Vad har Du för hund bakgrund?

Mina föräldrar kommer bägge ur riktiga jägarfamiljer så de är uppväxta med jakthundar. När min mamma fyllde 25 år så fick hon en Labrador. Med den tävlade de flitigt inom både den jaktliga biten och lydnad. Han var mycket duktig. Han var min första hundkontakt och en mycket trevlig sådan.

Sedan hade min pappa flera olika jakttaxar under min uppväxt. När vi flyttade ned till Skåne så skaffade sig min mamma en mycket personlig och trevlig Jack Russelltik och min pappa bytte tax mot Wachtel och Vorsteh.

Jag skaffade mig min första hund för 5 år sedan. Det var en JR i det stallet som jag hade min häst som fick en kull och jag kunde inte motstå frästelsen. Tyvärr förolyckades denna hund när han var 7 månader. Efter det blev jag tyvärr lite låst vid att jag ville ha en likadan så ett år senare skaffade jag mig Ozzy (på användarbilden).

Jag har tränat och tävlat massor med Ozzy fast han inte har världens bästa mentalitet. Nu när jag köpte min andra hund så var jag mycket mer genomtänkt. Jag lämnade jakthundsfacket och gick över till vallhund, Kelpie närmare bestämt. Som det känns idag så kommer jag fortsätta med den rasen då de verkar passa mig bra. Möjligen om tillgången på får ökar så kan jag tänka mig att pröva en Working Kelpie. Den Kelpie jag har nu är väldigt intresserad av får men än så länge har jag inte haft möjlighet att valla.

Jag har även utbildat mig till allmän instruktör, SBK och till agilityinstruktör. Jag har hållt i tre kurser på 'min' klubb.

Lyckades övertala mina föräldrar när jag var 18 år att vi skulle ta en valp efter "stalltiken". Det var en jack russellkorsning, född 89 som jag fortfarande har kvar.

Vi var verkligen nybörjare då. Köpte alla böcker och var livrädda om inte hunden åt så mycket som det stod på påsen osv. :D Hon var otroligt lättlärd och kan många konster och tricks!

Sen dess har det passerat en del hundar, bla två schäferkorsningar som skulle avlivas, varav den ene följde med huset när vi köpte det!

Har även haft en varghund som var kroniskt sjuk i stort sett hela sitt 5 åriga liv. (lederna)

Nu har vi en blandrashane som är född 2002 förutom den lilla gamla saken!

Har bara hundarna till sällskap och motion. Har aldrig gått på bruks och liknande.

Jag är uppvusen med hundar. När jag var liten hade vi egen hund i familjen men senare dog av ålder. Men åren efter de har jag klamrat mig fast vid hundar. Umgås mycket med min systers hund och har hjälpt många med deras hundar. Hundar och hästar är ju dom bästa djuren enligt min åsikt!

Jag är 15 år gammal och fick uppleva härligheten med att ha hund vid sju års ålder.
Då köpte vi en Riesenschnauzer.
Tre år senare fick jag mig egna hund, en dvärgschnuazer.
Jag tränar och tävlar agility, men det blir mest träning.
Tränar även lydnad och lägger ett spår i bland.
Mamma tränar och tävlar lydnad, spår och bruks med vår Riesenschnauzer.
Jag ska söka in på Samhällsvetenskapliga programmet nästa år och efter det ska jag göra lumpen och därefter utbilda mig till väktare med hopp om att kunna jobba med hund.
Därefter ska jag söka in på polishögskolan och kommer jag in så kommer mitt mål vara att få bli hundförare.
Går inget av detta så kanske jag jobbar innom militären.
Hur som helst så ska jag försöka få in hundar i mitt arbete.

Är uppvuxen med labradorer och tycker detta är en underbar ras. Har även träffat massa andra raser sen jag föddes då många av familjens vänner har/har haft hund.
Har sedan barnsben äääälskat djur, alla sorter och vi har haft en del andra djur än hund också (katt, kanin, hamster och marsvin + fiskar).
Just nu har jag en (enligt familjen) helt underbar labbetjej på 8 år. Vi har när hon var yngre kört en del agility på skoj.
Numera brukar vi promenera långa promenader med kompisar dagligen!
Jag jobbar hos en veterinär så jag har daglig kontakt med hundar. Detta är enligt mig ett av de bästa yrkena, just att man får träffa och pyssla om så mycket djur.
I framtiden har jag tänkt skaffa lagotto romagnolo och satsa på spår osv. vi får se när det blir. Just nu är det labben som gäller!!!

Roligt att höra vilka som döljer sig bakom "nicken".

Kan väl bidra jag med:
Är uppvuxen med hundar, först genom min mormor ( när jag var liten skulle jag alltid gå ut med deras pyreneéhane - gissa vem som gick ut med vem? )
Skaffade första hunden när jag var 11, en tollare, och har hållt mig till den rasen sedan dess. ( skulle dock inte ha något emot en riktigt bra jaktgolden )
Jag gillar apporterande fågelhundar ( finns inget bättre ), och kommer antagligen att ha tollare tills jag dör.
Min devis - om du inte har problem, skaffa några - köp en tollare. ( Eller som vi gjort, tre stycken och en fjärde på väg om ett år )

Vi har småskalig uppfödning, jag är utbildad instrutör, agility- samt tävlingsagilityinstruktör och har haft agilitykurser sedan -98. Några hundungdom- och allmänlydnadskurser har det också blivit, men jag trivs bäst som tävlingsinstruktör.

Tränar och tävlar elitklass lydnad, klass tre agility, högre klass spår, öppenklass viltspår, tollingjaktprov och skall starta vanligt jaktprov till hösten. Har startat några utställningar, mest för att få "ettan".
Skulle kunna kalla mig för tävlingsnarkoman :D

Har alltid mest satsat på agilityn, men har nyligen på allvar upptäckt tjusningen med jakt, så det kommer nog bli mer och mer döda kråkor i frysen nu, befarar jag.

/
Susanne

Oj, här kommer min "hundhistoria"

Jag har alltid varit tokig i alla djur, som liten gick jag ut med alla hundar i grannområdet eftersom min mamma vägrade ha hund i huset.
När jag blev stor och flyttade till eget hus på landet, fanns det inte några skäl att inte skaffa hund.
Eftersom jag inte var så rik efter ett husköp så hörde jag med veterinären. De brukar ju få in många hundar som avlivas pga olika skäl. och jag tänkte att om jag kan "rädda" någon så blir både hunden och jag lyckliga!
Efter bara tre dagar ringer de, en Am Staff.hane som nyligen ätit upp en katt och högg mot ägaren.....nä, det var nog ingen hund för mig. Jag ville gärna behålla katterna.
Efter fem dagar ringer det igen, en 6 årig shäfertik skulle avlivad för att hon skällde i lägenheten.
Jag åkte dit och blev kär i denna ynkliga lilla tik på 23 kg. Hon såg inte ut som hon ätit på ett halvår, de hade även en hane och han såg lte bättre ut. Fem innekatter fanns det också i lägenheten och tiken såg med snälla ögon på mig och jag såg i ögonen att hon ville följa med mig!
Jag tog med henne och på vägen mot bilen höll hon på att äta upp en kille på cykel!
Jag ägnade all tid den första veckan åt tiken och vi åkte till veterinären för att kolla henne. Öroninflammation och eksem hade hon. Och så var hon alldeles för mager.
Efter tio dagar kom jag hem från jobbet och Hunden väntade inte vid dörren, jag ropade och ner från sovrummet kommer hon alldeles blodig runt munnen!! Jag trodde att hon käkat upp någon av katterna i alla fall. Vi gick ut för att kissa och sen snabbt in igen. Upp i sovrummet och vad hittade jag:
TVÅ VALPAR I SÄNGEN!!
Under kvällen kom det tre till! Så jag hade plötsligt sex hundar!! Jag misstänkte direkt att det var hanen som var pappa (han var New Foundland-Bouvier des Flanders)
Jag behöll en valp och och vi gick valp/nybörjar kurs med både mamma och valp.
Tyvärr så var Tiken inte så stabil i psyket, även om hon blev bättre, var hon fortfarande ganska aggresiv mot andra människor och öronen och eksemen ville inte bli bra trots upprepade behandlingar. Med lite efterforskning fick jag reda på att jag var hennes femte ägare.
Jag hade haft henne ett år när hon en dag plötsligt sprang ut på vägen och bet en granntant som cyklade i vaden. Det gick inte hål i benet men tanten blev chockad och jag beslutade att ta bort Tiken.
Kvar hade jag valpen som jag fortsatte att träna, Lydnad, Agility och sök.
När hon fyllde tre bestämde vi att hon skulle få valpar när hon löpte fick hon träffa sin fästman som sedan blev pappa till hennes sju valpar. Vi behöll en av dessa valpar och resten har kommit till underbara hem över hela landet.
Nu är den första valpen runt fyra och den andra ca ett!
Tyvärr räcker inte tiden till så det blir mest träning hemma i skogen men tanken är att gå vidare i agility med båda!!

Oj så långt det blev...tror jag fick med allt!

Jag har en tervurentik som jag haft i 1,5 månad nu. Just nu gör vi inte så mkt , lite kontaktövningar , klicker , små roliga promenader etc. Sen är det tänkt att vi ska träna lydnad , spår och agility :love:

Jag är 22 år och har en borderterrier tik på snart ett år. Det är min första hund, är ej uppväxt med hundar. Har jobbat och praktiserat som djursjukvårdare i ca 1.5 år. Jag har oxå en väldigt duktig kompis som är instruktör på brukshundsklubben, så jag har hängt med henne och varit hjälpreda där. Hon har nog lärt mig det mesta.

Vi åker på en del utställningar, mest norge. Har tänkt träna/tävla agillity och lydnad. Vill oxå träna räddning, men först och främst vill jag ha riktigt kul med min hund. :banana:

*lånar*

Det är så kul att läsa om människorna bakom inläggen, är det inte fler som vill vara med?!

Jag är 24 och har just skaffat min första egna hund. har haft henne sedan slutet av december.
Det är en liten dvärgschnauzer svart. hade tänkt att försöka ställa ut henne men det är bara att lägga ner.
Har gått valpkursen och kommer fortsätta på lydnad och senare även på agility.

Min familj har haft hundar och andra djur under min uppväxt så jag är väldigt hundvan.
Försöker så gott jag kan med att ge min hund det bästa och få henne att trivas med livet och än så länge går det bra. :D
Om något år eller så funderar jag på att skaffa en liten hund till som sällskap till min dam men det ligger långt fram i tiden.

jag e 22 år har skaffat min första hund :love: hämtade hem honom i början i januari i år...
han e alaskan huskey/vorsteh på snart 6 år...
sen har jag nästan uppväxt med hundar el vad man ska säga..vänner till familjen som jag varit hos mycket när jag va liten har haft hund...
ja just nu så gör vi inte speciellt mycket jag å min vovve...e ute på långa promenader försöker bygga upp hans psyke å förtroende...han har varit väldigt misshandlad...
men till vintern ska jag börja åka skidor efter han :)..så han får dra lite...sen har jag mina funderingar på att börja på agility... :)

Jag är 24 år, och skaffade min första hund för två år sedan. Hunden är blandras GD + pointer, och honom köpte jag som 8-veckorsvalp från mycket oseriöst ställe.
Vi tränar lydnad och viltspår. Det sistnämnda går riktigt bra till och med.
Jag är uppvuxen med jakthundar (finsk spets, gråhund, jämthund, vorsteh, hamiltonstövare) och har arbetat 2 år i ladugård där det fanns två arbetande border collies. Men det här är min första EGNA så att säga.

Min nuvarande hund är snart 8 år ( vilket inte märks, senast i helgen fick jag en fråga om han var valp )

Jag har haft hund hela mitt liv.

St:Bernard
Clumber Spaniel
Schäfer

Nuvarande ras : Schnauzer

Jag och Rocky ( Schanuzer ) har tävlat lydnad och agility samt tränat sök/spår och bruks.
Men nu är han pensionerad från det och lever livets LATA dagar.

Har varit instruktör i lydnad och agility, funderar på att ta upp det igen .

Ska börja studera nu och känner själv att en ny liten valp skulle passa bra .
Kommer studera minst i 4 år och har då mer flexibel tid över.

Raser som diskuterats är

Grand Danios
Bullterrier
American Staffordshireterrier

jag är sjutton år och har nu för tillfället två dobbermann (en hos mamma och en hos pappa) båda är omplacering och [Lillklacks Alma] (som bor hos mamma) är åtta år. hon kom till oss när hon var fyra. [dark night eagles Tiny] bor hos pappa. han är fyra år och har bott hos oss en dryg månad ungefär. Jag är nästan helt säker på att jag kommer skaffa hund när jag flyttar hemifrån. då blir det antingen ytterligare en dobbis, en rodhesian ridgeback eller en jack russel.

Hur länge har Du haft hund?
Uppväxt med hundar, men skaffade min egna januari -00. :love:
Vilken/vilka raser?
Alltid varit engelska cocker spaniels
Vad gör Du med Din/Dina hund/hundar?
Just nu ingenting, sällskapshundar.

Mina föräldrar älskar cocker spaniels så det var så naturligt att köpa en cocker som första egna hund (sen hade väl iofs. inte föräldrarna gått med på ngt annat eftersom jag bodde/bor hemma) ;)

Tycker verkligen om cockrar, gillar deras psyke och dom älskar att jobba.
Fast har alltid varit förtjust i raser som ex; Rottweiler och Siberian Husky, kommer nog bli en av dessa raser vid nästa hundköp, beroende på hur jag bor och tid osv, men det lär dröja några år tills dess, hoppas jag iaf. :) (ska inte skaffa ngn förrän tiken är borta..)

Har haft egen hund/hundar i 14år. Har dock haft hundar nära inpå mig sedan jag varit liten då både grannar och nära släktingar haft hundar.

Har, och har haft div raser.

Har själv tränat lydnad, apportering (jakt), viltspår. Provat utställning och agility.

Har varit hjälptränare i några år och jobbat en del med jakt- och viltspårprov etc. Pluggade för länge sedan till hundinstruktör i jaktvårdsförbundets regi. Jobbar annars inte med hund, men har arbetande hundar i huset. Frun jobbade med några av våra hundar tidigare i sitt jobb (vallning).

Är i dag i ett slags vacum när det gäller hundar. De vi har är gamla och någon ny är inte på ingång just nu. Vet ej vad det blir för något heller.

Jag är 33år och har haft hundar runt mig lika länge.
I huvudsak hade vi schäferhundar i familjen ända tills jag flyttade hemifrån. Då skaffade jag min första egna hund,en blandis tik.Sambon köpte en strävhårig tax att jaga med.Min blandis tik fick jag tyvärr ta bort 2001 då hon hade fått cancer.Hon blev 10år gammal. Jag har haft New Foundland, Grand danois,Border collie.Shetland sheepdog.Samt blandisar,Därimellan.Vi har även haft 3 kullar taxvalpar.
Nu har vi en Hamilton stövare, 1 Chihuahua, 1blandis (jaktraser).Vi ska ställa ut Hamiltonstövaren i Augusti för första gången i mitt liv.Aldrig vart intresserad av detta förr men nu ska vi försöka få honom till avelshund så man får väl börja i någon ände då.Chihuahuan är en gammal tik som jag tog om hand om då hon inte "dög" till avel mer hos uppfödaren.
Blandistiken har vi haft sedan 8 veckors ålder.
Jag har jobbat med omplaceringshundar och är väl allätare inom hundvärlden.Men rasen som ligger varmast om hjärtat är ändå Shetland sheepdog.Så en sådan ska jag skaffa när antalet gått ner från 3 till 2 igen.

Jag är trettio, och har just nu 5 hundar hemma, och en ute på halvfoder.
Vi har alltid haft djur i familjen, de första hundarna jag minns var jakthundar av olika slag, som min morbor placerade hos oss, eftersom han inte fick ha hund hos sin fru.
Min första egna hund var en svart blandras tik som såg ut som en svart schäfer, med alldeles gula ögon. Bella fick avlivas året därpå, och jag var tröstlös. Bella hade levt ett hårt liv, på sista hemmet hon bott på innan oss, hade hon stått i en hundgård, mat en gång i veckan typ, så hon åt sin egen avföring mm. Producerat gud vet hur många valpkullar. Klorna var över två cm långa.
Efter Bella blev det en cavalier king charles spaniel (13 år sedan) och det har jag varit trogen. Jag har även haft bearded collie och borzoi, den förstnämnda placerade jag om då det var för mycket hund för mig. Den sistnämnda fick jag avliva 4 år gammal, på grund av sjukdom.
Nu har jag fyra cavalierer (som jag även föder upp) och en papillon.
Jag gör tyvärr inget med mina hundar mer än vanlig promenad, utställning och lite aktivering hemma. Har ingen bil och bor ca 1½ mil från närmaste brukshundsklubb.
Släktforskar på mina hundar, och har nu ett jättebra stamtavleprogram, med 40,000 cavalierer, 11,000 papillon och 1500 borzoier inlagda. lägger in hälsoresultat och utställnings/lydnads resultat. Planerar kombinationer mm.
Toppen.
;) :p

Liknande trådar

Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 589
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Tidigare så har det aldrig varit några som hellst problem med andra hundar. Men under de senaste året så har han börjat med att flyga på...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Ämelie
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 682
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka