Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*Hoppar in i tråden*

Soligt, varmt, vindstilla...har varit så ett par dygn så mina hästar har fått stanna ute även nattetid. Inga täcken...

Här är det ca 17 nu på middagen med sol. Två halvblod och en ponny som går ute dygnet runt utan täcke. Har möjlighet till regn- och vindskydd i hagen de går i nu, men det används mycket sällan. Vet inte när jag börjar ta in dem på natten (beror på vädret) och täckandet beror på detsamma.

KL
+16, blåsigt
Ute i hagen dygnet runt:(
Ofodrat regntäcke dygnet runt

*kl*

Soligt och varmt här (har ingen termometer på jobbet, så jag kan inte säga exakt temp). Min 16-åriga varmblodstravare går fortfarande ute dygnet runt utan täcke. Har inte behövt täcket sen förra helgens regn, då han skakade som ett asplöv. Hoppas på en månad till utan för mycket regn, så de inte behöver stallas in förrän i slutet på oktober.

Min häst går naken, det är faktiskt en häst.. :angel: Vädret växlar men just nu kanske runt 14-17 grader, ibland regn, ibland sol. Han går naken oavsett vad. Börjar inte täcka min häst förrän det blir KALLT ute.
När tempen sjunker ner mot 10 grader och regn får han ett ofodrat regntäcke, men han lär gå naken september ut. Eller han får på sig ett täcke när det är dax att klippa!
Går i hage 07.30 - 17.30, rids varje dag och är i tävlingskondition.
Redan några i stallet som börjat slänga på sina hästar diverse täcken - o jag ställer samma fråga varje år - Vad ska de ha i vinter?
Det lustiga är att de har typ samma täcken nu som när det är minus 20 grader och snöstorm..

Hästarna går fortfarande ute på bete. 20 grader och sol på dagen och runt 10 grader på natten. Inga täcken.

Rider varje dag och tränar och tävlar hoppning.

Alla går utan täcke, 18grader och sol:)

*kl*

Är det bara mina kusar som är täckta på "riktigt"

Häst 1: Fullblod, ute 24/7. Har 100g utetäcke från Horseware.
Häst 2: Fullblod, inne, står med 200g innetäcke från Masta, om han är ute får han samma som häst 1.

Väder: De senaste 2 dagarna har det varit sol men blåsigt och bara ca 10 grader. Förra veckan var det ännu blåsigare och spöregnade hela tiden, dock var det ganska varmt på dagtid då.
I natt var det bara 4 grader här.

Det beror på vad du menar med täckta på riktigt?

Mina har haft täcke på natten hela sommaren. Här i sverige har det varit "sommar" varmt på dagarna fram till för tre veckor sedan och då blir iaf mina svettiga under regntäcken så de har haft flugtäcken soliga dagar. Jag tror ni får hösten lite tidigare än vi. Här har det än så länge varit runt 7+ på nätterna och 17+ på dagarna. Men väldigt varierat. Så ja det beror på vad du menar med täckta på riktigt.:idea:

KL

Vad är det för väder?
Dimmigt och grått 3+, burr. Ska bli varmare och sol men det går långsamt.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Alla är ute i hage.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 Amigo 1200D
H2 Amigo 1200D
H3 Rambo Supreme
H4 Rambo Supreme

Min häst, vind och vattentät, går utan täcke i hagen vid alla väderlekar just nu och kommer göra ett tag till.

Står dock inne på natten nu.

Klart väder ca 10? grader i natt, han haft ett tunt bomullstäcke då han blev så varm och trött efter ridturen igår kväll, ville inte att han skulle bli så kall. Fönstren är helt öppna i hela stallet.

Ut naken i hagen.

molningt 15 grader

Häst 1: HW Amigo regntäcke går in vid lunch ( 12.30 )

Häst 2: Inget täcke ( avelsto ) går in vid 19.00

Senast ändrad:

för att jag tycker att regntäcket blir kallt utan täcke under och bomullstäcket håller inte vatten och det ingår inga täcken påläggningar

kl

Båda hästarna inne och nakna för tillfället.
runt 7 plus ute. Inne runt 12 kanske.

kl

Sol och blå himmel 3+ på väg upp.

Alla är ute med varsitt regntäcke.

Tror det varit nere runt nollan i natt och vänt. Så nu blir det regntäcke nattetid för fullblodet, mest för att han inte ska tappa vikt för han tar energi till att vara varm.

På dagarna har det varit jättefint väder och ska så vara så inget täcke dagtid än på ett tag.

Går fortfarande ute dygnet runt, nakna. Varmt o soligt på dagarna!!! Lite kyligt på morgonen, men dom har ju päls....

kl

Ena hästen ute med ofodrat regn täcke.
runt 10+ och blåser halvstorm. soligt.

Andra hästen står inne på klinik, naken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 970
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 515
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama