Vad har Du för hund bakgrund?

C

ChristinA

Jag är nyfiken på vad det är för filurer som döljer sig bakom användarnamn och bilder!

Hur länge har Du haft hund?
Vilken/vilka raser?
Vad gör Du med Din/Dina hund/hundar?

Jobbar Du kanske med hund, iså fall vad? Eller är Du uppfödare, vilken ras? Instruktör, i vilken disiplin?

Då börjar jag själv!

Jag är 22år och uppvuxen med hund. Det har passerat en hel del jakthundar i familjen och när jag började lägga mig i så blev det en korsnings tik, en lancashire heeler tik och sedan även hennes syster och nu en GD tik.

Det är först nu som intresset är väckt på "riktigt". Jag har gått flera kurser med tidigare hundar och ställt dem ibland, men nu satsar jag mer seriöst!
Jag tycker att det är super kul med hund, vill utvecklas och lära mig allt jag kan.
Jag har tidigare arbetat 6 månader med hundar, hundpensionat. Under våren har jag blivit hjälp instruktör och varit med på en valp kurs. Det är så roligt! Dom kommer fortsätta med grund kurs till hösten!

Nu har jag lancashire heeler tiken Tjorven 5år och Grand Danois tiken Nova 16månader.
Tränar på brukshundsklubben 1-2gånger per vecka. Än så länge är det "vardags lydnad" men ev. mer lydnad för Nova och agility med Tjorven.
Nova kommer ställas ut 3 gånger under somamren.

Nu vill jag höra om Er!

Jag är 28 år och uppvuxen med en hundtokig mamma. ;)
Hon hade kennel när jag var mindre och har fött upp sheltie och am cocker, på senare år haft kullar även på basenji och cane corso.

Jag fick min första egna hund när jag var 14 år, en sheltietik. Jag tränade lydnad med henne men tävlade aldrig. Tävlade en hel del agility, vann KM två år i rad med den tiken.

Slutade med hund när jag flyttade hemifrån, men tog upp det igen när jag och sambon köpte egen gård och jag tyckte att jag hade möjlighet igen.
Har nu en underbar tervkille på 7 månader och sambons schäfertik som närmar sig två år nu. Förmodligen blir det lite lydnad och agility när grabben blir större, åker på lite utställningar också för skojs skull! :)

Det är min första (men inte sista) hund.
Han är en engelsk setter på 4 år.
Vi har mest gått allmänlydnad men slutade med det eftersom min hund inte kan vara säker eller känna sig säker där vi gick på kurs.

Vi ska försiktigt börja med agility om hans höfter klarar det.

Annars är det utställning vi åker på mest.

min andra hund har jag nu. har haft alla djur med päls som man kan tänkas ha (nästan) under min uppväxt, men är inte uppvuxen med hund. denna hund ska jag ha till sällskap oc lite vardagslydnad, kanske agility, det beror på nu när vi ska ha barn också.

Jag har alltid gillat hundar, vi har haft en del hundar, mamma hade en bocer när hon fick mig, hon visade sig dock ha en hjärntumör, vilket gjorde henne väldigt aggressiv mot mig. Mamma kom in när hon stod och morrade över vaggan... Pappa hade en King charlse spaniel, som gillade mig bättre, alldeles för bra så när jag skulle lära mig och gå tog jag ta i öronen på honom och drog mig upp... Så en arbetkamrats till pappa tog över honom för ett bättre liv. Han bodde hos oss på sommrarna och hos den andra familjen på vintern.
När jag börjde femma hade jag äntligen lyckats tjata mig till en egen hund, det blev en fyra årig schäfertik, med bakgrund i bevakning men var för vek för att bevaka själv, och kom inte överrens med familjens övriga vakthundar, så de fick lov att sälja henne. Hela den familjen grät när vi hämta henne... Det var en underbar hund som jag inser i dag gjorde precis som hon behagade, men väl grundfostrad så hon gjorde inga rejäla dumheter förutom en del små malörer som att tex orsaka att pappa bröt armen men det är en annan historia. När vi fick lov att avliva henne pga livmoderinflamation så dök en granne upp på trappen samma dag och undrade om inte vi kunde rädda en av hennes bekanstas hundar. Så vi fick en Benny som tyvärr var så felbehandlad så vi inte kunde ha honom kvar, han högg min lillasyster ett flertal gånger, då hon var i närheten och han hörde motorljud... Det visade sig att de tidigare ägarnas dotter hade jagat honom med moped när han satt fastbunden i en lina...
Efter honom var vi stödfamilj åt en korsning Schäfer storpudel... Championföräldrar på båda sidor... ;) Hon var nog det smartaste jag stött på, hon klurade ut det mesta.
Sen har det gått ett antal år när jag jobbat med hästar och hundar har funnits runt om. Men när jag träffade min sambo köpte vi en springer spaniel eftersom min man jagar, så Birk jagar hela vintern och har nu börjar träna agilty under sommaren... Men min man vill att nästa hund ska vara en drever eller tax, eller beagle så vi får väl se om det blir två till... Fast Birk är bara fyra så det dröjer nog några år inna vi köper någon mer hund.

Är uppvuxen med Schäfrar, då min pappa var väktare med hund och instruktör. Malle, Amris och Briard har funnits där också, genom min styvmor.
Mamma är uppfödare av Fransk Bulldogg, och innan dess hade hon också Schäfrar.
Min låtsasmamma är uppfödare av GD.

Är uppvuxen med att alltid vara aktiv, året runt, på kurser, träningar, tävlingar och olika läger. Har fått vara figge åt pappa mitt hela liv, och hjälpt till med diverse saker.
Fick min första egna hund som 10 åring, en Schäfer på 8 år som pensionerades som tjänstehund då. Med honom deltog jag i kurser, eller hjälpte till att leda dom och visa exempel.
Efter honom följde en till Schäfer, som jag tog från första början, men som tyvärr fick avlivas pga grav HD.
Hundarna efter det hade jag och pappa ihop, delat ansvar och delad tid.

När pappa dog förra året och Mallen såldes, så kom min första egna GD in i mitt liv. Nu ska jag plugga i 1 år, och nästa hund kommer inte förräns efter jag är klar med det. För 2 hundar ska jag ha, det har vi alltid haft som minimum i denna familj :)

Med GD'n kör jag bara vardagslydnad, i princip varje dag på något vis, men inte mer än så. Jag gav upp det aktiva livet med hundar (Lydnad, spår, skydd osv) när pappa dog, men jag kanske får tillbaka lusten för det senare igen, det märker vi.

Nästa hund blir också en GD, men sen får vi se. Kommer antagligen att gå tillbaka till brukshundar senare i livet. När man har mer tid, och framför allt, mer lust till att jobba med dom.

Jag är uppvuxen med hundar, mest border collies men även ett par afghaner och en schäfer har funnits i familjen.

Min mamma tar hand om border collies som omplaceras av olika anledningar så det har blivit några stycken under åren. Har även blivit några kullar.
Nu har vi 4 st border collies, 2 BC blandningar samt så kommer det en collie valp från tyskland i oktober.
Våra hundars huvudsakliga uppgift är ju att valla,(även blandisarna vallar) men
jag tränar och tävlar även agility och lydnad med dom.

Är mer eller mindre "uppväxt" med hundar. Började med att som 1-åring gå hos en dagmamma som hade schäfrar. Var där tills jag fyllde 10 år. Efter det var det lite lugnare och utan tillgång till hund tills jag blev 14 då jag började gå ut med bekantas hundar och även passa dem över helger och semestrar. Har genom mina jobb inom hästeriet träffat en hel del hundar och när jag träffade nuvarande sambo för 5 år sedan som hade schäfer blev intresset väckt på allvar. Tyvärr avlivades schäfer pga åldern. I samma veva som jag och sambon flyttade ihop så startade jag och en till upp ett hunddagis som jag jobbat med senaste 5 åren. Under den tiden har jag gått en mängd kurser och utbildningar för att lära mig mer. Skaffade egen schäfer för 3 år sedan och tävlar och tränar för fullt med henne. Hon fick en kull för ett halvår sedan och då behöll jag en valp.

Är utbildad figurant i MH och kör några MH per år. Ska troligen utbilda mig vidare till testledare också, men just nu räcker inte tiden till. Jag har påbörjat Hundinstruktörsutbildningen och fortsätter gå kurser främst i etologi och psykologi. Det är det jag brinner mest för. Hur hundar fungerar och varför de beter sig som de gör. Jag ska även fortsätta utbilda min vuxna tik i lydnad, BSL och BHP. Troligen lite skydd till hösten. I sept. ska jag även köra UHP med henne.

Jag är uppväxt utan hund med en mycket hundrädd mamma, men lyckades ändå få lov att vara hondpromenerare åt en gammal Cocker Spaniel-hane när jag gick på mellanstadiet. När jag flyttade hemifrån skaffade jag katt och tyckte inte att jag hade möjlighet att ha hund pga att jag bodde i lägenhet. Det gör jag fortfarande, men eftersom jag har ett mycket aktivt utomhusliv, med hästarna och även i övrigt så har jag nu gått och skaffat mig min första hund.

Efter mycket funderande och pratandes med rasrepresentanter kom vi fram till att en bra hundras för mig var Boxern och det har jag inte ångrat hittills. Min Stella är nu snart 2 år. Hade förmånen att få vara hemma med henne första halvåret och det har jag klart fått igen nu när jag jobbar igen. Hon fungerar jättebra.

Jag har gått valp och fortsättningskurs med henne och planerar att börja med Sök och evt. Bevakning (är Lotta i Hemvärnet) om hon trivs med det. Ställer också ut ibland för att få henne exteriört bedömd och hon SKA Koras framöver. Har än så länge större ambitioner med mina hästar än min hund, men är man ambitiös som person så tror jag det smittar av sig så det blir förmodligen mycket kurser och träningar för oss i framtiden! :)

Rolig tråd! :)

Jag är 20 år och har haft egen hund (staffordshire bullterrier) sen mars i år. Jag har velat ha hund sen jag var ungefär 5 år, tjatade jämt på mina föräldrar. De ville inte ha hund så jag fick vänta tills jag flyttat hemifrån. Jag fick nöja mig med att gå ut med min ridlärares hundar.

Som tur var så ville min pojkvän också ha hund och vi började prata om att skaffa hund redan när vi blev tillsammans för 3 år sen. För kanske 2 år sen började vi kolla på olika raser och för 1 år sen började vi leta lite mer på allvar. :)

Jag har inte arbetat med hundar, men för några år sen hade jag praktik 5 dagar på hunddagis. Inte så lång tid men jag lärde mig en del ändå.

Hittills har jag bara gått valpkurs med Selma. Sen ska vi gå fortsättningskurs eller vad den nu kallas, och sen tänkte jag träna lydnad. Vi ska väl prova massa olika saker och se vad hon gillar, spår kanske. Och sen ska vi testa weight pulling. :) Vi ska ställa ut lite, mest för skojs skull, men om det går bra kan det säkert bli mer.

Jag är 19. Första hunden kom till familjen när jag var 8. En Berner Sennen tik som levde sitt liv med höftledsfel och knaprandes på kortisontabletter :( Vi tränade bruks och lydnad så mycket som det gick med henne. 7½ år fick hon somna in då hennes kropp blivit imun mot kortisonet :cry: Världens underbaraste tös. Sover fortfarande med hennes koppel i sängen...

Hennes "efterträdare" är våran 3åriga Phalénetik. En sprallig brud som gillar allt som har med fart och fläkt att göra. Henne har vi tränat i både lydnad och agility...även bruks lite smått. Förra sommaren fick hon ett gäng valpar och efter det så har hon bara fått gå och ta igen sej. Hon var parad och skulle ha valpat igen förra fredagen...men tji fick vi. Nu till hösten ska jag äntligen få sätta igång henne igen. Ska gå en allmänlydnad för att komma igång (både hon och jag behöver nog det) och sen får vi se vart det leder. Agility ska vi också försöka sätta igång med igen lite smått.

Den andra hunden vi har nu är en valp sparad från kullen förra sommaren. En otroligt söt liten tjej. Hon är otroligt osäker. Är rädd för allt och alla. Har gått en valpkurs med henne, en allmänlydnad och en aktiveringskurs. Ska försöka starta upp lite med agility nu till hösten också. Utställningar är också något vi pysslat lite smått med. Vi ska gå en ringträning för Gerard O' Shea i juli och sen blir det en stor utställning i slutet av juli också.

Har ännu inte haft någon alldelles egen hund. Utan det är familjens hundar. Den första egna hunden kommer så fort jag börjat få egen inkomst och har råd att försörja både mej själv och hunden.

Jag fick min första hund för 5 år sedan. Bor fortfarande hemma men det är jag som tar hand om promenader, skötsel o.s.v. Det är en 7-årig Bichon Havanais (kastrerad hane) Har gått ett par kurser på BHK och lokala kennelklubben. Kunde ingenting om hundar från början och nu kan jag lite mindre ingenting :D

Är uppväxt med omplacerade problemhundar. Skaffade första egna hunden (Rottweiler) för drygt fyra år sedan och har idag en egen omplacering med rädsleproblematik (också det en Rottweiler). Är nyligen utbildad allmänlydnadsinstruktör inom SBK.

Jag har tränat sök, me slutat på grund av min hunds reservation mot människor. Tränar nu spår och lydnad. Planerar att tävla, men är osäker på om hunden klarar av tävlingsmiljön. Framtiden får utvisa hur det blir.

uppväxt med jakthundar och schäfer i huset.Första egna hunden var en dreverblandning då var jag 8-9 år.

I tonåren hade jag schäfer, har gått på BK sedan jag var 12 år.
schäfern har alltjämnt funnits i mitt liv, tränar/tävlar.
-83 kom den första svenska lapphunden in i min värld genom mina föräldrar som köpt en tikvalp. 1986 fick jag en tikvalp efter den tiken. 1989 hade jag första kullen svensk lapphund, och är även den rasen trogen :) 12 kullar svensk lapphund har jag haft hittills. Kör viltspår o. vardagslydnad med slh.
Har nyligen införskaffat en parson russel terrier åt äldste sonen som jagar. Henne har vi börjat lägga viltspår åt och preparerar henne för grytträning(hon tränas i ovanpåliggande konstgryt med räv/grävlingsskinn)

Jag brukar träffa Slurfi :D Å vad folk än säger om hans färg m.m. så är han en högt älskad hund av sin matte. Han är urmysig och supertrevlig! Följer alltid med matte vart hon än går!! :)

jag är 23 och uppvuxen med katter... fast farfar hade alltid hund och mormors systrar hade västgöraspets och irländska settrar och bästa kompisen hade en cairnterrier. när jag gick i mellanstadiet blev pappa arbetslös och då tyckte han det var ett lämpligt tillfälle att skaffa hund, och en dalmatiner blev det. men vid 11 månaders ålder blev han ihjälsparkad av en häst (mitt framför ögonen på mig, mycket traumatiskt). i samma veva fick pappa nytt jobb och någon ny hund blev det inte. jag var även en typisk hästtjej och de närmaste åren upptogs helt av hästar. men så skulle foderhästen säljas (-00) och någon ny ville jag inte ha så jag började tänka hund.

schäfrar var fina hundar tyckte jag, jag ville ha en stor allroundhund. men så fick stallhunden valpar. alldeles bedårande små labradorer som jag inte kunde låta bli att kela med varje dag. speciellt en var oemotståndligt söt och på den vägen är det. ett halvår senare träffade jag en ynklig liten schäfertik som skulle avlivas och efter att hon tittat in i mina ögon en gång var det kört. allt gick som på räls tills labben blev ca 1 år och schäfern hamnade i sitt första slagsmål. labben började leva rövare och schäfern riktade all sin nervositet mot andra hundar... jag har fortfarande inte något problemfritt hundägande, men det är på bättringsvägen.

jag och labben går en nybörjarkurs som f n har sommaruppehåll och till schäfern försöker jag få tag på en hundpsykolog som kan hjälpa på mer än ett sätt. men jag har verkligen fått smak för det här med att träna sin hund! de nuvarande kommer jag utbilda så långt det går. mitt mål är att utbilda en framtida hund till räddningshund, men jag vill gärna prova på annat också, som jakt t ex.

Har haft egen hund i 21 år. Har nu en schnauzer (sambon har en blandis), men har haft 2 tervueren, 2 schäfer, och även tagit hand om en amerikansk cockerspaniel. Är på väg att skaffa en schnauzer till, tiken är parad, men än vet vi inte om hon är dräktig.
Har varit medlem i SBK i 21 år, och varit med i någon sektor sen -89 tror jag det blir. Är utbildad instruktör och även agilityinstruktör, men inte hållt någon kurs på många år. Det blev helt enkelt för mkt, man gav för mkt till klubben, och mindre till sina egna hundar :smirk:
Hunden jag har nu är svensk och norsk utställningschampion, och har endast startat henne i lydnad klass 1 med 1:a pris. Min förra terv tävlade jag i elit-lydnad och vi var godkända i högre spår, tyvärr blev hon sjuk och gick bort. Fick aldrig gnistan att träna den jag har nu efter det, men med den nya ska jag sätta fart igen :)

Vi planerar att ev starta ett hundpensionat, men det är ett långtidsprojekt.

Jag är 22 år gammal och har alltid haft hundar i min närhet främst jakthundar (Älghundar)

Fast när jag blev sambo fick det bli en Finsk Lapphund då jag lagt jaktintresset åt sidan men jag har även en norsk älghund som mina föräldrar numera är fodervärdar åt.

Älghunden spårar och jagar vi med. Hon arbetar på hösten åt jaktlag.

Lapphunden fungerar som allroundhund. Kan spåra med henne men tränar även agility och lydnad och så är hon promenadshund!

ojojoj...

Jag är uppväxt med arbetande labradorer, jaktlabbar. Min pappa är jägare och har alltid varit mån om att hundarna ska få arbeta, vilket de alltid har gjort.

Som barn tjatade jag alltid om egen hund, så när jag var 10 fick jag en borderterrier. Jag bröjade genast träna henne inom hundungdom i agility och lydnad, senare släppte vi henne som drevhund vilket hon var väldigt skicklig på...

Hon dog när hon var 20 månader, mitt framför ögonen på mig, i en jaktolycka. Som ni nog förstår var vi förstörda av sorg, två månader senare fick vi dock hem nästa valp, ett smart drag av mina föräldrar som inte ville att jag skulle skrämmas bort från allt hunderi.
Mixie, blandning av borderterrier och tysk jaktterrier har jag tränat massor, främst agility, lydnad och spår, självklart går hon som drevhund i jakterna på de stora godsen här i Skåne.

När jag var 16 år blev jag vald till ordförande i vår hundungdomsklubb (120 medlemmar :eek:), där har jag suttit sedan dess... Samtidigt utbildade jag mig till agilityinstruktör och håller nu kurser för ungdomar med deras hundar, jag har 35 stycken ungdomar + hund varje lördag. Nu går jag en allmänlydnadainstruktörskurs, så att jag blir allmänlydnadsinstruktör.

Jag fick i december hem min nya förmåga, weimaranern Loka som jag tränar inom lydnad och eftersök för tillfället, vi kommer nog att prova på det mesta :)
Tanken är att vi ska gå med i ett eftersöksteam, så att vi får spåra trafikskadat vilt, godsens eftersök har vi redan :crazy:

Jag har säkert glömt massa, men jag är väldigt engagerad inom hundungdom, är med på det mesta och hjälper till, skulle varit på rikslägret nu om det inte hade varit student osv.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;) Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 589
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Tidigare så har det aldrig varit några som hellst problem med andra hundar. Men under de senaste året så har han börjat med att flyga på...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Ämelie
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 682
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka