sååå mysigt. :D
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Hej!

Min Prinsessa har nog mestadels rykte om sig att vara en riktigt prinsessa. Hon fixar inte regn (fryser så hon skakar), tycker inte om att bli hanterad med annat än guldhandskar (ja eller typ iaf) och har väääldigt känsliga hovar... Hon har nog lite rykte om sig att vara nyfiken och sällskapsjuk också, hon brukar vilja hjälpa till med röjsåg och motorsåg...

och såklart det där ryktet om matvrak- hon är alltid huuuungrig. Smart men ändå dum liksom- hon försöker alltid hävda att hon inte fått mat på flera timmar!!! (och ser alltid lika påkommen ut när hon får följa med så man kan fråga stallägaren om hon har fått mat)..

/Lavinia
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min lilla är värdens snällaste, han är dock rätt bossig av sig, när jag först fick hem honom så gick han knappt stanna i stallgången utan han bara gick vidare, han trampade ur boxen som han ville osv. Nu är han väldigt lydig och väluppfostrad, men han busar gärna med nya människor :D Folk brukar ändå tycka att han är väldigt snäll och mysig :)

Min stora brukar alltid få höra att han ser ut som en gentleman, snäll och klok typ. Men han är inte helt lätt, mycket hyss för sig! Busar när man leder, trampar folk på fötterna, knuffas väldigt mycket osv. Honom vågar jag inte låta vem som helst leda. För det mesta sköter han sig men han kan också vara den som går i passage och gör caprioler brevid en, och han är 21 :p
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Jag har fått höra från andra att han är lätthanterlig. Men jag har även fått höra från en stallkamrat, att hon blivit varnad av någon annan, att han kan bitas när man håller på med bogspännena på täcket.

Båda ryktena stämmer mycket väl. Han är mycket enkelt att hantera, men han bits som en kobra. Jag är dock lite förvånad över att han inte har ett värre rykte som bitarkung. För han bits då alltid och mycket.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

KL

Min gubbe säger man är snäll, underhållande/clown, social, kräsen till mat och barnkär.

Jag vill säga att han är snäll, flamsig, översocial, något ängslig, väldigt lättfrusen vid regn och lite hypokondriker :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har era hästar för rykten?

KL

Min tant (som tyvärr inte finns mer) var en riktig tant. Saker skulle vara på hennes sätt och ingen annans. När man uppnår en viss ålder, och har haft ett antal föl, så vet man hur världen fungerar och då kunde man inte komma och tro sig något som en ynklig liten människa. Oftast uppförde hon sig dock tillräckligt för att inte behöva bli skälld på ;)

Stallägarens man lyckades hon dock skrämma så att han inte vågade byta täcken...

För att summera det hela lite då; en fin tant helt enkelt.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min ena häst Evan är väääldigt egen, OTROLIGT egen. Folk runtom ser honom som en ängel för att vara hingst "åhh så snäll å lugn". Å mjo, det stämmer rätt bra in. Rör inte en fena för lastbilar/plogar/crossar/fyrhjulingar eller ston i sällskap. Fruktansvärt klok & avslappnad. Minuset med honom är väll att han gör lite som han vill, vill han gå vänstra stigen så får han göra det, ingen idé att bråka. Då kommer han bara stå still, haha. ;) Han är ju trots allt en gammgubbe. Ett till minus är att han inte gillar att bli ompysslad eller att man rör bakdelen. Han sparkas om man är för mkt där bak, men aldrig mot en. Bara varnar att "gå därifrån, jag villar det inte". Å det är helt okej för mig, han tkr helt enkelt inte om det. Men han är för det mesta hur snäll som helst & lydig. :)

Min andra häst "Kalle", också hingst, är enligt andra helt galen & borde gå till slakteriet. Jag blir så arg när folk säger så. Det är inte hans fel att han blii misshandlad i unga år & inte har förtroende för människor! :arghh: :cry: Han är den absolut snällaste hästen som finns, han gör allt för en om man är snäll med honom & ger han tid. Han älskar oussar & kramar, bli ompysslad & att man pratar med honomm. HELT UNDERBAR! En 5åring kan hålla på med han, så snäll är han. När folk kallar honom GALEN är när de hyttar/skriker åt honom, blir otroligt rädd & osäker. Han har aldrig gjort illa en människa, bara blivit rädd. Han är världens snällaste hingst, helt otrolig. ÅÅÅÅHHHHH, jag kan ju inte sluta hahahahaaa... X'D JAG ÄSLAR HONOM!

Båda är fd travare. ;)
Evans rykte: Lugn & grymt egen.
Kalle: GALEN & SJUK!!! (Vilket han ABSOLUT INTE är!) :heart
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min nuvarande foderhäst har ett bra rykte i stallet. Hon är alltid den som kommer först fram i hagen, jättegosig och ska vara med överallt. Speciellt gårdsägaren, som inte själv rider, älskar henne! Sen är hon är himla fin och charmig gör ju inte saken sämre ;)
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Alla tre är "kända" som att vara totalt genomsnälla och gör i princip vad som helst utan att blinka, utan att för den sakens skull vara tråkiga. Känns bra att höra tycker jag, precis så önskar jag att min häst är :)

Lilleman och nordisen är alltid "så jäkla SÖÖÖÖT"a av någon anledning ;) Kan vara deras otroligt vänliga och pigga framtoning, små öron, stora ögon och gigantiska hårmanar?!

Tanten är mer anonym och gör ingen direkt uppståndelse med att visa sig, om man inte speciellt gillar fjordingar förstås ;) Hon har en tendens att se lite butter ut :D

Ardennern jag har hand om har ett rykte som motsvarar "vild och vacker" och det säger nog det mesta ;) Han är tittig och rädd för det mesta, dominant mot andra hästar, het att arbeta med men otroligt fin att se på och jättego att hantera på marken.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min foderhäst var (är) omtyckt av alla som hanterade honom, speciellt av hovis. Pigg och vaken men väluppfostrad (liksom de flesta travhästar jag haft att göra med) och lätthanterlig på alla sätt och vis, det värsta han gjorde under tiden jag hade honom var att rymma ur hagen för att hälsa på ett brunstigt sto över staketet en gång, och då lät han sig snällt fångas in så fort han fått hälsa :p

Sammanfattningsvis så hade han inga olater alls, kunde hanteras av vem som helst och skulle aldrig få för sig att bitas eller sparkas. Och lika snäll var han mot andra hästar :)

Sen var han visserligen inte lika okomplicerad att rida (inte farlig eller så, men känslig, lättstressad och mycket framåt) men det var också få utöver mig som red honom.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst är kelgrisen som aldrig får nog av gosande, men också den den lite opålitliga utanför boxen och den "farliga" att rida. Han är aldrig elak och jag vet inte någon häst han inte går ihop med, så därför är han omtyckt som både hag- och boxsällskap.
Förra ägaren såg honom som en säkerhetsrisk, främst i ridningen, och sålde honom av den anledningen, men här har han inte lyckats med allt för mycket dumheter. I hanteringen har han blivit så mycket bättre och ställer nästan aldrig till med besvär längre, men det är inte alltid han har koll på sin egen storlek och blir lätt lite fumlig.
Ridningen funkar väldigt bra för min del men det är inte många andra som vågar sig på att rida honom. Han går som en klocka och är helt underbar tills han plötsligt får en total blackout och kastar av. Jag åkte på några nitar själv i början men nu har jag lärt mig känna av och parera situationerna. Han är definitivt en av hästarna här med bäst kapacitet för dom högre klasserna men hans opålitlighet förstör till och från.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 069
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 944
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 561
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp