Vad har du för krav på ditt blivande (lr nuvarande) hus?

Martina_m

Trådstartare
Är i husköpartankar och har kommit på mig själv att ha ganska många krav på mitt blivande boende.

Det är ju ändå ett väldigt stort köp och som för mig förhoppningsvis ska vara ett hus att bli gammal i, typ till jag dör eller nåt :grin:.

Men mitt drömhus vill inte riktigt dyka upp.

Vad har/hade ni för krav eller önskemål på ert blivande hus, eller huset ni bor i nu? Och ange gärna någon liten anledning till varför du har just de kraven/önskemålen.
Om ni har ett hus, vilket krav/önskemål "tummade" ni på när ni bestämde er (om nu nu tummade på något ;))?

Hel enkelt, berätta :)
Jag kanske behöver komma ner på jorden och bli mer realistisk :confused::angel:

Sv: Vad har du för krav på ditt blivande (lr nuvarande) hus?

Vi letar också hus just nu och har lagt vårt första bud på ett hus, spännande värre. För vår del är vi ganska begränsade av vår budget. Vi har möjlighet att köpa ett hus som kostar strax över 2 miljoner och i den kommunen som vi letar i räcker de pengarna inte till ett hus i stan. Alltså blir det lite utanför i en by, vilket jag absolut inte har något emot. För att klara oss med en bil krävs då bra kommunikationer till stan där jag jobbar och min sambo ska börja jobba. Där har vi läget, det är det enda som är svårt att göra något åt.

Med själva huset så tänker vi inte något totalrenoveringsobjekt, det ska gå att bo ett tag utan att göra något. Helst ska badrum vara i ordning så att det inte behöver renoveras eftersom det är svårt att göra själv. Hellre då ett lite sunkigt kök, då det går att göra mycket själv om man vill.
Ytskikt som tapeter och golv bryr jag mig inte så mycket om, men det är ju trevligt om det är fint.
Viktigast är att stommen, taket, uppvärmning, fönster och grunden är ok. (Säger jag som just budat på ett hus med underkänt avlopp och panna som behöver bytas om säg 3 år)

Sen kommer känslan som huset ger, jag vill bli glad när jag går runt i det och för mig är planlösningen och ljuset viktigt, visst man kan slå ut en vägg eller sätta in ett fönster för att få till det, men om det är en hopplös planlösning redan från början blir det mycket jobbigare.

Hur man än tänker så kanske man måste kompromissa om saker. Kan man få huset billigt kanske det inte är hela världen om inte allt är perfekt.

Vi sålde våran gård, som jag trodde var min livsdröm, i fjol.

Inför köpet av nytt hus skrev jag ned några krav..

* garage/carport
* staket
* badkar
* litet/smidigt hus

Vi kollade på massor av hus men när vi kom till Det Här huset kände vi båda direkt att här är platsen..!
Sen att vi bara prickade ett av fyra krav, pja.. man ska ju ha nåt att göra under alla år man bor här också. ;)

Jag har ingen som helst ambition att bara köpa hus en gång i livet.
Vi köpte ett hus som passar oss nu och de närmaste åren, ett bra förstahus med potential att bli fantastiskt.

Våra grundläggande krav var rätt antal rum, rätt avstånd från stan, rätt läge och rätt pris.
Andra krav var kommunalt vatten + avlopp, treglasfönster, lagom trädgård och uppvärmning som INTE är direktverkande el. De kraven kommer vi säkert att ha kvar även i framtiden :)

För mig (som bor i bostadsrätt nu) är kraven lite dimmiga. Men eftersom jag har för avsikt att ha hästarna hemma är läget klart avgörande.

Andra krav
- låg driftskostnad
- gärna stort miljötänk
- plats för ett hundrum på nedre plan

Helst så lite orm som möjligt i området:angel:

När vi letade hus hade vi ganska stora krav och vi fick leta i ungefär 5 år innan vi hittade vårt drömhus.
Våra största krav var:
Fem sovrum (näst intill hopplöst att hitta.)
Möjlighet att ha hästar så stall eller plats och möjlighet att bygga+mark.
Dubbel eller trippelgarage eller plats och möjlighet att bygga.
Nära busshållplats.
Inte direktverkande el.
Inte kosta multum eftersom varken jag eller sambon anser att det är kul att lägga massor med pengar på boendet.

När vi väl hittade vårt drömhus behövde vi inte längre fem sovrum utan det räckte med fyra eftersom det äldsta barnet hade hunnit flytta hemifrån. Det var också ganska långt till närmaste busshållplats men annars så stämde det andra.
När vi kom hit första gången så visste jag att här skulle jag bo. Jag hade kommit hem :love:

Våran tanke med husköpet var att bo här tills de får bära ut oss. Några gånger har det känts dumt att bo på 170 kvm nu när barnen har flyttat hemifrån och vi inte behöver så stort längre men vi trivs så bra att vi bor kvar.

Ah, jag har fem sovrum både i nuvarande och nästa hus. De är inte lätta att hitta och jag hoppas det gör mitt hus lättare att sälja.

Jag älskar mitt nuvarande hus (som ska säljas) med källare och gott om plats för både vuxna och barn att ha egna "vardagsrum" varav ett helt TV-fritt, ett rum som funkar både som rejält gästrum samt spelrum där barnen kan ha kompisar utan att de stör resten av familjen men ändå är under kontroll liksom. Stort kök, fräsha badrum, extremt låg energikostnad och cykelavstånd till affärer.

Nya huset är också rejält och på många sätt likt mitt gamla men det är på höjden istf ner i marken. Inte helt nöjd med uppvärmningen (frånluftvärmepump) men jag får väl vänta och se hur det känns, går ju att byta. Garage var extremt viktigt för sambon och det får han. Grovingång var inget jag tänkt på tidigare men ack så smidigt! Hörntomt ut mot allmänning var nytt krav, gamla huset ligger också i hörn men ut mot väg (villaväg men ändå).

Det mesta går ju att fixa, men absoluta måsten blir ju läget i förhållande till andra hus och vägar, inte för långt ut på landet men inte mitt i stan och så tillräckligt stort för att det ska kännas fritt att andas.

Läget, läget och så läget.
Allt annat går att ordna vid behov.

Förutom att bostaden ska vara fri från skador som inte går att åtgärda: Läget, bra ljusinsläpp, stor hyfsat plan trädgård och en planlösning som passar våra behov.

*Läget. Det absolut viktigaste enligt mig och det enda som jag absolut inte kan tänka mig att tumma på. Hus går att renovera men försök flytta en motorväg.... Eftersom jag sökte hästgård så var det första jag gjorde att spana in framtida ridvägar. Gärna grannar intill men inte direkt 'på' mig.

*Möjlighet till hästhållning. Tillräckligt med mark för att kunna ha hästarna i stora kuperade hagar. Lämplig byggnad för stall alternativt plats att bygga nytt stall.

*Hus i beboeligt skick. Jag ville inte stå med 2 boenden och behöva renovera ihjäl mig på fritiden. Mindre renoveringar helt ok men inte helrenovering.

*Garage (vilket jag fick tumma på).

Ja och om man bygger nytt så är det ju bara att bestämma hur man vill ha det.
Så mycket enklare.

Men mitt drömhus vill inte riktigt dyka upp.

Vad är ett "drömhus"? Det hus i vilket man kommer att leva lycklig i alla sina dagar? Någon sådan bostad existerar inte för mig. Det som existerar är bostäder som jag skulle avsky att bo i, och så hela skalan fram till ok-bra bostäder. Men nivån "drömhus", finns inte riktigt i min värld. Jag drömmer inte om bostäder, jag bor i dem.

En bra bostad ligger där jag vill bo. Världens mest underbara hus som ligger bortanför Tjotahejti, är inte underbart, helt enkelt.

Planlösning, antal rum etc ska funka med mina behov, som inte alls är extrema. Det ska vara nära (mindre än 1 km) till minst en välsorterad livsmedelsbutik och gott om kaféer och restauranger inom bekvämt gångavstånd.

Jag ska känna att jag generellt sett gillar de som bor i området, typ på nivån att jag tycker att de flesta ser trevliga ut, och att jag inte känner mig som ett ufo för att jag sticker ut.

Det ska inte behövas en massa renoveringar, bostaden ska på alla punkter kräva så lite arbete som möjligt. Min bostad ska lösa en massa praktiska problem åt mig, den ska inte skapa arbete.

Det ska helst finnas badkar och balkong/veranda. Det gör inget om det är högre takhöjd än standard.

Ja, och så ska jag ju har råd också. Det är ju ett absolut villkor.

Är det bara jag som inte tycker läget är det allra viktigaste :angel: Eller det beror ju på vad man menar med läge - att det ska vara nära till jobb, skola, affärer mm eller som jag tycker att det ska vara bra läge för att ha hund och häst där :angel: Jag bor gärna på vischan men det finns ju gränser.

Bland de första grejerna jag kollar är uppvärmningssystemet - vill inte ha direktverkande el.

Läge betyder rätt läge och det är såklart väldigt subjektivt från person till person :)

Vi kollar inte så jätteaktivt på hus utan mer drömmer lite inför framtiden. På vår lista står:

- Nära till kollektivtrafik. Mardrömmen vore att bli bilberoende.
- Hyfsat uppvuxet område dvs inte en låda på platt tom mark vilket är fallet i mycket nyproduktion.
- flexibel detaljplan om huset inte är exakt vad vi vill ha
- inget 1,5-planshus.

Jag vill bara att vårt hus ska bli helt klart i renoveringen, så är jag rätt nöjd. Vi bor i en liten by, finns bra förskolor och skolor i närheten när vi får barn sen. Trevliga grannar, pendlingsavstånd till jobbet. Lagom stor tomt (2500) med möjligheter att ha höns så småningom.

Prio 1 är läget, ligger det på fel ställe spelar det ingen roll hur rätt huset är i övrigt.

Annars har jag inte så stora krav, är väl vattenburen värme som är drygt att dra i efterhand.
Grunden ska vara skysst och planlösningen ska vara bra i det stora hela.

Vi inte rädda för att renovera och byta ut saker vi inte gillar, både jag och sambon är händiga och har väldigt bra kontakter med elektriker, rörkrökare, betongare osv så för vår del är det liksom inget problem att fixa saker.
Vi köper hellre ett renoveringsobjekt till rätt pris än att köpa något färdigt för det brukar ändå vara klåpare som hållt på så för att vi ska bli nöjda lär vi göra om igen och får betala 2 renoveringar istället för 1.

Vad är ett "drömhus"?

Det beror väl på vad man är ute efter.

Ett drömhus för mig, är väl ett hus där jag finner ro. Där jag trivs och känner mig trygg och där jag vill vara.

Vet med mig att jag ofta får ganska starka känslor till prylar. Saknar fortfarande min först bil som jag såg som en kompis som alltid ställde upp för mig och tog mig från A till B på ett tryggt och säkert sätt :love: och jag var alltid lika tacksam över hur bra den gick haha, :D!

Därför vill jag hitta ett hus som jag vill ta hand om, och som tar hand om mig tillbaka. Det ska ta hand om mig genom att fungera bra, vara praktiskt och inte dölja massa bekymmer för mig. Ett ärligt hus.

I min värld betyder det ungefär:
*Tegelhus (hyfsat underhållsfritt)
*Vattenburet värmesystem, bergvärme väger tungt.
*Kommunalt avlopp och vatten
*Väl omhändertaget (renoveringsbehov helt ok, men det ska vara beboeligt)

Önskemål som teoretiskt sätt väger mkt:
*På landet men nära "stan", eller i utkanten av stan
*Garage
*En äng/betesmark vid sidan om som kan agera sommarhage.
*Lugnt och insynsskyddat
*Gatulysen och inte för ensligt

Det viktigaste är potentialen!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka