Vad har du för krav på ditt blivande (lr nuvarande) hus?

Sv: Vad har du för krav på ditt blivande (lr nuvarande) hus?

-Tvättstuga
-Bra förvaring (alternativt det går att ordna)
-Grov ingång, ja tack!
-Bra planerat
- Mer än 20 cm från en väg

Allt som inte vårt hus har helt enkelt!

Läget är rätt läge för den som skall bo.
Vilket är olika för olika människor.

Bland de första grejerna jag kollar är uppvärmningssystemet - vill inte ha direktverkande el.

Dels så går det ju att åtgärda och dels så har jag faktiskt omprövat det där med direktverkande el.
Det är billigt att laga, det läcker inte och fryser inte sönder.
Om man kompletterar med jättebra isolering och en luft-luft-värmepump så kostar det inte så mycket heller.
Om man sedan också har en eldstad typ kakelugn så är det faktiskt en bra lösning.

Om jag skulle göra något med ett hus så är det isolering.
Det spelar nog mest roll för värmeekonomin.

Vi skaffade ett hus med tillräcklig yta för att få plats hela livet. Vi blev kära i huset i fråga. Det vi gillar är att det är stora sällskapsytor det är dock på bekostnad av mindre sovrum.
Vårt hus är 120 +120.
Här nere är husen för billiga för att det ska vara värt att renovera så man vill ha det för att flytta när man behöver större. Man får sannolikt inte tillbaka pengarna man lägger på renovering i dagsläget. :cool:

Ja, det går alltid att bygga. Det jag menade var att jag hade velat ha det gjort redan vid köp.

Vad är ett "drömhus"? Det hus i vilket man kommer att leva lycklig i alla sina dagar?
Ja.

Drömmen är ett stort, orört 1700-talshus med 10 hektar mark runtomkring, avskilt läge far, far away i zon 1. Allt bevarat och orenoverat. En vacker fasad med fina snickerier. Munblåst fönsterglas med innanfönster. Interiör med spegelpaneler och takmålningar, vedspis, skafferi, vackra kakelugnar. Gedigna trägolv. Stor glasveranda. I could go on forever... :p

läget, ute på landet. jag pendlar hellre än är bara halvnöjd med läget. plats att ha djur och plats att odla egen mat.
vi planerar att kunna leva av det vi odlar själva..
och vi vill ha nån ko, hästar, höns, grisar osv..
vi har spanat in ett par gårdar redan.. alla har minst 40min resväg till närmsta stad, men har en mataffär inom en kvart med bil..
huset får inte vara för litet.. minst tre sovrum.
inte nära någon vältrafikerad väg.. en bil i timmen är för mycket...
inga grannar inom synhåll.

och eftersom vi inte är rädda för att pendla så blir det nog inte allt för svårt att hitta :-)

Håller med, tycker inte det är så mycket krångel med direktverkande. Eldar lite i en kamin och har planer på att sätta upp kakelugnen igen, borde eg göra det nu så den hinner torka till nästa vinter, men mina uppvärmingskostnader ligger på under 1500 nu under vintern, sommarhalvåret är det bara hushållsel och ingen uppvärmning. Brukar inte behöva slå på värmen förrän i november typ och kan nog slå av den snart utan annan uppvärmning än kaminen. Timmerstomme och naturmaterial, ingen plast alls i huset utom en gammal matta på vinden som jag ska slänga ut. Förvånande hur bra det håller värmen utan en massa guldfiber och annan skit, gammal teknik är beprövat och bra. :love:

Jag skulle nog kunna kalla det här för mitt drömhus, det finns potential att göra mkt mer när jag vill och får råd, jag bor väldigt billigt och bra, bra grannar, vacker utsikt varje dag jag kliver upp och nära till pållarna. Lite insyn, gott om ytor och utrymmen. Enda jag saknar är en sjö, men har ju sjöutsikt över åkrarna varje vår med mycket vadare. ;)

Ett mycket rikt fågelliv och gott om vilt, väldigt förvånad att jag har så mycket inpå knuten och ändå bor så nära smeten. Jag bor bra mkt billigare än vad jag gjorde när jag bodde inom tullarna.

Ja.

Drömmen är ett stort, orört 1700-talshus med 10 hektar mark runtomkring, avskilt läge far, far away i zon 1. Allt bevarat och orenoverat. En vacker fasad med fina snickerier. Munblåst fönsterglas med innanfönster. Interiör med spegelpaneler och takmålningar, vedspis, skafferi, vackra kakelugnar. Gedigna trägolv. Stor glasveranda. I could go on forever... :p
Orenoverat sedan 1700-talet? :eek: Jag hade en hel del att fixa sedan 1960-talet även om det var bra grundskick, fast en del hade ju blivit förstört pga klåpare som varit i farten när de fixade huset då. Köksgolv och matplats bland annat fick brytas upp pga plastmattor som kvävt huset. Gamla hus är gjorda för en annan typ av uppvärmning än i moderna, nåja, hus. Går inte att ändra på förutsättningarna hur som helst. :p

Min matplats har kilsågade golvtiljor på 32 cm nu som mest. Så väldigt mycket vackrare och mer i stil med huset än en sliten ekparkett från fel sekel.

Ja.

Jag ser bara underhållsarbetet för mig vid din beskrivning. Så krass är jag. :p Min främsta prioritering före nästan alla andra, är att min bostad inte orsakar mig en massa arbete.

Men jag håller naturligtvis med om att det låter som ett trevligt ställe, jag kommer gärna på besök en vacker eftermiddag om du köper det! :D

kilsågade golvtiljor på 32 cm.
Underbart.

Renoverat betyder oftast förstört. :cry: Jag vill ha kvar allt det gamla, vackra och sen bara försiktigt lägga till lite moderna faciliteter. Förr visste de vad kvalitet innebär.

Får lägga till lite som vi faktiskt kollade på.

* Vettigt uppvärmningssystem (ej direktel eller olja)
* Närhet (läs gångavstånd) till affär. skola/förskola, restauranger, vårdcentral och apotek.
* Beboligt (inga akuta åtgärder)
* Kattvänligt
* Kommunalt VA

Arbetet med att ta hand om sitt hus är ett nöje, som jag ser det. Älskar att hålla på o pula. Hade mitt ställe varit ett par hundra år äldre o haft mer mark hade det varit perfekt. Jag har min vedspis, kakelugn, skafferi, munblåsta fönster med innanfönster, breda golvtiljor, glasveranda, etc - men hade det varit original i ett hus med historia hade det varit ännu roligare. :)

När jag blir rik nån gång så ska jag köpa alla gamla hus det är synd om och ta hand om dem. :p

Underbart.

Renoverat betyder oftast förstört. :cry: Jag vill ha kvar allt det gamla, vackra och sen bara försiktigt lägga till lite moderna faciliteter. Förr visste de vad kvalitet innebär.

Håller med dig, det är bedrövligt att se hur man har renoverat sönder nästan alla vackra gamla hus. Men tyvärr är dom som är helt orörda oftast i så dåligt skick att man måste byta mycket ändå. Det är svårt att hitta hus som är väl underhållna i original.

Vi har ett gammalt 1700-tals trähus med snirklig veranda osv på vår gård där det mesta finns kvar i originalskick (när man tog bort ful färg och vidriga mattor) men det är ganska murket i stommen. Både snickerier, fönster, väggar och golv är angripna av röta och skadeinsekter, öppna spisar är söndervittrade, taket "faller" från murstocken, golvet sjunker osv. Att man inte har rivit ut det gamla betyder oftast att ingen har bott där permanent och då har man heller inte haft på värme och underhållit det som man borde. Riktigt synd!

Jag drömmer lite om att en vacker dag renovera upp det gamla huset och varsamt återställa det och flytta in där. Men samtidigt blir det inte helt enkelt att få in allt som ett modernt boende kräver i ett gammalt hus. Det är på 160-170 kvm och hur man än vänder på det skulle det behövas byggas till en hel del för att få en vettig planlösning. Och tillbyggnader är inte helt enkelt att få till utan att förstöra husets karaktär. Men vi får se. Jag har gott om tid att spåna på det. ;)

Låter ju helt underbart. Renovera försiktigt och genomtänkt, bara. Ofta är skicket inte så illa som det först ser ut. Kvaliteten på virket osv var bättre förr; det var tänkt att hålla länge.

Oftast är det bättre att göra en liten tillbyggnad istället för att ändra i planlösningen.

Får man se bilder? :bump:

Min främsta prioritering före nästan alla andra, är att min bostad inte orsakar mig en massa arbete.

Ja en lägenhet där andra sköter det mesta vore ju skönt.
Men.
Jag skulle inte stå ut med att inte få bullra när jag vill.
Typ köra tvättmaskin mitt i natten och spela så hög musik som jag önskar.
Och jag skulle inte heller stå ut med att andra bullrade som de vill.
Eller rökte på sin balkong nära mig.

Så då måste det bli hus utan grannar.
Med allt vad det innebär.

Oftast är det bättre att göra en liten tillbyggnad istället för att ändra i planlösningen.

Ja särskilt för våtutrymmen som ju innebär en helt ny typ av risk för ett gammalt hus.
Om man ställer badrum och tvättstuga i en utbyggnad så kan man ju bara riva utbyggnaden om det går på tok.

Låter ju helt underbart. Renovera försiktigt och genomtänkt, bara. Ofta är skicket inte så illa som det först ser ut. Kvaliteten på virket osv var bättre förr; det var tänkt att hålla länge.

Får man se bilder? :bump:

Jag har renoverat ett antal gamla hus vid det här laget så jag vet att du har rätt i sak men i det här fallet är det verkligen så illa som det ser ut. ;) Jag har snyggat upp huset en del invändigt tills vidare men det är bara yta. När vi köpte gården gick hela det gamla huset i murriga 70-talsfärger och det stod jag bara inte ut med att se! Den murade kåpan till vedspisen var exempelvis knallorange! :o

Översta bilden visar hur det ser ut idag utvändigt. Nästa bild har jag Photoshopat till hur det kan/SKA se ut. Någon gång. :P

Exempel_2a.jpg

Exempel_2d.jpg

Ett par bilder efter att jag tapetserat, målat och tagit bort mörkblåa plastmattor.

DSC_0005r.jpg

DSC_0008r-1.jpg

Så då måste det bli hus utan grannar.
Med allt vad det innebär.

Nå, ett hus utan grannar som innebär mindre arbete än det Trötter beskrev, ska nog vara möjligt att uppbringa. I hennes fall handlar det ju om att bostaden samtidigt är ett projekt, vilket jag visst kan förstå nöjet med, men inte själv vill ha.

Ah, så fint. Skönt att höra att det är i goda händer. :)

Photoshop är bra till mycket. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka