Hoppar in eftersom
@Monkie taggade mig
F.ö. tyckte jag att det var superroligt att se på bilderna du skickade vilken skillnad det blev för dig med väldigt små förändringar och knep! Om du vill ha mer inspo eller feedback så säg bara till
Men det var inte det jag skulle säga!
Jag hade en period på mitt "nya" jobb, på ett mindre kontor där jag numera jobbar med HR och kommunikation, när jag tappade sugen att klä mig så jag bara tog det som låg närmast. Och efter tag märkte jag vilken skillnad det gjorde för mig, jag kände mig inte snygg eller representabel och mest bara tråkig och oinspirerad så jag satte i system att bestämma outfiten kvällen innan. Jag har en provdocka men det går ju lika bra med en galge och då tänker jag såhär:
Steg 1: Jag bestämmer mig för om jag vill ha byxor eller klänning - sätter på den på dockan.
Steg 2: Om jag valde ett ar byxor/jeans i steg 1 så går jag vidare och väljer en topp. Är byxorna enkla så väljer jag en topp med mönster eller iögonfallande detaljer men har byxorna detaljer eller är i en mer speciell färg så väljer jag en mer bastopp. Valde jag en klänning i steg 1 så väljer jag en kofta eller kavaj efter samma princip; enfärgad klänning så blir det en kofta/kavaj med mönster eller detaljer. Är den mönstrad eller i en väldigt speciell färg så väljer jag en enfärgad mer stilren kofta/kavaj. - Jag sätter det över klänningen/till byxorna på dockan och ser om jag gillar det tillsammans.
Steg 3: Har jag byxor så väljer jag nu en kofta eller kavaj, är toppen mönstrad föredrar jag enfärgad kofta/kavaj men är det en bastopp så kan den vara mer mönstrad eller detaljrik. Färgen får gärna matcha byxorna för en mer genomtänkt känsla.
Steg 4: Accessoarer! Skillnaden mellan kläder och outfit för mig är hur man sätter ihop helheten. Nu när jag har alla kläderna på dockan och jag gillar stilen så väljer jag smycken. Jag gillar more is more så jag kör gärna både örhängen halsband och ring men jag ser till att de passar ihop; silver med silver, färg med samma färg, har jag en stor ring får de andra gärna vara lite mindre, stora örhängen eller halsband samma princip.
Steg 5: Skor, väska och sjal. Hela och rena skor gör skillnad. Försök skapa en stil även med skorna så de inte bara blir nåt man måste ha på sig utomhus. Väska har jag själv bara en just nu men ska snart investera i en ljusgrå och en svart då är man garderad för de flesta stilarna
Sätt skorna under dockan/galgen med väskan på eller bredvid. Ta ett steg tillbaka och känn in hur du uppfattar den byt ut saker som inte känns 100% men var heller inte rätt för att testa nya saker även om det känns ovant! Prova olika kombinationer och stilar.
Steg 6: Jag är så otroligt lat med mitt hår så det är löjligt men jag har tack vara Pinterest insett att det finns frisyrer som inte kräver en massa tid eller kunskap och att lägga 5 min extra på en genomtänkt frisyr snarare än bara dra ihop det det sista man gör innan man går utanför dörren, blir stor skillnad!
Att ha outfiten klar kvällen innan gör att jag bara kan gå upp fixa håret (10 min max!) och sen bara plocka ner plaggen från dockan och sätta det på mig, inget tänka, ingen stress, inga problem