Vad har era hästar för rykten?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har märkt att de flesta här på buke (naturligtvis) förespråkar lydiga, väluppfostrade hästar som vem som helst kan hantera. Många skulle aldrig hantera/stalla upp någon häst som inte beter sig ytterst bra.
En nylig händelse i stallet fick mig att fundera... Om ni vet, hur ser omgivningen på era hästar? Och hur ser ni på dem? Var ärliga nu!

Jag har en ponny som enligt mig är väldigt väluppfostrad, lyhörd och trevlig men med en småsur uppsyn och han behöver en vänlig men fast hand för att inte testa om han kan bestämma. Jag har absolut inga problem med att leda honom, han drar aldrig utan går bredvid på löst grimskaft.
Döm om min förvåning när jag hörde att en stallkompis tycker att han är "ganska stark, och sur, så vem som helst kan ju inte ta honom". Han är alltså en ögontjänare av rang, som passar på att försöka dra med sig människan, står och tjurar med öronen bak etc. när någon annan än närmsta familjen hanterar honom. So much för väluppfostrad... ;)

Sen har vi ponnyn jag har i träning för tillfället. Hon är en ängel mot alla människor och älskar att bli ompysslad, följer som en hund och står helt stilla i stallgången och så vidare. Dock är hon ett sto och är inte överförtjust i andra hästar. En gång har hon (p.g.a. okunniga människor med båda hästarna) kommit för nära en häst hon inte kände, vänt rumpan till och sparkat. Inga skador på den andra hästen utan "bara" en spark.
Efter den händelsen har jag märkt att en i stallet, som har ganska små barn, håller ungarna på minst 15 meters avstånd från ponnyn. Hon har alltså fått stämpeln "farlig och opålitlig" därför att hon sparkat en gång mot en häst hon inte känner...

Så hur är det för er? Är era hästar perfekta små änglar i allas ögon? :)
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min är känd för att vara den snällaste man kan tänka sig. Men att han ibland gör lite som han vill för att jag inte kör med kadaverdisciplin. Men säger jag till lite mer så är han lydig
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Ja du, har lärt mig att hästars beteende säger mer om männsikorna som hanterar dem än något annat!!
Min är som en stor snäll valp, skulle aldrig bitas, naffsas, trängas eller trampa på en människa. Däremot är han rätt så ranghög i hagen och tar ingen skit.

I nuvarande stallet är han allas favorit för han är så lugn, snäll o mysig, i förra var han en "problemhäst" för att stallchefen använde våld iställetför ledarskap... Tror att mycket tjafsande, ryckande och gormande på en del hästar ger en väldigt motsatt effekt, någon stolthet hos dem kanske?
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Hmm, min häst blev kallad för stormogulen på klubben hehe :D Han har tre ben för mycket för hans stackars hjärna att hålla reda på. Sen är han världens snällaste så de flesta på klubben tyckte mycket om honom. Lite dumsnäll, tålig och väluppfostrad - så länge matte är i närheten iaf...

Däremot vår ponny blev ansedd som djävulen själv :sneaky: När syrrans ridkompisar i gruppen fick höra att hon köpt en ponny blev det lite ansträngt, men när hon lovade sina kompisar att ta med ponnyn sista lektionen på terminen så att alla kunde få prova henne efteråt blev de ganska glada. Men efter lektionen var det ingen som vågade... ponnyn hoppade, studsade, vägrade röra sig (det pågick voltige på andra sidan ridhuset som var avspärrat med en hög vägg, så allt hon hörde var en pisksnärt då och då och det gillar hon inte).
Efter det gick det alla sorters rykten om att hon var dum, svår, stark, envis och egensinnig. Ja hon är svår och envis, men aldrig dum. Men som sagt, ingen ur syrrans grupp vågade rida henne och hon fick ett rykte därefter...
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst är av stallägare, ägare till hästar på samma beten, samt nuvarande hovslagare och veterinär, ansedd som en personlig men allt igenom snäll och intelligent häst som gärna är social, kommer fram i hagen och vill bli kelad med. Lätt att hantera, gör aldrig väsen av sig eller har några olater för sig, och är väluppfostrad och trevlig.

Däremot är jag säker på att hovslagaren hon bokstavligen talat sparkade ut ur stallet inte håller med. Detsamma gäller nog medryttaren som hon gjorde ett utfall mot, min pappa som hon hugger efter så fort han kommer nära henne, tonårstjejen som hon klev rakt över när hon skulle släppa ut henne, och veterinären som hon kastade sig undan från om han försökte peta på henne. Den gemensamma nämnaren hos dem alla är dock att de antingen var rädda för henne, inte respekterat när hon velat vara ifred eller hennes gränser, eller varit direkt våldsamma och buksparkat henne.

Jag är ju dock av åsikten att det är jag som har hennes sanna personlighet, vilket är lite av en kombo av a och b: Jag kan bli hur absolut störtförbannad på henne som helst, och vice versa, och vi har bråkat mer än en gång så det stänkt om det, men aldrig att hon skulle hota mig eller göra mig något.

Min häst är således garanterat en ängel i vissas ögon och en djävul i andras, men jag som haft henne i sju år och känner henne utan och innan vet ju att det handlar om människan och inte hästen. Kom som en främling och bete dig som folk, och du möter ett menlöst, nyfiket gosedjur som bara vill kela. Kom som en främling och var rädd, aggressiv eller respektlöst, och du får veta att du lever. Lär känna henne och bygg en relation, och hon kommer ta fram både sin vilja och sociala sida, men aldrig drömma om att göra dig något.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst har inget vidare rykte. Av stallkamraterna anses hon som opålitlig, lite korkad och bortskämd. Inridaren beskrev henne som elak och helt utan arbetsmoral. Även tillridare har uttryckt att det "troligtvis är fel i huvudet" på henne. På kliniken refererades hon till som "den dumma"... Ingen har ännu velat provrida henne, även några som erbjudits betalt har hoppat...

Vad tycker då jag? Jag har fått henne för att träna mitt tålamod:) Hästen är i grunden snäll, men oerhört osäker, lättstressad och lättkränkt (om nu hästar kan bli kränkta). Hon går in i sig själv och blir okontaktbar om pressen blir för hög eller om hon inte förstår, fortsätter pressen eller hon känner sig felbehandlad kommer det ett utbrott av något slag. Hon tar lång tid på sig att lita på nya människor och testar verkligen om människan är något att hålla sig i när det blåser kallt innan hen får godkänt.

Bortskämd - absolut, men det var ett medvetet val för att hamna på plus;).
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Har ingen egen häst, men kan beskriva min favorithäst i stallet. Alla beskriver henne som en väldigt ilsken och tjurig häst som man får akta sig för för hon kan bitas. När jag kommer till henne tycker jag inte att något av det stämmer. Då vinklar hon öronen framåt och tittar nyfiket på mig.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min är känd som det sötaste och snällaste som finns :love: stallarbetarna kallar honom perfekt *stolt* låg i rang och ställer aldrig till bråk. Oerhört matglad och ganska rädd av sig vid framförallt uteritt.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Mina är kända för att vara välhanterade, lydiga, lätta att hantera och ha med sig på tävling och liknande.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

KL
Den yngre är känd för att vara supersnäll, social, vacker men dum som ett spån, det sistnämnda håller inte alla med om, men jag är en av dem som tycker det.

Den äldre för att ha en räv bakom varje öra och massa hyss för sig, tre boxlås har hon den lilla fröken. Drottning Saga kallas hon...
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Intressant tråd!

Min häst (femårig fjordvalack) betraktas allmänt som rätt ouppfostrad. Jag jobbar på det, kan jag säga. Han flyttade runt en del innan han kom till mig och har inte hanterats konsekvent.

Med det sagt - jag tycker att han är jättesnäll. Kan bero på att min första häst var en barnhatande shettis (jag var fem när jag fick henne). Jag förstår såklart att han har en del olater som måste tränas bort - bara det att jag inte tycker att det är något katastrof, eller olösligt, eller så.

Min stallägare är cool och duktig och är den enda förutom jag som rider honom. Hon tycker att han är jätterolig, förmodligen för att han är väldigt framåt. Han behöver sådana ryttare, dvs. tuffa och glada.

Själv är jag jätteglad att ha en häst som aldrig någonsin är sur och som är glad och trygg trots sin unga ålder och brokiga bakgrund. Resten fixar vi vad det lider.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min är väluppfostrad och enkel. Vem som helst kan ta honom (om han inte är rädd, uppe i de blå men då måste man ju ge lite trygghet och visa rätt väg typ men detta händer sällan).

MEN han ser ut som en helt galen häst i hagen när det är dags för intag. Han springer, bockar, stutsar, osv. Men är hur snäll som helst så fort man leder honom.
Vid ett tillfälle så blev han galen i hagen och var mer i luften än på marken och en i stallet skulle ta in och det står en kvinna med hund bredvid hagen och har stora ögon och frågar om Hon behöver nån hjälp med den galena farliga hästen. Men stallkamraten skrattade bara och sa Nää de e lugnt och min kära Attack går snällt efter henne in :).
Fick nytt folk i stallet som lyckats se när han blivit galen en gång. Och vägrade ta in och ut honom tills dom insett att han va snäll. Dom var helt övertygade om att attack va helt knäpp.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst har världens bästa rykte. Hon är som en stor nallebjörn att hantera. HUUUUR snäll som helst. Charmig till tusen. Så jävla söt och personlig. Ligger o sover i ligghallen varje morgon, leker med vattenslangen när den fylls på o ja, hur söt som helst! Som en stor björn! :love: Stallägaren har tom velat köpa henne. haha
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min förra var en riktig enmanshäst som bet alla som kom för nära och anföll i hagen när andra än jag skulle ta in honom. Han var dock periodare. Det kunde gå bra att ta in honom nio dagar och sen smal det den tionde. Ut ur boxen gick bättre.

Alla i stallet blev tillsagda att sätta på och ta av honom täcket när han åt, ta ut honom först, ringa mig direkt han var på dåligt humör.

Det hände till och från att jag var tvungen att åka ut till stallet en extra gång när det kastrerade odjuret trodde han var hingst.

Behöver jag säga att han var en ängel när jag var i närheten?
De som viste hur han var kollade med stora ögon när jag ryktade honom lös i boxen utan problem medan andra inte ens kunde ta av och på honom täcket utan att passa sig noga för vassa tänder...

Den hästen kallades för den lilla djävulen av alla utom mig. Han levde till han var 22 och in i det sista behöll han sitt humör.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

KL
Min häst är snäll och klok. Han beskrivs som smart. För smart. Med rävar bakom varje öra. Han är sjukt lättlärd och lär sej således lika lätt fel som rätt..:banghead:
Men han tar över om han kan. Han är otroligt snäll och klok med nybörjare, men när det börjar bli på regelbunden basis så tycker han det räcker med att 'stå där man ställer honom' och gör precis som han vill. Men är fortfarande snäll men kräver mer och mer för att vara fortsatt lydig.
Rädda människor är han alltid snäll och försiktig med.

Nu på äldre dagar har han lugnat sej en hel del, men det finns historier från hans ungdom där man tog honom till hagen med kedjegrimskaft, spö och självklart hjälm på huvudet.
Red man ut kunde han plötsligt få för sej att han skulle gå i dikena eller i skogen bredvid vägen.(med ryttare utan koll gör han så än idag efter några ridturer)
Red man ut flera kunde han(gör han fortfarande) snabba på stegen för att nypa den framförvarande i arslet, benet eller schabraket. Eller ryttarens ben för den delen. Eller vad som nu fanns till hands.:meh:
Han har även ställt sej på bakbenen med fladdrande framben och skickat en stackare i ambulans för att han träffade huvudet på den som ledde honom.


Som absolut ranglägst, lekfarbror som han är, vill han ibland ha igång de andra i flocken. Han smyger upp bakifrån, nyper kraken i arlset(även ledarhästen) och sticker som en avlöning därifrån. Hästen följer efter några meter och tröttnar sen. Så håller han på tills de blir rent ut förbannade och jagar honom runt hagen. Man enna ser att han flinar i farten :p
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

En häst jag red ett tag var klassad som folkilsken.
Jag och ägaren fattade ingenting!?

Vi hade inga som helst problem med henne öht. Hon var snäll kelen och klok. Och otroligt missförstådd :(
Denne var som urtypen av ledarsto med väldigt mycket instinkter 'häst' i sej, med krav på att man pratade hästspråk, använde sitt kroppsspråk och att man tydlig, konsekvent och ffa rättvis. Hon var flockledare på rättvist sätt och krävde att nya hästar betedde sej som hästar ska(alla gör inte det kan man konstatera) och skyddade flocken. Man behövde förtjäna att få komma henne nära.

Man förstår ju att alla inte orkar med en sån krävande häst men oj vad man lär sej mycket av såna!!
Och oj vilket tråkigt rykte hon hade. Man var rädd för henne och ville inte ha henne i stallen. Man ville inte ha med henne att göra, hon var farlig och betraktad som ett monster. I själva verket betedde hon sej som en häst.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Har ingen egen häst, men min medryttarhäst brukar betraktas som lite... speciell :D Han är väldigt uppfinningsrik och hittar gärna på saker när han blir uttråkad, som att dra in grimskaften i hagen och leka med dem. Han är väldigt snäll men har inte full koll på sin kropp vilket gör att han gärna känns lite "bänglig". Så någon som inte är van att hantera honom skulle säkert uppfatta honom som lite bråkig och med lite för mycket egna idéer för sitt eget bästa ;)
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min ponny har rykte om sig att vara avkastar drottning ;) Men hon är inte så farlig som hon ser ut. Har lugnat sig med åren dock så är hon en rymling :meh:
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min ena har refererats till som "Satmaran" av en del. Kan krångla i stallet om du inte passerat hennes "radar" och godkänts, men är hon uppbunden eller leds är hon lätt (utan att vara seg, det är en vaken häst!), såpass lätt att fd stallägarens mycket hästrädda man tagit in henne själv.
I nuvarande stall sägs hon dock vara en av de keligaste. Folk brukar även säga att hon är väldigt söt och blir en dels favorit.

Den andra brukar bli väldigt omtyckt då han är supersocial, mer än en person har sagt att han är deras stora favorit -i förra stallet var han tom känd i grannskapet för att han var så social. Han kan uppfattas som lite bufflig och "tonårig" men brukar vara förlåten det ganska fort.

Över lag brukar mina anses som ganska lätta -dessa två har jag aldrig fått höra några klagomål på. De speciella sidor de har vet jag själv om och informerar andra noga om så brukar inte höra nåt nytt.
 
Sv: Vad har era hästar för rykten?

Min häst har rykte om sig att anfalla hästar, barn, inte gå att leda mm. Av detta stämmer endast att han är dum mot andra hästar, och så ganska ouppfostrad då han står och sparkar och skrapar i boxen och vid uppbindning. Mot människor är han snäll, och så länge man inte tappar honom när man leder brukar han vara en ängel.

Han har många plus också. Alla tränare och dom som suttit på honom fullständigt älskar honom! Får massor av frågor hur man hittar en likadan häst, om man kan bli medryttare, om man kan låta sina hästovana släktingar få provrida mm. Det är bra att information sprids så han kan hanteras på ett säkert sätt, men det är även en hel del ganska orättvisa rykten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 069
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 944
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 561
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp